Annonce

Slum-lejr-sagen: Pres på regeringen for at få EU-regler ændret

Socialdemokratiet foreslår, at man indfører et branchekodeks, der skal stoppe den EU-finte, der gør det muligt sluse filippinske chauffører til Danmark.
Socialdemokratiet, SF og DF lægger pres på regeringen efter Fagbladet 3F’s afsløringer om usle forhold for omkring 200 filippinere, der arbejder hos en dansk vognmand i en slum-lejr i Padborg, som i tirsdag morgen blev ryddet af politiet.

Partierne kalder både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i samråd.

”De skal redegøre for, om det er i orden, at vi behandler folk sådan her, og hvad de vil gøre ved det,” siger Socialdemokratiets beskæftigelsesordfører, Leif Lahn Jensen, til Fagbladet 3F.

Han vil presse regeringen til at tage sagen op i EU:

Regeringen må stå i spidsen for, at der bliver sat en stopper for det her

”Regeringen må stå i spidsen for, at der bliver sat en stopper for det her. Vi kan ikke finde os i, hvis den her slags er lovligt. Det er med til at underminere hele vores samfund, og det viser, at vi har et kæmpestort problem med udenlandsk arbejdskraft i Danmark,” siger Leif Lahn Jensen.

Vil have EU-finte fjernet

De filippinske chauffører har fået opholds- og arbejdstilladelse i vognmandsfirmaet Kurt Beiers datterselskab i Polen. Herefter kan de frit tage videre til andre lande - som Danmark - og tage arbejde helt lovligt.Det er denne EU-finte på chaufførområdet, som Socialdemokratiet nu vil have fjernet. Og de danske vognmandsfirmaer, der udnytter den, skal stå skoleret over for Folketinget.

”Den fri bevægelighed skal ikke bruges til at underminere danske chaufførers forhold. Eller til en ukontrolleret import af chauffører fra Asien. Det skal vi have sat en stopper for. I første omgang kalder vi nu ministeren i samråd, ligesom vi beder de relevante vognmandsfirmaer møde op til en høring i Folketinget,” siger socialdemokratiets ordfører for social dumping, Mattias Tesfaye, til Fagbladet 3F.

Den fri bevægelighed skal ikke bruges til at underminere danske chaufførers forhold

SF: Snyd og bedrag

ISF er de også stærkt forargede over, hvordan danske vognmænd bevidst har udnyttet reglerne.

”Det er snyd og bedrag over for de stakler, der kommer hertil, og det presser de europæiske chauffør længere nedad i løn,” siger Karsten Hønge, der er beskæftigelsesordfører for SF.

”Det er en åbenlys omgåelse af reglerne. Problemet skal rejses på EU-plan, hvor lønmodtagerrettigheder skal stå over arbejdskraftens fri bevægelighed. Og hvis EU ikke kan få nosset sig sammen til at få reglerne ændret, må Danmark lave værnsregler for, at vognmænd ikke kan snyde EU-systemet og trække underbetalte chauffører ind fra hele verden,” siger Karsten Hønge til Fagbladet 3F.

Det er en åbenlys omgåelse af reglerne

Karsten Hønge føjer til, at også kommunerne må op på dupperne og forhindre, at lignende slumlejre opstår andre steder i Danmark.

DF pessimistisk

Hos Dansk Folkeparti er man mere pessimistisk i forhold til, at EU-lovgivningen kan ændres, men de indkalder alligevel beskæftigelsesministeren til samråd om de groteske arbejdsforhold.

”Vi reagerer ved at prøve at trække ministeren i samråd samt stille mundtlige spørgsmål til ham i folketingssalen,” siger partiets social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen, til Fagbladet 3F. Han tvivler dog på, at der kan gøres ret meget på grund af den brede opbakning til EU i Folketinget:

”Det er EU’s regler, der gør dette muligt, og dem kan vi ikke gøre noget ved. Hvis EU-lovgivningen ikke ændrer sig, bliver vi nødt til at få en særordning for Danmark, for vi vil ikke acceptere det her. Det er fortvivlende, at ministeren nok ikke vil gøre sit,” siger Claus Kvist Hansen.

S: Forbyd EU-finten med et branchekodeks

Socialdemokratiet foreslår, at der nedsættes et særligt underudvalg i Folketingets Europa-udvalg. Underudvalget skal med jævne mellemrum orienteres om, hvad regeringen har gjort for at bekæmpe unfair konkurrence og social dumping i EU.

Socialdemokratiet foreslår desuden et branchekodeks, hvor EU-finten på transportområdet forbydes, indtil de nye EU-regler på området er på plads.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet