Samuelsen: 50 milliarder i velfærdsbesparelser skal finansiere grønne biler

”Det skaber tvivl om regeringens reelle vilje til grøn omstilling. Stats- og finansministeren må sætte vicestatsministeren på plads”, mener S-klimaordfører Jens Joel
Foto: Udenringsministeriet
Den grønne omstilling på personbil-området vil koste op til 50 milliarder kroner i tabte bilafgifter til staten. Pengene skal skaffes inden for transport- og bilafgiftområdet, fremgår det af kommissoriet for den kommission, som regeringen nedsatte tirsdag.

Alligevel melder regeringens vicestatsminister og udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), ud i en debat på Facebook, at de 50 milliarder kroner må hentes ved at spare på den offentlige sektor.

"Så er det jo godt, at der er en alternativ mulighed: En mindre offentlig sektor – og derfor er der ikke tale om en kovending. Vi kæmper videre – og med kommissionsrapporten kan vi jo sagtens ende med at have fået netop endnu bedre argumenter på hånden," skriver Anders Samuelsen i debattråd på Facebook.

"Jeg var ærligt talt ved at falde ned fra stolen, da jeg læste udlægningen fra Anders Samuelsen. Hvis man læser kommissoriet, står der flere gange, at man skal lave en omlægning, og man skal kompensere staten for det indtægtstab, der vil være for statskassen," siger Otto Brøns-Petersen til netmediet PolicyWatch.

Cepos-analysechef: Er kommissionen fake?

Anders Samuelsen understreger i debattråden, at politikerne på Christiansborg ikke nødvendigvis skal følge de anbefalinger, der kommer fra regeringens transport-kommission.

"Hvad er problemet i af få den viden (fra transportkommissionen, red.) på bordet (hvis det er muligt overhovedet). Derefter skal der så træffes et politisk valg baseret på ideologi/ holdninger. Vil man sådan en model? Eller vil man ikke? Præcis som med skattekommissionen. Ingen af deres modeller blev valgt," skriver Anders Samuelsen på Facebook.

kommissionen vil med god ret kunne sige, at den er blevet holdt for nar

Analysechef Otto Brøns-Petersen mener, at det dermed lugter af, at regeringen måske slet ikke har tænkt sig at følge anbefalingerne fra kommissionen:

"Det, jeg læser, at Anders Samuelsen siger, er, at man kun giver kommissionen det kommissorium for at udstille, hvor håbløs opgaven er. Det har man altså ikke set nogle regeringer gøre tidligere," fortsætter Otto Brøns-Petersen, som mener, at "kommissionen vil med god ret kunne sige, at den er blevet holdt for nar, hvis regeringen på forhånd siger, at den er imod dens anbefalinger."

Jens Joel: ”Arrogant”

Socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel, noterer forundret i et tweet, at ”Nu siger Anders Samuelsen så, at hvis man vil noget grønt så kan velfærden betale”.

Samuelsen giver svar på tiltale i et tweet-svar til Jens Joel:

”Fordi man begrænser den offentlige sektor med et par procenter betyder det jo ikke at man ikke kan ha en ambitiøs velfærdspolitik.”

Samuelsen betegner 50 milliarder kroner som et greb i lommen

Jens Joel betegner Samuelsens udmeldinger som arrogante:

”Samuelsen er parat til at spare op til 50 milliarder kroner på den offentlige sektor – på velfærden. Samuelsen betegner 50 milliarder kroner som et greb i lommen. Som noget ”minimalt”. Det er arrogant ud over alle grænser,” siger Jens Joel til Netavisen Pio.

Joel mener, at Samuelsen med sine udtalelser skaber tvivl om regeringens vilje til at gennemføre en grøn omstilling:

”Det skaber tvivl om regeringens reelle vilje til grøn omstilling. Stats- og finansministeren må sætte vicestatsministeren på plads. De må slå fast, at regeringens politik er dét, man kan læse i kommissoriet: At de bilafgifter, der bortfalder med flere grønne biler, skal finansieres med en omlægning af bilafgifterne og via tiltag inden for transportsektoren,” siger Jens Joel.

I transportkommissionens opdrag fra regeringen står der, at "kommissionen skal opstille konkrete forslag til finansiering inden for skatte-, afgifts- eller tilskudssystemet, herunder tiltag inden for transportområdet."

Anders Samuelsen ønsker ikke at uddybe sine Facebook-kommentarer over for PolicyWatch.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

LA skal i det mindste have ros for at melde klart ud omkring,hvor deres prioritering ligger når det gælder om at skære endnu dybere på velfærdsområdet.
Man kan så bare håbe på at dette udspil bliver partiets svanesang, hvorefter det overgår til glemslen som en parantes i dansk politik.