Større bøder på vej til fartbøller

Der er stadig alt for mange, som har foden for tungt placeret på speederen, og derfor sættes bøderne i vejret.
Foto: Axion23 - Flickr: Ferrari F430 Scuderia | CC BY-SA 3.0 it
Hvis du kører for hurtigt, vanker der fremover højere bøder.
Regeringen fortsætter kampen mod fartbøller på de danske veje.

Tidligere i år trådte en lov om vanvidskørsel i kraft, som bl.a. betyder, at store hastighedsoverskridelser, hensynsløs kørsel og spritbilisme straffes endnu hårdere.

Loven betyder også, at politiet kan beslaglægge det køretøj, som er brugt til vanvidskørslen, også selv om det ejes af en anden end føreren – f.eks. en forælder, kæreste eller et leasingfirma.

Regeringen vil nu fremlægge et lovforslag, der betyder, at taksten for alle fartbøder forhøjes med 20 procent. Det betyder, at bøden for en hastighedsovertrædelse stiger for minimum 1.000 til 1.200 kroner.

Kan få fatale følger

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder hastighedsovertrædelser "en af de væsentligste årsager til, at der opstår farlige situationer i trafikken, og derfor skal der sættes ind, siger han.

"Der er stadig alt for mange, som har foden for tungt placeret på speederen. Det kan få fatale følger for både bilisten og de mange trafikanter, der færdes på vejene," siger transportministeren i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Derfor er det vigtigt, at størrelsen på fartbøderne følger med tiden. For når vi hæver fartbøderne, så der tages højde for samfundets pris- og lønudvikling, får vi en bedre trafiksikkerhed herhjemme."

Skal bruges til betjente og politistationer

Pengene fra de højere bøder, skal ifølge justitsminister Nick Hækkerup (S) bruges på flere betjente og nye nærpolitisstationer:

"Høj fart er et udbredt problem, der skaber utryghed på vejene og i værste fald kan have fatale konsekvenser.

Derfor er jeg glad for, at partierne bag flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden er enige om at hæve fartbøder til et nutidigt niveau og bruge de ekstra midler på bl.a. flere betjente og nye nærpolitienheder i hele landet," siger han.

Forslaget er nu sendt i høring.

Forslaget er en del af udmøntningen af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, som regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige står bag.

Der er derfor også bred opbakning til forslaget, som må forventes at blive vedtaget.

Hvis det bliver vedtaget, træder de forhøjede bødetakster i kraft den 1. januar 2022.

Fakta: Bøder for hastighedsovertræderlser

I dag er bøderammen for udvalgte hastighedsovertrædelser følgende:

40 km/t     48-51        1.500 kr.

50 km/t     51-59        1.000 kr.

60 km/t     61-71        1.000 kr.

70 km/t     84-90        1.500 kr.

80 km/t     81-95        1.000 kr.

80 km/t     112-119     2.000 kr.

90 km/t     91-107     1.000 kr.

90 km/t     117-125     1.500 kr.

Kilde: Politiet

 

David Troels Garby-Holm er redaktionssekretær, debat-redaktør og souschef på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Helt OK.
Men jeg savner at fartbøder gøres indtægtsafhængige ligesom bøder for spirituskørsel.
Og sænk gerne grænsen for vanvidskørsel til 50%.

Problemet er at mange syndere ikke har nogen indtægt.

Hvem betaler så forsikring, vægtafgift, benzin, værksted?

Så kan bilen blive beslaglagt indtil bøden er betalt. Er bøden ikke betalt efter fx. 3mdr. sælges den på auktion, og provenuet går i statskassen.

Kære Kurt Jensen
Alle der tjener under 173.940 kr. før skat om året, det vil sige 14.495 kr. om måneden, kan få nedsat deres bøder. Det vil sige alle flygtninge, kontanthjælpsmodtagere, SU-modtagere, medlemmer af LTF, Brothas og generelt bare MENAPT-udlændinge. Man burde retteligt kalde ordningen muslimerrabat.

Enig med Kurt.

Godt tiltag, burde dog være det dobbelte!!

Jeg synes det er helt i orden med de sætter bøderne i vejret, de må gerne være meget stører. Når det ender fatalt , er det aldrig den som er skyld i den fatale situation det går ud over, det er mange gange de uskyldige, det er bare forker, et problem der ikke tages alvorligt nok.

Elendigt forslag! Men der skal igen penge i statskassen, Jeg kan heldigvis stemme på en anden ved det næste folketingsvalg.

Bo. Du kunne jo også overveje at overholde loven. Jeg ved godt det sikkert lyder naivt i dine ører.

Hvad med at få gjort noget ved den adfærd, som nogle cyklister, løbehjulsbrugere og knallertkørere udviser? Der er mulighed for gode indtægter til statskassen, hvis enhver overtrædelse, som de begår, medfører omgående tab af transportmiddel samt bøde på ikke under 1000 kr.

Hvorfor kan/må biler køre både 200 og 300 km/t, når de højst må køre op til maksimalt 130 km/t på motorveje i langt de fleste lande i verden? Ingen bil, tilladt på vejnettet, bør kunne kører mere end 140 km/t.

I øvrigt. At køre 130 km/t på motorvejen sviner langt langt mere frem for at køre 90 km/t. Min bil kører ca. 12 km/l ved 130 km/t. Men 18 km/l ved 90 km/t. En nedsættelse af forbruget på hele 50% og dermed ligeledes en CO2 nedsættelse på 50%. Min bil køre på benzin. Men noget lignende gælder også for el biler. Høj fart nedsætter rækkeviden betydeligt og kræver derfor betydeligt oftere opladning af batteriet, som kræver der skal produceres mere strøm.

Så ved at nedsætte hastigheden på motorveje fra 130 km/t til 90 km/t, på landeveje fra 80 km/t til 70 km/t vil udløse en betydelig CO2 reduktion her og nu. Endvidere vil det højne traffik sikkerheden betydeligt og de ulykker der sker vil medføre betydeligt færre alvorlige skader.

Kære Jeppe Lindholm
Hvis du bekymrer dig så meget om klimaet, så tager du cyklen. Du er en hykleri og jeg ved, at du ofte kører 100 meter ned på tanken for at købe slik, og også flyver til Mallorca for din rene fornøjelse.

Peter, jeg er som men ikke bekymret for klimaet. For det løb er for længst kørt. Der er ingen vej tilbage. Den chance har menneskeligheden passeret for allerede flere årtier siden og lod det bare ske. Da de første tegn på, at indlandsisen var ved at smelte blev klimaetudviklingen forseglet og poit-of-no-return nået.

Vi har vist hvad der kom i snart 5 årtier. Men den blå løgn fik lov til at vise vejen, fik lov til at vinde igen og igen for bekvemmelighedens og grådighedens skyld.

Men selvfølgelig. Det er ubærlig, at se i øjnene. Det er sandheden jo ofte. Det er derfor flere og flere igen begynder at opsøge kirken. For at binde sig til lidt håb.

Sov du bare videre. Det er der ingen som tager notits af.

Annonce