Også så travlt, at partierne i oppositionen til venstre for regeringen nu er blevet trætte af at vente og derfor fremsætter et lovforslag, der indeholder regeringens egen politik. Det skriver DR.
Såfremt lovforslaget ender med at blive lov, vil det stoppe indfasningen af registreringsafgiften på de grønne biler i 2019 og 2020 for biler op til 400.000 kroner, som regeringen også har foreslået.
Afgiftsfritagelsen for de små og mellemstore elbiler, som regeringen – og nu også oppositionen - lægger op til, vil ifølge skatteministeren koste 100 millioner kroner i 2019 og 150 millioner kroner i 2020. For årene derefter skal der forhandles en ny aftale, som regeringen vil have en kommission til at undersøge en model for.
Socialdemokratiet foreslår at finde finansieringen på forhandlingsreserverne i de igangværende finanslovsforhandlinger.
Der er allerede forhandlinger i gang, regeringen har sagt at de vil finde en løsning, hvorfor ikke bare vente på at de bliver færdige?
”Det handler om at sikre, at Folketinget kan nå at behandle og vedtage forslaget, inden at afgiftsstigningerne træder i kraft efter nytår. Vi har allerede for flere uger siden i forhandlingerne foreslået regeringen, at de selv kunne fremsætte forslaget i Folketinget, for at undgå en situation, hvor man tager hele markedet som gidsel,” siger skatteordfører Jesper Petersen til Netavisen Pio.
Han mener, at regeringen ikke mangler at sætte vilje bag statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) erklærede grønne ambitioner.
”Jeg sad tilbage med en lidt flad fornemmelse efter at have hørt statsministerens åbningstale, hvor han præsenterede ambitionen om en million biler, men når det kom til stykket, så viste det sig mere at være en hensigtserklæring.”
Socialdemokratiet og resten af den røde opposition skal dog ikke forvente opbakning til forslaget fra Venstre. På Twitter kalder partiets klimaordfører Thomas Danielsen forslaget for ufinansieret politisk drilleri.
Den udlægning er Jesper Petersen ikke enig i.
”Det her er en alvorlig sag, at der er skabt tvivl og usikkerhed om afgifterne på området. Men det som regeringen oprindeligt spillede ud med i forhandlingerne, var ekstremt uambitiøst og uden forpligtelser og der har vi hele tiden presset på for en mere ambitiøs målsætning om at sikre flere grønne biler,” slutter han.
Heller ikke Dansk Folkeparti bakker forslaget op.