Annonce

Social dumping: Frygter norsk forslag vil åbne op for udenlandsk arbejdskraft

Et forslag fra den norske regering, vil betyde at medarbejderne på en række skandinaviske færgeruter vil blive udskiftet med billige udenlandsk arbejdskraft.
Den norske regering vil åbne op for, at rederiet Color Line kan bytte hundredvis af norske ansatte ud med billig arbejdskraft fra tredjeverdenslande.

Forslaget går konkret ud på at tillade passagerskibe, der besejler ruter på over 300 sømil, at flytte fra det ordinære norske skibsregister til Norsk Internationalt Skibsregister (NIS). Forslaget omfatter f.eks. ruten fra Oslo til Kiel.

Den norske erhvervsminister Thorbjørn Røe Isaksen fra det konservative parti Høyre, har ellers gentagne gange forsikret det norske storting og offentligheden om, at sagen kun angår Norge, og at den ikke har nogen konsekvenser ud over det.

Fagforeninger i hele Norden er utilfredse med reglen

Men den forsikring køber socialdemokratiets Magnus Heunicke og hans norske kollega Geir Pollestad, der er medlem af Stortinget for Senterpartiet og formand for stortingets erhvervsudvalg, ikke.

Frygter for en dominoeffekt

De to politikere frygter at den norske beslutning kan udløse en dominoeffekt, som ødelægger det, der frem til nu har været et godt arbejdsmarked med nordiske løn- og arbejdsbetingelser. Frygten gælder blandt andet rederiet Fjord Line, som besejler ruter mellem Hirtshals og Norge. Ruter, der har 400 danske ansatte.

”Det danske rederi, DFDS, og det norske, Fjord Line, siger det modsatte. Nordisk Råd siger også, at reglen kan have konsekvenser for nordiske løn- og arbejdsforhold, og de har sendt en formel henvendelse til Nordisk Ministerråd. Fagforeninger i hele Norden er utilfredse med reglen, og ikke nok med det, siger andre nordeuropæiske fagforeninger også nej til den norske ændring,” skriver Heunicke og Pollenstad i et debatindlæg i Berlingske.

Nogle gange kan det være klogt, slet og ret, at lade fornuften sejre

”Den norske regelændring vil forandre mere end bare sammensætningen af mandskabet på de to Kiel-færger. Vi tror også, den vil ændre mandskabssammensætningen i hele det nordiske færgemarked samt i Østersøen over tid,” skriver de to i indlægget, hvor de opfordrer den norske regering til at lægge forslaget og stoltheden på hylden.

”I denne sag bør det norske Statsråd og den norske regering lægge stoltheden på hylden, og følge en god norsk bjergbestigerregel. Nemlig, at der ikke er nogen skam i at vende om i tide. Nogle gange kan det være klogt, slet og ret, at lade fornuften sejre. Nordens søfolk hører søen til. Det skal politikken rette sig efter,” skriver de.

Minister følger sagen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) var fredag den 15. november indkaldt til samråd i sagen. Rasmus Jarlov har tidligere været kritisk overfor det norske forslag:

”Jeg finder det vigtigt, at der ikke skabes et kapløb mod bunden, som svækker løn- og arbejdsvilkår for søfarende på passagerskibe på skandinaviske ruter og skaber ulige konkurrencevilkår,” skrev han i et svar til Folketinget i oktober.

Fakta om søfart

Den maritime sektor, også kendt som Det Blå Danmark, der indbefatter danske rederier, shippingvirksomheder, skibsværfter med mere, skaber årligt værdi for 100 milliarder danske kroner og beskæftiger over 100.000 mennesker.

I Norge har den maritime klynge en årlig værdiskabelse på over 140 milliarder norske kroner og cirka 90.000 lønmodtagere er knyttet til industrien.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet