S-profil: Uber-promoverende politikere bør have dårlig smag i munden

Københavns politi meldte 8. marts ud, at de har sigtet fem chauffører fra pirattaxitjenesten Uber for overtrædelse af taxilovgivningen. Sigtelserne er foretaget ud fra den liste, som Skat modtog fra Holland vedrørende indtjening for Uber-kørsel.

Københavns politi fortæller desuden at de vil fortsætte med at rejse sigtelser ud fra den nævnte liste på omkring 1.500 navne, ligesom der fortsat rejses sigtelser når politiet standser bilister, der viser sig at køre for Uber.

Og den nyhed må give dårlig smag i munden hos en række af den ulovlige taxatjenestes varmeste fortalere på Christiansborg, mener det socialdemokratiske folketingsmedlem Magnus Heunicke.

”Flere politikere fra LA og K har her på Facebook pralet med, at de bruger Uber. Ubers egen højtlønnede talsmand har holdt pressemøder og angrebet det danske arbejdsmarked og insisteret på at Ubers forretningsmodel skam var fuldt lovlig,” skriver han i en kommentar på Facebook, formentlig henvendt til Liberal Alliances Joachim B. Olsen og den konservative Rasmus Jarlov, som begge har været meget åbne med, at de brugte tjenesten.

Jarlov JBO Uber

Magnus Heunicke mener, at de borgerlige politikere har været med til at give chaufførerne et indtryk af, at tjenesten var lovlig eller i hvert fald ville blive, og at de derfor har et medansvar nu når bøderegnen sætter ind.

”Nu er både de Uber-promoverende politikere og Ubers talsmand pludselig blevet tavse. De stikker hovederne i busken, mens Uber-chaufførerne kan se frem til at betale dyrt i bøder, retssager og skattesmæk for at deres arbejdsgiver og visse politikere har skubbet dem foran sig og ud i ulovligheder og snyd. Jeg håber, de politikere og Uber-talsmænd har en rigtig dårlig smag i munden lige nu,” skriver han i kommentaren.

Uber politianmeldt for to år siden
At Uber formentlig ikke ville være lovligt i Danmark, kan ikke komme som den helt store overraskelse. Og som transportminister var Magnus Heunicke allerede i januar 2015 medvirkende til at politianmelde tjenesten, som dog fortsatte med at hyre chauffører og opererer i Storkøbenhavn.

Allerede dengang vurderede han, at tjenesten var ulovlig, da der ikke var tale om samkørsel.

”Samkørsel er jo lovligt, og delebiler er fint, men Ubers koncept virker - i forhold til hvad jeg kender til det - som noget, der er på den anden side af, hvad vi kan tillade i Danmark," sagde han dengang til TV2.

 

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce