Succes-opskrift: Sådan stoppede 3F højere pensionsalder

3F-kampagnen ’En fair pensionsalder’ var baseret på et begrænset budget, en hurtig reaktionstid og masse medlemsinddragelse.  
Måneders aktiv kampagne i fagforeningen 3F bar frugt, da Statsminister Lars Løkke Rasmussen den 21. maj gik på landsdækkende tv og annoncerende, at højrefløjens forslag om at hæve danskernes pensionsalder blev lagt endeligt i graven.

 Skuffet statsminister – begejstrede 3F’ere
Statsministerens skuffelse blev modsvaret til fulde af begejstringen fra 5. salen hos 3F, hvor en lille håndfuld medarbejdere havde arbejdet på en kampagne, som, ved at give medlemmer direkte medansvar, skulle flytte den politiske dagsorden i Danmark. Og det lykkedes til fulde.

Debatten om højere pensionsalder er hjerteblod for 3Ferne. Og det er en vigtig pointe: At huske at kæmpe de kampe, der er afgørende vores medlemmer

”Fair Pensionsalder-kampagnen er et udtryk for, at det politiske vægter tungt i en organisation som 3F. Vi kan kun sikre et trygt og fair arbejdsmarked for vores medlemmer, hvis vi formår at flytte politisk magt på Christiansborg. Det er måske ikke den visuelt lækreste kampagne, vi har lavet. Men det politiske var hele tiden i centrum, og det tror jeg faktisk mange danskere savner: At man tør tale politik og substans, lyder det fra forbundsformand Per Christensen”

Kampagnen vil sandsynligvis blive husket for et kæmpe debatmøde i Cirkusbygningen, et trippel-interview mellem Mette Frederiksen, Christian Thulesen-Dahl og forbundsformand Per Christensen selv. Men internt i 3F er der ingen tvivl om, at succesen skyldtes ihærdig medlemsmobilisering og underskriftsindsamling.


Billedtekst: Taget fra fælles interview med Kristian Thuelsen Dahl, Mette Frederiksen og Per Christensen, som Fagbladet 3F lavede  

”Debatten om højere pensionsalder er hjerteblod for 3Ferne. Og det er en vigtig pointe: At huske at kæmpe de kampe, der er afgørende vores medlemmer. Pensionsalder handler jo ikke kun om pensionsalder, men også om en helt legitim frustration over, at vores medlemmer har betalt regningen for finanskrisen, mens andre løb afsted med millionhøje bonusser, at nogle grupper i samfundet ikke forstår, hvad hårdt fysisk arbejde er, at besparelserne på velfærd de senere år har ramt mange af vores medlemmer særligt hårdt.”

Det var 3F-medlemmernes egen kampagne
Redskaberne i kampagnen var uhyre simple; direkte mails til medlemmer, direkte dialog med forbundsformanden på Facebook og indrykning af en række avisannoncer, kombineret med målrettede outdoor-reklamer, blandt andet foran Christiansborg.

Den slags kommunikationsredskaber og et samlet budget (baseret på Netavisen Pios egne beregninger) på under to millioner kroner var tilstrækkeligt til at få Danmarks historiens største underskriftsindsamling i hus. I alt 217.147 underskrifter fik 3F indsamlet via deres egen hjemmeside. Til sammenligning gav underskriftsindsamlingen under DONG-sagen knap 200.000 underskrifter, kampagnen mod uddannelsesloftet gav cirka 80.000 og protesterne mod offentlighedsloven endte på omkring 90.000. Men hos 3F ramte man 100.000 underskrifter allerede efter 5 dage.

 
Billedtekst: Tidslinjen viser indsamlingen af underskrifter over tid med de vigtigste aktiviteter anført. 

Omdrejningspunktet for hele kampagnen var medlemmerne, som de mange nedslag også viser. Så det var medlemmer, der spredte ordet på Facebook. Medlemmer, der udgjorde billedet på annoncerne og mødte op i stopfyldt cirkusbygning, hvor næsten 1000 mennesker var mødt frem.

3F skal vinde medlemmernes accept hver eneste dag og vise, at vi kan levere resultater, der forbedrer 3Fernes arbejdsliv og tilværelse

Den strategi er ifølge forbundsformand Per Christensen også svaret på, hvorfor kampagnen blev en succes. Det handler om at skabe det stærke ’vi’: ”3F skal vinde medlemmernes accept hver eneste dag og vise, at vi kan levere resultater der forbedrer 3Fernes arbejdsliv og tilværelse. Derfor var emnefeltet i den første mail, jeg sendte til vores medlemmer også ”Jeg har brug for din hjælp”. Udover at vi kunne se, det fungerede godt i tests, var det også et strategisk vigtigt valg fra min side. Jeg ville gerne prøve at signalere til medlemmerne, at selvom man er forbundsformand for Danmarks største fagforening og har telefonnummeret på statsministeren, så kan man ikke nødvendigvis løse problemerne alene. 3F er medlemmerne og de tillidsvalgte – og vi er stærkest, når vi mobiliserer og står sammen.”

Bevidst 3F-fravalg af den store pakke og de dyre bureauer
Fra sit kontor 10 meter fra forbundsformanden var 3F konsulent Helge Toksvig Bjerre, der er specialist i sociale medier og politiske kampagner, ansvarlig for at føre kampagnen ’En fair pensionsalder’ ud i livet. Hans vigtigste erfaringer handler om hastighed og størrelse.

”Vi valgte ikke at have noget kæmpe setup. Og det tror jeg faktisk er den vigtigste læringspointe. Vi har haft en ret præcis strategisk ramme for, hvor vi gerne ville hen på spørgsmålet om tilbagetrækning. Og når man har det, er det også lettere at træffe hurtige beslutninger om de konkrete taktikker og føre kampagnen ud i livet. Vi var ekstremt agile. Hastigheden i de her kampagner er afgørende. Ellers bliver man overhalet af virkeligheden. Man skal kunne træffe store beslutninger på meget få timer. Og derfor valgte vi også at håndtere alting internt fremfor at hyre et eksternt bureau.”

Vi var ekstremt agile. Hastigheden i de her kampagner er afgørende. Ellers bliver man overhalet af virkeligheden

Fravalget at kommunikationsbureau til at forestå kampagnen ville naturligvis have haft stor betydningen for prisen, men ifølge Helge Toksvig Bjerre ville det også have ramt kampagnens reaktionstid og autencitet. Alle annoncer var målrettet på at gøre mennesker selv til medfortællere på kampagnen.


Billedtekst: Eksempel på den type af annoncer, som 3F indrykkede i lokalaviser over hele landet. 

”Der var aldrig en kampagneplan, der gik mere end nogle uger frem i tiden. Normalt hyrer man jo et bureau og køber den store pakke. Så bruger man et halvt år på at planlægge og et halvt år på at eksekvere. Det giver sikkert en mere poleret kampagne, men også mindre autentisk kampagne, hvor det kan være sværere at engagere medlemmerne.”

Vores pointe fra starten af var, at 3F ikke bare løser problemer for medlemmerne, men også gør det sammen med medlemmerne. Det lyder sikkert sindsygt banalt

Hvis Helge Toksvig Bjerre skal fremhæve en udfordring ved 3Fs kampagne, så peger han selv på, at der er endnu større potentiale for at få sådanne kampagner til også at leve lokalt: ”Vi inviterede medlemmer med ind i strategien. Vores pointe fra starten af var, at 3F ikke bare løser problemer for medlemmerne, men også gør det sammen med medlemmerne. Det lyder sikkert sindsygt banalt, men man skal huske, at folk ofte er klar til at gøre mere, end man tror og faktisk også forventer at blive spurgt og inviteret med. Nogle medlemmerne vil måske tænke: ’I kunne jo bare have gjort det uden os’. Men det kunne vi faktisk overhovedet ikke her.”

Jens Jonatan Steen er chefredaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook