Annonce

Rød blok vil stoppe de gules telefonsalg

De gule fagforeninger skal ikke have samme muligheder for at ringe til borgerne som Røde Kors og Red Barnet, mener partierne i rød blok
De gule fagforeninger skal ikke have samme muligheder for at ringe til borgerne som Røde Kors og Red Barnet, mener partierne i rød blok.

Det kan ikke være en samfundsopgave at støtte gule fagforeninger, mener Socialdemokratiet, Enhedslisten og SF. Også Radikale og Alternativet vil ændre reglerne for telefonsalg.

Socialdemokratiet undrer sig over, at Det Faglige Hus har lov til at bruge telefonsælgere over for folk, der bevidst har sagt klart nej tak ved at tilmelde sig den såkaldte Robinson-listen.

”Det er helt galt. Det giver mening, at en organisation som Kræftens Bekæmpelse får en særlig adgang til danskerne, men der er jo intet velgørenhed i Det Faglige Hus,” siger forbrugerordfører Karin Gaardsted (S) til Ugebrevet A4.

Hun vil nu rejse spørgsmålet over for erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) med det formål at få stoppet ”den positive særbehandling” af Det Faglige Hus – og andre gule fagforeninger.

De overenskomstbærende fagforeninger - organiseret omkring bestemte fag - er i praksis forhindret i at bruge samme salgmetoder, som de gule og tværfaglige organisationer som Krifa og Det Faglige Hus anvender.
SF: "Ud med plattenslagerne"

"Den forskelsbehandling skal vi have stoppet. Det er helt urimeligt, at de gule stilles bedre end de fagforeninger, som bruger tid og kræfter på at vedligeholde og indgå overenskomster. Hvorfor skal vi give særbehandling til de gule, der ikke på nogen måde understøtter den danske model,” siger erhvervs- og økonomiordfører hos Enhedslisten, Pelle Dragsted, til Netavisen Pio.

"De gule fagforeninger er nogen plattenslagere, der intet har med fagforeninger at gøre. Så dét hul skal lukkes. Undtagelsen i Markedsføringsloven bør alene gælde de humanitære organisationer og den del af fagbevægelsen, der er overenskomstbærende. Så ud med plattenslagerne", siger SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, til Netavisen Pio.
Ida Auken: ”Ikke i orden”

De radikales forbrugerordfører, Ida Auken, er enig:

”Det er ikke i orden, at tværfaglige a-kasser har flere rettigheder end de faglige a-kasser. Og det er slet ikke i orden at bruge en sådan særstilling til at markedsføre sig så aggressivt, at det bliver påklaget gang på gang,” siger Ida Auken, der også vil rejse spørgsmålet over for regeringen.

Alternativets forbrugerordfører Rasmus Nordqvist, sætter spørgsmålstegn ved, om Det Faglige Hus kan indregnes i den undtagelse fra reglerne om telefonsalg, som bygger på Højesterets afgørelse. Han ønsker at reglerne for telefonsalg generelt strammes, så Robinson-listen også gælder for eksempelvis fagforeninger og humanitære organisationer.
Regeringen står fast

Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har regeringen ingen ambitioner om at ændre reglerne. Han mener ikke, at tværfaglige, gule a-kasser favoriseres i forhold til de overenskomstbærende professions-fagforeninger.

”Der gælder de samme regler for alle foreninger, uanset hvordan de har valgt at organisere sig. Det er karakteren af den konkrete aktivitet, der er afgørende for, om man er omfattet af loven, og ikke hvem der står bag aktiviteten. Det vil være meget betænkeligt, hvis vi laver forskellige regler for foreninger afhængigt af deres størrelse eller måde, de har valgt at organisere sig på,” siger Brian Mikkelsen til Ugebrevet A4.

En Højesteretsdom fra 2012 fastslår, at fagforeninger kan sidestilles med for eksempel humanitære organisationer, som er undtaget fra forbuddet mod telefonsalg.

Dog kun, når fagforeningerne udfører “en fagforenings traditionelle kernevirksomhed – indgåelse af kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde”.

Arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet mener, at det er usikkert, om Det Faglige Hus, Krifa og andre gule fagforeninger kan opfylde de krav:

”Det Faglige Hus har kun ganske få overenskomster med Kristelig Arbejdsgiverforening. Kollektive overenskomster er ikke deres kerneprodukt. De yder en individuel service i form af for eksempel juridisk bistand og minder mere om en forsikringsorganisation,” siger Laust Høgedahl til Ugebrevet A4.

Opdateret kl. 16 med kommentar fra Karsten Hønge (SF).

 

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet