S: Vi skal finde løsninger

Mens borgmestre kritiserer Produktivitetkommissionens forslag om roadpricing, så mener trafikordfører Rasmus Prehn, at det er irrelevant at diskutere for vi er nødt til at gøre noget ved trafikken
Vi står i så massive problemer, at vi ikke kan bygge os ud af det. Og derfor er vi blandt andet nødt til at lave nogle incitamenter, som kan få danskerne til at bruge bilen mere hensynsfuldt
Transportordfører Rasmus Prehn (S)

Produktivitetskommissionen var klare i spyttet, da de i onsdags fremlagde deres forslag til fremtidens infrastruktur i Danmark: Roadpricing er vejen frem. I en pressemeddelelse skrev kommissionens formand Peter Birch Sørensen således:

”Hvis vi indretter betalingen for brug af vore tog og veje bedre, kan vi vinde tid, penge og produktivitet. I stedet for faste billetpriser og bilafgifter kunne vi sætte priserne højere på de tidspunkter og strækninger, hvor trængslen er størst.”

Det fik blandt andet Herlevs borgmester Thomas Gyldal til at reagere. På sin facebookside skrev han:

”Mens politikere i Danmark diskuterer, hvordan det kan gøres mere attraktivt - også for lavtlønnede - at arbejde, præsenterer Produktivitetskommissionen et forslag om at gøre det dyrere at køre i bil og benytte den kollektive trafik i myldretiden. Altså færdselsbeskatte præcis de danskere, der skal på arbejde og hjem igen. Hvem sagde politisk tonedøv?”

Og i dag er Arbejderbevægelsens Erhvervsråd så ude med undersøgelse, hvori de siger, at det netop er transportudgifter, som for mange især de lavtlønnede sluger gevinsten. Men for trafikordfører Rasmus Prehn nytter det ikke noget at være imod roadpricing:

”Det er irrelevant at diskutere, om man er fod eller imod roadpricing, for det kommer lige meget hvad. Vi ser flere og flere eksempler af det i Tyskland, og vi er også nødt til at gøre noget i Danmark.”

Trængselskommissionen fremlagde i 2013 deres fremskrivninger for trafikken. I hovedstadsområdet viste kommissionens undersøgelser blandt andet, at hvis ikke politikerne gør noget, så vil bilkøerne ind til København være dobbelt så lange i 2025.

”Vi står i så massive problemer, at vi ikke kan bygge os ud af det. Og derfor er vi blandt andet nødt til at lave nogle incitamenter, som kan få danskerne til at bruge bilen mere hensynsfuldt,” siger Rasmus Prehn til Netavisen Pio.

Både Herlevs borgmester Thomas Gyldal og Aalborgs borgmester Thomas Kastrup Larsen har kritiseret Produktivitetskommissionens forslag om roadpricing, hvordan forholder du sig til det?”

”Jamen, det er da meget sympatisk, og jeg er da også enig i, at folk skal tilskyndes til at tage på arbejde, men vi bliver nødt til at bruge vores biler mere hensynsfyldt og finde nogle løsninger, så enkelt er det.”


Kommentarer fra Facebook