Forslaget er en del af partiets samlede medieudspil, der bliver præsenteret inden længe.
”For os er det afgørende, at der fortsat laves og bredt dansk medieindhold, der styrker dansk sprog og kultur i hele landet. Og den største udfordring, de danske medier og dansk indhold står over for de kommende år, er, at de store internationale medieaktører som Netflix, Facebook og Google i stigende overtager det danske mediemarked,” siger kulturordfører Mogens Jensen til Netavisen Pio.
Socialdemokratiet er bekymret over, at en lang række store udenlandske virksomheder har sat sig på annoncemarkedet og det kan gå ud over, hvor mange penge der er til at producere dansk indhold.
”Det betyder, at danske annoncekroner tjenes af udenlandske virksomheder, der ikke bidrager til produktionen af dansk indhold. Som lille land er det vigtigt, at vi sikrer, at der bliver lavet godt, dansk medieindhold, der styrker dansk kultur og sprog. Derfor er det vigtigt, at de store internationale medieaktører, der tjener penge i Danmark, også bidrager til at finansiere dansk indhold.
Konkret forslår Socialdemokratiet, at der oprettes en fond til danskproduceret indhold som streamingtjenesterne også kan søge af. Hvor meget mere dansk indhold sådan en fond vil give er usikkert.
”Det er for tidligt at vide, hvad det konkret vil betyde i forhold til mængden af nyproduceret indhold, da omkostningerne for den slags varierer. I sidste ende er det afgørende, at udenlandske aktører begynder at bidrage finansielt til produktionen af dansk indhold, når de tjener penge i Danmark. Det gør de ikke i dag, og det er en stor udfordring for danske medier og dansk indhold,” siger Mogens Jensen.
En undersøgelse fra sidste år viste, at 33 procent af de danske husstande abonnerede på Netflix, mens 10 procent abonnerede på HBO Nordic. Netflix har, ifølge mediet Version2, en årlig omsætning i Danmark på omkring en milliard kroner.
Uenighed i blå blok
Det socialdemokratiske forslår møder opbakning fra både Venstre og Dansk Folkepartis kulturordførere.
”I et lille land som Danmark kræver produktionen af dansk medieindhold investeringer, og de kommer ikke af sig selv, og derfor synes jeg, at det er et fornuftigt forslag,” siger kultur- og medieordfører Britt Bager (V) til DR.
Kulturminister Mette Bock (LA) vil ikke umiddelbart afvise forslaget, men henviser til at hun snart vil præsentere regeringens udspil.
”Jeg tror ikke, at det løser de udfordringer, som danske medier står over for,” siger hun til DR. Lidt mere klar i mælet er partifællen, politisk ordfører Christina Egelund. ”gak forslag”, skriver hun på Twitter om forslaget.
GAK forslag. Skal udenlandske tøj producenter så også aflevere 5% af deres avance i Danmark til dansk design ? #dkpol https://t.co/QjQB2fIZMd
— Christina Egelund (@ChristinaEgelun) February 21, 2018
Andre lande har også afgifter
I november foreslog Socialdemokratiet, sammen med Dansk Folkeparti, at streamingtjenesterne kunne pålægges en særskat på nogle få procent - og det ligner lidt, at Socialdemokratiet holder fast i den idé, men i en ny version, skriver Version2.
I den sammenhæng skrev Politiken om, hvordan Danmarks nabolande håndterer streamingtjenesterne.
I Tyskland skal store streamingtjenester (med omsætning på over 3,5 milliarder) betale mellem 1,8 og 2,3 procent i skat.
I Italien skal tjenesterne investere mindst fem pct. af indtægterne i europæisk indhold, mens Frankrig kræver både to pct. i streamingskat plus et investeringskrav på 15-26 procent af nettoomkostninger, skrev Politiken.
Facebook og Google skal også bidrage
Udover forslaget om at få streamingtjenesterne til at bidrage vil Socialdemokratiet have firmaer som Facebook og Google til at betale for rettigheder og en plan for at bekæmpe piratkopiering. Facebook og Google havde i 2016 en samlet annonceomsætning målrettet danske mediebrugere på 3,7 milliarder kroner.
”Derfor skal vi også se på, hvordan det kan sikres, at de bidrager til produktionen af dansk indhold. I Frankrig er man gået videre med krav til blandt Facebook og Google inden for eksisterende EU-regler, og det er et tiltag, vi bør følge tæt," slutter Mogens Jensen.
Medieforhandlingerne forventes at blive færdige i løbet af foråret.
Fakta om S-udspil
Kilde: Socialdemokratiet