Ryanair bliver skæbnetime for den danske model

Når den danske fagbevægelse inden længe igangsætter konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn, bliver det et afgørende sværdslag. Det handler om liv eller død for den danske model.
Det irske lavprisselskab Ryanair planlægger at åbne en række nye flyruter fra Københavns Lufthavn. Selskabet vil sende 1,7 millioner passagerer ud at rejse om året med de nye ruter.

Men Ryanair har nægtet at gå til forhandlingsbordet med fagbevægelsen om en overenskomst, og derfor gør fagbevægelsen klar til konflikt. Selskabet er i forvejen kendt for dårlige arbejdsvilkår og ringe løn helt ned til 7.500 kroner i måneden. Der er ingen fast arbejdstid, ingen løn under sygdom, og virksomheden benytter sig også af skattespekulation og lidt for smarte finter, der forhindrer ansatte i at holde barsel, som vi også tidligere har skrevet om her på netavisen.

Sagen kort: Sympatikonflikt kan lamme Ryanair
Ryanair etablerer sig officielt i Københavns Lufthavn den 26. marts, og i den forbindelse har fagforeningerne på området – som sædvanen foreskriver det herhjemme – ønsket at forhandle en overenskomst hjem. Den 26. januar skrev Ryanair imidlertid til Flybranchens Personale Union (FPU), som er en del af det lille LO-forbund Serviceforbundet, at selskabet afviser at ville forhandle om en overenskomst.

Ryanair har hele sin grundlæggende forretningsmodel og eksistensgrundlag på spil, idet de ringe vilkår, lave lønninger og lidt for smarte lovtekniske finter er fundamentet for de uhørt lave billetpriser, som gør virksomheden konkurrencedygtig. For fagforeningerne er det også et spørgsmål om liv eller død.

Dermed kommer det til en faglig konflikt mod Ryanair, og andre LO-forbund som HK, Metal og 3F har sagt, at de er klar til en sympatikonflikt mod selskabet. Det vil betyde, at Ryanair får svært ved overhovedet at komme i gang med at få fly i luften fra Københavns Lufthavn.

”Hvis man får nogle af de store med - 3F, Metal og HK - så kan det lamme Ryanairs operationer fra dag ét. Flyene får måske lov at lande, men så heller ikke meget mere end det. 3F organiserer de folk, der laster kufferterne og tanker flyene, HK organiserer de folk, der tjekker passagerne ind. Det vil være ret effektivt,” vurderer Andreas Krog, der er redaktør på rejsesitet check-in.dk, over for Business.dk.

Hans vurdering er, at hvis fagbevægelsen lykkes med planerne, vil Ryanair enten droppe at etablere sig i København eller tegne overenskomst.

Er Ryanair underlagt dansk eller irsk lov?
Ryanair selv mener, at de opererer fra irsk registrerede fly, og at de dermed er underlagt irsk lovgivning, som forbyder sympatikonflikter, og derfor vil Ryanair om nødvendigt hive fagbevægelsen i retten for at bruge dette kampskridt.

Men Henning Jørgensen, der er arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, mener modsat, at fagforeningerne har en god sag.

De er i deres gode ret til at lave en sympatikonflikt, mener han, fordi Ryanair etablerer en fast base i København med udstationerede medarbejdere og dermed er underlagt EU’s udstationeringsdirektiv. Direktivet siger nemlig, at det er værtslandets løn- og arbejdsvilkår, som gælder.

Derudover er det i Danmark helt efter bogen at iværksætte en konflikt og sympatikonflikt, hvis en virksomhed helt afviser at forhandle med fagforeningerne. 

Både Ryanairs forretningsmodel og den danske model er på spil
For både den danske fagbevægelse og Ryanair bliver den kommende konflikt fuldstændigt afgørende.

Ryanair har hele sin grundlæggende forretningsmodel og eksistensgrundlag på spil, idet de ringe vilkår, lave lønninger og lidt for smarte lovtekniske finter er fundamentet for de uhørt lave billetpriser, som gør virksomheden konkurrencedygtig.

For fagforeningerne er det også et spørgsmål om liv eller død. Lykkes det ikke LO-fagbevægelsen at få en aftale i hus på et område som luftfarten, hvor man er stærkt organiseret den dag i dag og har gode lønninger, vil luftbranchen være endnu en branche i Danmark, hvor lønningerne presses ned af underbetalt arbejdskraft.

Groft sagt vil der dermed kun være den offentlige sektor tilbage, hvor vi helt er fri for social dumping. Ryanair-konflikten bliver en af mest epokegørende sager i dansk arbejdsmarkedshistorie og er større end sagen om Restaurant Vejlegården.

Det handler om mere end Danmark
Men konflikten kommer ikke kun til at handle om Danmark, men faktisk om hele EU. Hvis fagbevægelsen vinder sværdslaget i Kastrup, vil fagbevægelsen andre steder i Europa få blod på tanden for at sætte ind over for netop lavprisselskaber som Ryanair.

”Hvis der bliver tegnet en overenskomst for stewardesser og piloter, der flyver ud fra København, kan det nemt brede sig til andre lufthavne i EU. Det vil Ryanair meget nødigt,” udtaler arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet til avisen.dk.

Jakob Esmann er student på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook