Annonce

S: Lavere vækst skyldes amatøragtige bilforhandlinger

Langstrakte forhandlinger mellem regeringen og Dansk Folkeparti om registreringsafgiften er årsag til, at væksten i Danmark er faldet.
Dansk økonomi i bakgear”, lyder overskriften i dag fra Danmarks Statistik. Faktisk skrumpede dansk økonomi, målt ved det såkaldte bruttonationalproduktet (BNP), med 0,6 procent i tredje kvartal af 2017, det vil sige fra juli til september måned.

Og årsagen til den lavere vækst skal først og fremmest findes i, at bilsalget i store dele af august og september måned stod næsten stille, mens alle ventede på resultatet af de igangværende forhandlinger om at sænke registreringsafgiften. ”Afmatningen af økonomien i tredje kvartal er præget af fald i husholdningernes forbrug, hvor især anskaffelse af køretøjer faldt.”, skriver Danmarks Statistik.

Forhandlinger skulle have varet højst et par uger, men endte med at vare over fire uger. Og derfor falder ansvaret tilbage på regeringen, mener Socialdemokratiets finansordfører Benny Engelbrecht:

”De seneste tal fra Danmarks Statistik afspejler den direkte amatøragtige håndtering regeringen havde af forslaget om registreringsafgift. Jeg er tryg ved, at tallene nok skal rette sig op over tid, men alt andet lige vidner de om, at regeringens manglende evne til at lukke en aftale om biler hurtigt har kostet på den korte bane,” siger han til Netavisen Pio.

Forhandlinger satte bilsalg i stå
Det var den 24. august, at Politiken kunne fortælle, at regeringen ville foreslå at nedsætte registreringsafgiften til 100 procent, uanset bilens værdi. En nedsættelse, som især vil gavne køberne af de dyre luksusbiler, hvor afgiften i dag er på 150 procent.

Løkke udtalte ved præsentationen af regeringens forslag, at regeringen regnede med ”inden for nogle få uger” at lande en aftale. ”Vi skylder bilforhandlerne og Danmark, at der kommer ro omkring det her”. Men forhandlingerne med Dansk Folkeparti gik trægt, og trak ud uge efter uge, idet Dansk Folkeparti ønskede en anden model end den, regeringen havde spillet ud med.

Det fik bilforhandlere landet over til at melde om, at salget af biler var gået i stå. Danskerne ventede med at købe ny bil i forventning om, at afgiften ville blive sat ned, og bilen dermed blive billigere.

”Bilhandlen står fuldstændig stille. Vi kan mærke, at folk lader være med at handle for at vente og se, om de kan få det billigere”, lød det eksempelvis fra Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef i AutoBranchen Danmark.

Og det kan nu læses direkte i væksttallene: ”I tredje kvartal faldt privatforbruget med 0,6 pct. i forhold til andet kvartal. Tilbagegangen skyldes primært et kraftigt fald i anskaffelsen af køretøjer. Til trods for at køretøjer overvejende er importerede, påvirker faldet den danske aktivitet gennem fald i produktskatter og de serviceydelser der knytter sig til salg af køretøjer.”, hedder det uddybende fra Danmarks Statistik.

”Det sejler for regeringen”
Først den 21. september, næsten en måned efter de første skriverier, lykkedes det at lande en aftale om nye bilafgifter. Socialdemokratiets Benny Engelbrecht mener, at forløbet om bilafgifterne vidner om, at regeringen ikke har haft styr på sagerne. Et forløb, han netop nu ser gentaget i forhold til finansloven:

”Når vi står i den historisk enestående situation, at vi ved indgangen til december måned stadig ikke har afsluttet en finanslovsaftale, så bliver jeg bekymret for, om regeringen og finansministeren overhovedet har styr på at føre regering på en ansvarlig måde. Det sejler simpelthen for regeringen”, slutter den socialdemokratiske finansordfører.


Flere artikler om emnet