Annonce

Spin-guide. Lærernes kritik af folkeskolereformen

Netavisen Pio giver her en eksklusiv spin-guide til, hvad der i virkeligheden ligger bag kritikken af det nye udspil til en reform af folkeskolen.
I dag fremlagde regeringen omsider sit udspil til en reform af folkeskolen. Dette faldt ikke i lige god jord alle steder.

Som modsvar til regeringens udspil har de to fagforeninger, Københavns Lærerforening (KLS) og Landsforeningen For Socialpædagoger (LFS), udarbejdet en fælles opfordring til de københavnske politikere, hvor de kræver, at man kæmper imod reformen. Tilsyneladende er de to foreninger imod indførelsen af en heldagsskole og opfordrer derfor til, at de københavnske politikere ”øjeblikkeligt (må) i gang med at forhindre en lang sveder til de københavnske børn”.

Men hvad mener de to foreninger i virkeligheden? Vi har her lavet en spin-guide til deres pressemeddelelse og afslører, hvad der ligger bag ordene.
* * *
De skriver: Regeringens udspil til ny folkeskolereform: En lang sveder til børnene er en lammende begmand til København”.

De mener: Regeringens udspil til en ny folkeskolereform er en lang sveder til medarbejderne i folkeskolen. Og hvorfor? Alt går godt i folkeskolen! At 20 procent af eleverne ikke kan læse, skrive og regne, når de forlader skolen, er ikke noget, som I politikere skal blande jer i!

De skriver:Københavns Kommune har ganske fornuftigt valgt at bevare de selvstændige fritidshjem og anerkende dem for deres betydning for børnenes livsduelighed og livslæring. Her kan de - når skoledagen er slut - deltage i aktiviteter efter egne ønsker og i andre udviklings- og læringsrammer. Alt dét risikerer nu at blive fortid.

De mener: ”Vi er utroligt glade for vores arbejde og for status quo. Derfor er det ret irriterende, når politikerne kommer og vil lave om på alting. Vores brok handler ikke om ’børnenes livsduelighed og livslæring’ – det flytter reformen jo alt andet lige fra fritidshjemmene over i heldagsskolerne. Nej, det handler om, at vores daglige arbejdsdag bliver påvirket.

De skriver:Regeringen fremlægger nemlig en folkeskolereform, der betyder en lang sveder til børnene. Selv om der skal indlægges diverse bånd af andre tilbud, bliver det meget lange skoledage.

De mener: Det er synd for børnene, at de skal have ’meget lange skoledage’, selvom skolen dermed også bliver meget mere spændende og afvekslende end i dag. Men guderne skal vide, at det ikke er det værste: Personalet skal jo også være der, når børnene er der! Så de ansatte får også meget lange arbejdsdage (det vil altså sige ikke længere end andre på arbejdsmarkedet, red.).

De skriver: ”Pædagogerne skal uden selv at ønske det medvirke i diverse aktiviteter i løbet af skoledagen. Det medfører, at fritidshjemmene reelt kvæles.

De mener: Det er godt nok træls, at politikerne vil bestemme, hvad skatteborgernes penge bruges til! Nu skal pædagogerne endda til at bidrage til børnenes uddannelse og udvikling og skolen skal åbenbart også være bedre for børn med en svagere boglig baggrund. Hvor vover politikerne denne frækhed! De eneste, der skal bestemme indholdet i arbejdet, det er de ansatte selv.

De skriver:Det handler ikke om, at blot børn går længe nok i skole: 30, 35 eller 37 timer om ugen, så løses skolens udfordringer automatisk. Det handler om at skabe et dynamisk og fagligt udviklingsarbejde i samarbejde med de ansatte med høje forventninger og ambitioner på børnenes vegne i både skole og fritid.

De mener: Hvis I gerne vil forbedre folkeskolen, så skal I kun lytte til os, i stedet for at gå i gang med dette reformpjat. Og vi siger, at højere løn, større budgetter og mere selvbestemmelse i vores arbejdstid giver gode resultater. Så det skal I give os. Det går jo fremragende i forvejen. Så ærligt talt, hvor svært kan det være?”

De skriver:Det er helt uhørt at lave en kæmpe reform uden finansiering og i stedet lade lærere og pædagoger betale.

De mener: Hvor vover politikerne faktisk at prioritere! Hvorfor kan de ikke bare skære ned på kontanthjælpsmodtagerne, øge den offentlige gæld eller skattetrykket og finansiere reformens gode tiltag den vej igennem? Det er da en skamløs fornærmelse at tro, at man kan få bedre resultater for de samme penge alene ved at ændre arbejdsgangene.

De skriver:Kære politikere: I må øjeblikkeligt i gang med at forhindre en lang sveder til de københavnske børn.

De mener: Kære lokalpolitikere: I må øjeblikkeligt i gang med at forhindre reformen – ellers skal vores fagforeninger nok gøre helvede hedt for jer og sørge for, at I går en regulær skidtstorm i møde i den kommende kommunalvalgkamp.


Flere artikler om emnet