Ros til S-kampagne for at styrke positiv politisk debatkultur

I en ny kampagne fra S forsøger partiet at tale enigheden i dansk politik op. Kampagnen får ros fra både kommunikationsekspert og politiske modstandere.
Socialdemokratiet indrykkede mandag en annonce i flere aviser og på billboards rundt omkring i det offentlige rum.

Her peger partiet på områder, hvor man kan samarbejde med hvert af Folketingets otte øvrige partier.

I stedet for at tale om uenigheder, så bruger Socialdemokratiet kampagnen til at rose alle Folketingets øvrige partier. Kampagnen får ros fra både kommunikationsrådgiver og fra politiske modstandere.

Socialdemokratiet ønsker med kampagnen at sætte fokus på vigtigheden af at fastholde et bredt samarbejde i Folketinget:

 ”Selvfølgelig er der store forskelle i dansk politik. Sådan har det altid været – vi deler os efter anskuelse. Samtidig er noget af det fineste ved Danmark, at vi samarbejder og finder løsninger. Selvom dansk politik er i opbrud, håber jeg, det bliver ved med at være sådan,” siger Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

Mette Frederiksen understreger, at der behov for et nyt politisk flertal for at sætte velfærden først, indføre en ny ret til tidlig folkepension for de mest nedslidte og hæve ambitionerne for den grønne omstilling.

Kommunikationsrådgiver: Rammer ned i en tidsånd

Annoncekampagnen får også pæne karakterer fra en kommunikationsrådgiver og politisk kommentator, som selv har en del erfaring med at lave politiske kampagner.

”Det er en ganske vellykket kampagne, som med et vellykket kreativt greb, nemlig at bruge de andres grafiske udtryk, formår at bryde igennem alt den støj, der er lige nu, hvor mange partier har travlt med at sende budskaber ud,” lyder dommen fra kommunikationsrådgiver Rasmus Jønsson, der tidligere har været rådgiver for Ny Alliance og særlig rådgiver for daværende transportminister Magnus Heunicke.

Han mener, at annoncekampagnen forsøger at ramme ned i den gruppe vælgere, som er trætte af politisk mudderkast:

Et veltimet modstykke til den skræmmekampagne, som især Venstre har sat i søen

”Annoncen rammer med sit budskab, om det man kan kalde ”samarbejdets ånd”, også ned i et ønske eller en tidsånd, som mange vælgere efterspørger, om en mere positiv politisk debatkultur. Det er jo meget få vælgere, der med glæde ser frem til den kommende valgkamp, hvor partierne er mere optagede af at pege fingre ad de andre, end sige hvad de selv vil,” siger han til Netavisen Pio og fortsætter:

”På den måde er den her kampagne også et veltimet modstykke til den skræmmekampagne, som især Venstre har sat i søen, hvor partiet nærmest udelukkende fokuserer på at angribe Socialdemokratiets politik.”

Rasmus Jønsson ser i høj grad kampagnen som målrettet mod at fastholde de vælgere, som allerede har besluttet, at de vil stemme på Socialdemokratiet.

”Der er jo ikke fokus på at love noget konkret til nogen, men kampagnen signalerer på en god måde, at Socialdemokratiet er et magtparti, som kan få sin politik igennem i mange forskellige konstellationer efter valget,” slutter han.

Politiske modstandere "tager hatten af"

Annoncekampagnen fra Socialdemokratiet blev også delt på de sociale medier, hvor den fik en fin modtagelse – også fra nogle af de politiske modstandere, som ellers normalt ikke holder sig tilbage med kritikken.

”Hatten af for en flot kampagne, Socialdemokratiet. Mine kommunikationsuddannede øjne elsker den. Mit politiske blik har lyst at protestere over flere af budskaberne. Det tager vi en anden gang,” lød det fra de konservatives politiske ordfører Mette Abildgaard på Twitter.

”Det er ikke tit jeg roser venstrefløjen - slet ikke tæt på et folketingsvalg, men jeg synes vitterligt at denne kampagne af Socialdemokratiet er stærk. Det er godt tænkt og lækkert udført,” lød det fra Liberal Alliances børne- og socialordfører Laura Lindahl.

Og også fra Alternativet lød der rosende ord om kampagnen.

”Lad tonen og viljen i kampagnen her skinne igennem i hele valgkampen - så kan vi netop gøre mere sammen i dansk politik. Til glæde for vælgerne og Danmark. Man skal tage det første skridt for at skabe en forandring – Socialdemokratiet tager et samlende her. Det forpligter - og skal roses,” skriver partiets tidligere gruppeformand René Gade i et tweet.

Twitter url incorrect: https://twitter.com/renegadedreng/status/1120416387875340289

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Sådan skal det bare gøres , ros til Mette Frederiksen og s. Det er vigtigst at fokuserer på de ting vi er fælles om og kan udvikle, og så må man gå kompromis sets vej på resten Ultimative krav hører fortiden til og er det dummeste man kan gøre i politik. Spørg blot LA

Sådan skal det bare gøres , ros til Mette Frederiksen og s. Det er vigtigst at fokuserer på de ting vi er fælles om og kan udvikle, og så må man gå kompromis sets vej på resten Ultimative krav hører fortiden til og er det dummeste man kan gøre i politik. Spørg blot LA