Skal Mads Mikkelsen tvinges på universitetet

Erfarne kunsthåndværkere og musikere må ud, når akademiseringen kræver at undervisere i kreative fag skal komme fra universitetet.
Nu, hvor selv Politikens Amalie Kestler er begyndt at høre efter, hvad Kaare Dybvad faktisk siger, vil jeg prøve at grave lidt i tingenes uheldige tilstand.

Bologna-tyranniet 
Den bedste illustration er Bologna-ordningen, hvorefter al uddannelse i Europa skal skæres over modellen: 3 års bachelor plus 2 års kandidat plus en eventuel master. Fag, hvis uddannelser ikke kan skæres til sådan, lægges i bunden af samfundets agtelse. Det er denne ordning, der gør, at man kan tale om ”akademisering”. Filosofien bag er, at man med eksamensbeviser, der er sammenlignelige over hele Europa, kan få adgang til større og bedre karrierer.

Mange vil huske protesterne imod, at sygeplejeeleverne skulle lære at kende forskel på Wittgenstein og Adorno, før de lærte at lægge et arteriekompres. Et andet eksempel er Rytmisk Konservatorium, hvor man nu skal tage en bachelorgrad i instrumentspil. En sådan grad er selvfølgelig helt irrelevant for en god musiker, men den er faktisk også en hån mod hele tanken om akademiske studier.

Og hopla, der røg alle de fremragende musikere, der indtil nu har undervist, og ind kommer et kuld musikteoretikere fra universitetet.

Men tyranniet slår først rigtigt til, når man indser, at for at kunne undervise på akademisk niveau, så må læreren selvfølgelig selv have en akademisk grad. Og hopla, der røg alle de fremragende musikere, der indtil nu har undervist, og ind kommer et kuld musikteoretikere fra universitetet. Er det for sort sat op? Kig på Designskolen i Kolding, hvor der allerede for et par år siden var protester mod, at de fine kunsthåndværkere, der underviste på skolen, blev fyret til fordel for universitetsuddannede. Og arkitektskolen?

Ville en BA-titel have gjort Mads Mikkelsen til en bedre skuespiller?
På mit eget område har Kulturministeriet imod branchens højlydte protester tvunget Bologna ned over skuespiluddannelsen. Nu kan man så se frem til, at cand mag’er fra Teaterhistorie og Dramaturgi overtager undervisningen med den udtrykkelige begrundelse, at de vil kunne skaffe fremtidens skuespillere større og flottere karrierer end Mads Mikkelsens og Nikolaj Coster Waldaus. Jeg har godt nok ikke hørt, at de to skulle savne en BA på visitkortet.

Jeg har godt nok ikke hørt, at de to skulle savne en BA på visitkortet.

Nej, det er indlysende vrøvl. Men hvorfor så? Jo, de kunstteoretiske fag er nogle af dem, der har størst søgning på universiteterne, og samtidig nogle af dem, der har de ringeste erhvervsmuligheder bagefter. Men med Bologna oprettes der et helt nyt sæt akademikerstillinger, som godt nok ikke er til gavn for de fag, de skal overtage, men som pynter flot i statistikkerne. Ikke mindst til glæde for de politikere, der om nogen har stået bag tvangsbolognaficeringen: de radikale.

Troels II Munk er en dansk skuespiller, uddannet fra Statens Teaterskole i 1974. Han har medvirket i bl.a. tv-serierne ‘En by i provinsen’, ‘Bryggeren’, ‘Strisser på Samsø’, ‘TAXA’, ‘Forsvar’ og ‘Forbrydelsen 1’. Derudover er han ligeledes byrådskandidat (S) på Frederiksberg

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Troels II Munk er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1974. Han har i bl.a. medvirket i tv-serierne En by i provinsen, Landsbyen, Bryggeren, Strisser på Samsø, TAXA, Forsvar, Nikolaj og Julie og Forbrydelsen.


Kommentarer fra Facebook