Rosenkrantz-Theil med ny plan: Der bliver bygget og bygget, men ingen har råd til at bo her
Rosenkrantz-Theil med ny plan: Der bliver bygget og bygget, men ingen har råd til at bo her
S-overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil, og De Radikale vil lukke By & Havn og starte forfra med et nyt selskab, der skal bygge boliger til almindelige københavnere – ikke kun til investorer og pensionskasser
Der bliver bygget i ét væk i hovedstaden.
Alligevel oplever mange københavnere, at det er blevet sværere – ikke lettere – at finde et sted at bo, når livet ændrer sig.
Den ubalance vil Socialdemokratiets overborgmesterkandidat, Pernille Rosenkrantz-Theil, nu vil rette op på:
”Der er blevet bygget og bygget og bygget i København. Alligevel tror jeg, at de færreste oplever, at det er blevet nemmere at finde en relevant bolig, f.eks. når man får første eller andet barn, eller hvis man bliver skilt.” skriver Rosenkrantz-Theil på Facebook og fortsætter:
”Og det betyder jo, at der er noget grundlæggende galt i den måde, vi har ført politik på.”
Sammen med De Radikales spidskandidat, Christopher Røhl, foreslår hun derfor at nedlægge udviklings- og driftsselskabet By & Havn og erstatte det med et nyt selskab, der skal skabe boliger til almindelige mennesker – ikke til investorer og pensionskasser.
By og Havn
By & Havn står blandt andet bag udviklingen af store byområder som Ørestad, Nordhavn, Sydhavnen og Lynetteholmen.
Det blev skabt i 2007, da Københavns Havn og Ørestadsselskabet blev slået sammen.
95 procent af selskabet ejes af Københavns Kommune, mens staten ejer de resterende fem procent.
Idéen var, at salget af byggegrunde skulle tjene penge til metroen og andre store projekter.
Læs også:S og V sammen om nyt, stort parkeringsudspil: “Der skal være balance i tingene”
Det betyder, at By & Havn altid har haft ét klart mål: at sælge så dyrt som muligt.
Det har gjort byen flot og attraktiv – men også dyr.
Når grundene går til højestbydende, bliver det typisk pensionskasser og investorer, der bygger luksuslejligheder, mens billige eller almene boliger bliver skubbet ud af ligningen.
Et nyt selskab
Ifølge Politiken beskriver Rosenkrantz-Theil By & Havn som en forældet model, der har prioriteret grundsalg og metrofinansiering over byliv og fællesskab.
Som hun formulerer det i sit opslag:
“Ideen med By & Havn var i sin tid genial, dengang man stiftede det. København var nedslidt og uattraktiv. Men i dag er problemerne nogle helt andre.”
Udover stigende boligpriser, er nogle af problemerne ifølge Rosenkrantz-Theil og Røhl, at foreningsliv og daginstitutioner ikke medtænkes i tilstrækkelig grad, når der bygges nyt i dag.
“Ideen med By & Havn var i sin tid genial, dengang man stiftede det. Men i dag er problemerne nogle helt andre.
Derfor skal et nyt selskab erstatte By & Havns “enøjede fokus på den økonomiske bundlinje” med en konstruktion, der tager ligeligt hensyn til bæredygtighed, lokale fællesskaber og betalelige boliger.
Det betyder blandt andet, at kommunen skal have langt større indflydelse over, hvordan nye byområder bliver planlagt og bygget.
By & Havn har ifølge Røhl udviklet sig til en “kommune i kommunen”, hvor rådhuset har for få muligheder for at få reel indflydelse på beslutningerne.
Rosenkrantz-Theil supplerer på Facebook, at der fremover også skal ”fokuseres på den eksisterende by, når der tales om forbedringer. Og det er By & Havn slet ikke gearet til.”
Christiansborg kan blive en kæp i hjulet
Forslaget møder modstand af De Konservatives børne- og ungdomsborgmester i København, Jakob Næsager.
Han afviser, at et nyt selskab på længere sigt vil være i stand til at sikre de billige boliger, som Socialdemokratiet og De Radikale peger på.
Ifølge ham vil det kun være den første ejer, der scorer en økonomisk gevinst, og at boligernes priser derefter vil tilpasse sig resten af boligmarkedet.
Det er dog slet ikke sikkert, at forslaget når så langt – det skal nemlig forbi Christiansborg først.
Da staten ejer fem procent af By & Havn, kan et flertal på Slotsholmen i princippet blokere planerne.
Det afskrækker dog ikke Rosenkrantz-Theil, der påpeger, at man fra Christiansborgs side også har interesse i at udvikle hovedstadsområdet.
Kommentarer
Jeg har engang boet nogle år…
Jeg har engang boet nogle år i en almennyttig bolig af bedste kvalitet i et par år, og jeg kan stadig savne lejligheden, men den var så heller ikke beliggende i København. Hvad vi oplever her i Københavnsområdet er, at hvis man gerne vil have en sådan lejlighed, skal man være skrevet op i omkring 30-35 år og samtidig være en god socialdemokrat.
Sådan er socialismen jo. Vi havde engang en ung russer boende. Han forærede os et par dåser kaviar som gengæld for gæstfriheden. De smagte i øvrigt fantastisk godt.
Vi spurgte om ikke sådan en dåse var meget dyr, men det var den ikke, sagde han, det var bare meget sjældent man kunne købe en.
Sådan virker markedsmekanismen under socialismen. Med gode forbindelser kan man få meget - meget billigt!
Det gælder også lejligheder.
Nogen må vel bo i de…
Nogen må vel bo i de lejligheder enda gode gedigne skatteydere,
og kommunen ejer 95% af by&havn uden at have indflydelse,
valgkamp er ganske morsomt.
Christiania fylder 61 tønder…
Christiania fylder 61 tønder land a 6000 kvm, så derfor bør Københavns Kommune arbejde for, at denne såkaldte fristad nedlægges, og at der i stedet primært bygges almennyttige boliger og indrettes parkeringspladser på området. København sukker jo efter begge dele, så her må Christianitterne for en gangs skyld bøje sig for almenvellets interesser.
Enig, og det burde være sket…
Enig, og det burde være sket for femoghalvtreds år siden.
Enig, og det burde være sket…
Enig, og det burde være sket for femoghalvtreds år siden.
Tilføj kommentar