Annonce

S-kampagne stort skridt ind i DF-land

Socialdemokraternes nye kampagne forsøger med hyggeracisme at hente stemmer fra Dansk Folkeparti. Konsekvensen er en retorik der yderligere splitter danskere og indvandrere i "os og dem".
Kampagnen virker med sin hårde retorik som et sølle forsøg på at hente stemmer hjem fra Dansk Folkeparti.

I weekenden lancerede socialdemokraterne nemlig deres seneste kampagne med overskriften ”Stramme asylregler og flere krav til indvandrere”.

Det er efterhånden kendt, at Dansk Folkeparti siden regeringsskiftet har fået en del vælgere, som tidligere har stemt på Socialdemokraterne. En udfordring, der har været svært uoverkommelig for partiet og som senest er endt med en kampagne, der nærmest kopiere den klassiske DF-retorik om ”dem og os”.

Kampagnen kommer i forlængelse af dét integrationsudspil som regeringen i sidste uge fremlagde. Et ganske fornuftigt udspil, der vil sikrer at endnu flere asylansøgere og indvandrere kommer i arbejde og bliver en del af samfundet.

Udfordringen er blot, at regeringens politik siger en ting, mens socialdemokraternes kampagne siger noget helt andet. Den signalerer et ”dem og os”, og den stiller med sin skarpe retorik mistillid ved de mennesker, der kommer til Danmark og insinuere ganske subtilt, at de ikke vil arbejde for deres ydelse. Og derfor løfter Helle Thorning pegefingeren og siger, at det skal de altså.

Indgangen i debatten er ganske forfejlet, og lægger sig desværre i forlængelse af den skærpede udlændingedebat, som efter angrebet på Charlie Hebdo og det efterfølgende terrorangreb i København, har fyldt meget.

Mennesker vil arbejde
Når Socialdemokraterne i deres kampagne skriver ”Stramme asylregler og flere krav til indvandrere” er det lidt det samme som at sige til folk, der er flygtet fra død og ødelæggelse, at de ikke vil arbejde. Sandheden er bare en anden. Der findes ingen mennesker, der ikke vil blive en del af samfundet. Der findes ingen udlændinge, der ikke vil arbejde. Upåagtet af, at vi stor med en stor udfordring, hvor mange der kommer til landet ikke lærer dansk og ikke får et job. Så kampagnen er et skridt i den forkerte retning.

Tanken om, at vi vil sikre alle der kommer til landet et job er smuk, god og den er rigtig. Derfor giver det heller ingen mening, at lave en kampagne med en så hård retorik. Hvis Socialdemokraterne skulle følge sin egen politik så skulle overskriften være: ”Velkommen til Danmark, vi hjælper dig med at få et job og blive en del af samfundet. Så vi sammen, kan bidrage til det Danmark du kender”.

Kampagnen virker med sin hårde retorik som et sølle forsøg på at hente stemmer hjem fra Dansk Folkeparti. Det er en skam, at politisk kommunikation er blevet et spørgsmål om at manipulere med befolkningen og ikke et spørgsmål om at overbevise dem.

Det er trist, at kampagnen er med til at skabe en endnu større kløft mellem dem og os, og i sidste ende vil gevinsten være minimal sammenlignet med konsekvenserne ved et lave en kampagne der flirter med begrebet ”hyggeracisme”.

Phillip Dimsits Lehrer (f. 1993) er studerende på Copenhagen Business School.


Flere artikler om emnet