Annonce

Regeringen vil beskytte mediehuse mod DR - men de har alle overskud

Regeringen vil ikke have, at DR udkonkurrerer private mediehuse og ønsker blandt andet, at man blandt andet skal bruge et login for at benytte DRs hjemmeside. Men de private mediehuse leverer alle millionoverskud.
Det bliver efterhånden fremstillet som en utvetydig sandhed, at den danske mediebranche er i knæ. Faldende oplagstal og forbrugernes manglende vilje til at betale for indhold på nettet har sendt den danske mediebranche ud i en eksistentiel krise, lyder den gængse historie. Og så bliver de udkonkurreret af Danmarks Radio, der har en sikker licensindtægt og kan give deres online indhold gratis væk, lyder klagesangen. Derfor skal Danmarks Radio holdes i kort snor, og blandt andet skal det blive sværere at få adgang til DRs online-univers, lyder recepten.

Men selvom mediebranchen helt afgjort skal indstille sig på en ny virkelighed – du læser eksempelvis denne artikel gratis og digitalt – så er der intet, der tyder på, at de danske mediehuse er blevet udkonkurreret af Danmarks Radio. Tværtimod har samtlige større danske mediehuse overskud i millionklassen. Det fremgår af oplysninger i registret over virksomheder, CVR.

Det største overskud står JP/Politikens Hus for. I det seneste regnskabsår havde koncernen, der driver to af landets største aviser, et overskud på 172,6 millioner kroner efter skat.
De næstmest profitgivende medievirksomheder er Berlingske Media og Dagbladet Børsen, der præsenterede overskud på henholdsvis 73 og 66 millioner kroner.

Det er ikke kun de landsdækkende medier, der kan præstere pæne overskud. Således har Nordjyske Medier et overskud på 33,3 millioner kroner, og Fynske Medier præsterede et overskud på 30 millioner kroner. Fynske Medier er siden fusioneret med Jyske Medier.

Samlet set leverer de 8 danske mediehuse, som Netavisen Pio har undersøgt, hver og en overskud, og samlet set har de 8 mediehuse et overskud på 386 millioner kroner.

Rygterne om den danske mediebranches død er altså stærkt overdrevne.

Mediehusene har selvfølgelig en interesse i at trække læsere væk fra Danmarks Radios gratis tjenester, så deres overskud kan blive endnu større – de er nu engang virksomheder. Mere uklart er det til gengæld, hvorfor regeringen er så interesseret i, at Danmarks Radio skal gøres mindre tilgængeligt for os brugere. Mediebranchens store private aktører lider i hvert fald ikke nød.

Man kunne næsten sidde tilbage med følelsen af, at det i virkeligheden handler om, at de privatiseringsglade borgerlige politikere også ønsker et mere privatiseret mediebillede, hvor virksomheder og penge spiller en større rolle, og public service og DR spiller en mindre rolle.

Netavisen Pio har undersøgt de reviderede årsopgørelser for 2014 for 8 danske mediehuse. Oplysningerne er alle fra det centrale virksomhedsregister, CVR. De 8 mediehuse er:
JP/Politikens Hus
Berlingske Media
Dagbladet Børsen
Dagbladet Information
Kristeligt Dagblad
Jyske Medier
Fynske Medier
Nordjyske Medier

Mads Havskov Hansen er cand.jur. og tidligere pressekonsulent i Socialdemokratiet


Flere artikler om emnet