Se listen: Så få danske michelin-restauranter har overenskomst
Se listen: Så få danske michelin-restauranter har overenskomst
Danmark har fået flere stjerner, og nye restauranter er føjet til listen. Men antallet af michelin-restauranter med overenskomst følger ikke samme udvikling
Mandag aften blev Danmark fem nye Michelin-restauranter og tre Michelin-stjerner rigere, da årets Michelin-uddeling af i Norden løb af stabelen i Tivoli i København.
De fem nye restauranter har hver især fået en enkelt stjerne, mens en yderligere stjerne til restauranten Kadeau, der i forvejen havde to.
Og med frafaldet af den trestjernede restaurant Noma, kan det danske gastronomiske landskab nu prale af i alt 55 Michelin-stjerner – tre flere end sidste år.
Men igen i år er den kedelige del af fortællingen den samme som sidst: Ingen af de nykårede stjernerestauranter har overenskomst.
Flere restauranter – samme antal overenskomster
Stjerneregnen fordeler sig i år over i alt 41 danske restauranter og én færøsk – tre flere end sidste år.
Men mængden af overenskomstdækkede Michelin-restauranter forbliver det samme som i 2023, 2024 og 2025: Nemlig at kun syv på listen har overenskomst. Og det er endda de samme restauranter som sidste år.
Det viser en optælling via okforhold.dk, som er fagforbundet 3F’s oversigt over spisesteder med overenskomst.
Læs også:3F-formand langer ud efter Michelin-restauranter: “Det er sørgerligt”
Herunder kan du se en liste over alle restauranterne.
De markerede med fed har overenskomst med 3F, og de, der er markeret med kursiv, er nye på listen:
Restauranter med en stjerne:
- Akme, København
- Alimentum, Aalborg
- Alouette, København
- Aro, Odense
- Aure, København
- Bach og Nurup, Aalborg
- Domæne, Herning
- Domestic, Aarhus
- Dragsholm Slot Gourmet, Hørve
- Esse, København
- Formel B, København
- Frederiksminde, Præstø
- Gastromé, Aarhus
- Jatak, København
- Kadeau Bornholm, Åkirkeby
- Lille Mølle, København
- LYST, Vejle
- Marchal, København
- Mota, Nykøbing Sjælland
- Okê, Ruths Hotel, Skagen
- Pearl by Paul Profitt, Kruså
- Restaurant Aure, København
- Substans, Aarhus
- Sushi Anaba, København
- Syttende, Sønderborg
- Søllerød Kro, København
- The Samuel, København
- Ti Trin Ned, Fredericia
- Tri, Agger
- Texture, København
- Udtryk, København
- Villa Vest, Lønstrup
Restauranter med to stjerner:
- Alchemist, København
- AOC, København
- Frederikshøj, Aarhus
- Henne Kirkeby Kro, Henne
- Koan, København
- Kong Hans Kælder, København
- Paz, Torshavn
Restauranter med tre stjerner:
- Geranium, København
- Jordnær, Gentofte
- Kadeau Copenhagen, København (har fået en ekstra stjerne)
NB. Sidste år fremgik den trestjernede michelin-restaurant Noma også af listen. I år er Noma taget af listen, da den nu er overgået til at være en “pop-up” restaurant uden fast adresse, hvorfor den ikke længere lever op til kriterierne for at indgå i michelin-guiden, der er en kørselsguide til gode madoplevelser.
Kommentarer
Michelin-regeringen…
Michelin-regeringen.
Michelin-regeringen var også et oplagt historisk navn.
Chef-kokken giver sig selv.
Det nordiske køkken i hel ny speciel udgave.
Brug de mange ingredienser der er til rådighed, men sørg for en uforglemmelig oplevelse.
Hvornår har tandlægen været gratis i Danmark. Amerikanerne ville elske det!
Hvornår er en gris sidst blevet slagtet i Danmark. Tyskerne ville elske det!
Hvornår har linser sidst været på bordet i Danmark. Alternativet ville elske det!
Fremover skal der kun produceres grise til det danske hjemmemarked. Nordmændene ville elske det! Den norske model!
Lars Løkke som arbejdende køkken-chef har afprøvet alle smagsvarianter!
Bedre kan det ikke blive og udlandet sender roser til den fungerende statsminister!
Michelin-regeringen nu med tre stjerner!
- Mange turister kommer hertil på grund af regeringen. De kommer ikke kun på grund af det danske demokrati. Men regeringen spiller en rolle, når man vælger Danmark, siger han.
Selv Grønland mærker effekten!
Michelin-regeringen skabt af Alternativet har givet dansk gastronomi helt nye perspektiver!
Det nordiske køkken er blevet endnu mere aktuel.
For som Lars Løkke siger: Lars Løkke Rasmussen har udtalt, at Danmark ikke bør producere flere grise, end vi selv kan slagte, spise og forædle i landet.
Og nu slipper de danske kokke for moms på frugt og grønt og kun den halve moms på alle andre ingredienser.
Michelin-regeringen har lavet et gastronomisk mesterstykke.
Turisterne strømmer til!
Og i dag går det løs på Amalienborg!
Men hvem skal slagte de stakkels grise?
De røde fagforeninger jagede grisene først til Tyskland så senere Polen.
På lange rejser før de vendte tilbage til Danmark som gris på gaflen!
Smågrisene blev den humane løsning!
Michelin-regeringen vender udviklingen på hovedet!
Slagter-erhvervet med røde fagforeninger i ryggen bliver Michelin-regeringens største udfordring.
Bedre overenskomster end de danske soldater, der dagligt øver den mest humane slagtning af russere i stor skala.
Også kaldet afskrækkelse.
Det er et centralt princip i dansk sikkerheds- og forsvarspolitik, at militærets primære formål er troværdig afskrækkelse for at forhindre krig. Målet er at opbygge en så stærk forsvarsvilje og militær kapacitet, at en modstander ikke tør angribe.
Men ægte slagtere af kød og blod bliver nu igen et erhverv i Danmark under Michelin-regeringen:
Danmark bør ikke producere flere grise, end vi selv kan slagte, spise og forædle i landet.
Signe Munk bliver den unge SFer, der som minister skal føre kniven
Tilføj kommentar