Regeringens spin-enhed koster danskerne millioner

Sitet regeringen.dk koster danskerne millioner af skattekroner, men statsministeriet har ikke styr på, hvor mange, der bruger det.
”Der har manglet et sted, hvor borgerne i fred og ro kan søge og finde frem til regeringens samlede politik, forklaret i en helhed med regeringens egne ord. Det sted er regeringen.dk”

Regeringen.dk blev lanceret for godt et år siden, som et forsøg på at forbedre regeringens kontakt til borgerne. Her kan regeringen selv styre, hvad den ønsker at fortælle om egen politik, i noget der ligner dyrt produceret journalistik med flotte grafikker og professionelle videoer.

Her kan man blandt andet se en video, hvor finansminister Kristian Jensen forklarer, hvorfor regeringen vil sænke skatterne med 23 milliarder kroner, eller skatteminister Karsten Lauritzen fortælle, at det skal kunne betale sig at arbejde, imens han af en eller anden grund går rundt med en cykel ved Nørreport i København.

 

Skærmbillede af regeringen.dk, hvor skatteministeren forklarer, hvorfor skatten skal sænkes.

 

Netavisen Pio har igennem en aktindsigt bedt Statsministeriet redegøre for, hvad drift og oprettelse af regeringen.dk koster, og hvor mange brugere de har.

2 millioner til eksterne bureauer
Statsministeriet kan ikke oplyse, hvor mange penge sitet samlet set koster de danske skatteborger, da en række forskellige ministerier leverer indhold til det.

Statsministeriet kan dog oplyse, at der siden 2016 har været udgifter til eksterne konsulenter og bureauer til oprettelse og drift af regeringen.dk for cirka 2 millioner kroner. Heraf har virksomheden ’Eksponent’, som er et digitalt bureau på Frederiksberg, modtaget 613.734,00 kroner i 2016 og 142.589,00 i 2017 for at implementere websitet.

En del af regeringens nye ’kommunikationsenhed’
Regeringen.dk er et led i en oprustning af regeringens kommunikationsindsats, som vil betyde, at regeringen i højere grad kan kommunikere direkte til borgerne udenom de traditionelle medier - og dermed spinne nyhederne, præcist som det passer dem.

Regeringen oprettede i 2015 en ’kommunikationsenhed’, der står for driften af sitet. Kommunikationsenheden koster, inklusiv udgifter til de eksterne konsulenter, i omegnen af fem millioner kroner årligt og skal med Lars Løkke Rasmussens (V) ord kommunikere regeringens politik ’åbent og tilgængeligt,’ og ’skabe en tættere dialog med offentligheden.”

Man kan læse ud af et aktuelt jobopslag som digital redaktør til regeringens kommunikationsenhed, at man som ansat heri skal ’formidle regeringens løbende politik, udspil og aftaler via hjemmesiden regeringen.dk og tilhørende sociale medier.’ Og at man skal ’idéudvikle, producere, redigere, prioritere og vedligeholde indholdet i samarbejde med ministerier og kollegerne i kommunikationsenheden, herunder en videojournalist og en grafiker.’

Chef for enheden Nikolaj Sommer fortæller Netavisen Pio, at enheden har fem ansatte, men at de ikke kun beskæftiger sig med regeringen.dk.

Ved ikke, hvor mange brugere de har
Statsministeriet meddeler Netavisen Pio, at de ikke ved, hvor mange brugere siden reelt har, da de ikke indsamler de såkaldte ’cookies’ – altså brugeroplysninger - men at de arbejder på ”at kunne få skabt et validt billede af brugernes trafik på hjemmesiden, herunder om antallet af besøgende på hjemmesiden.”

Det på trods af, at man på Statsministeriets eget site, www.stm.dk, har fundet en måde at indsamle statistik over brugen af deres hjemmeside, uden at videregive informationen til tredjepart.

Statsministeriet kan dog oplyse, at der fra den 1. januar 2017 og til slutningen af august 2017 i gennemsnit har været 3749 afspilninger af en video på deres site per måned – eller cirka 124 afspilninger per dag.


placeholder

Annonce