Teater i patriciervilla bekræfter og punkterer vores fordomme om “de rige svin”

Socialpolitisk teater-trilogi: Publikum kommer helt tæt på de riges liv og vaner og konfronteres med misundelsens grimme ansigt i ny forestilling
Præcis som når man prissætter et hus, så står og falder alt i teaterforestillingen FØRSTE PARKET med beliggenheden.

Stykket foregår i en vaskeægte patriciervilla i Charlottenlund. Sådan en med sortglaseret tegl på taget, pool i baghaven og sildeparket i samtlige rum.

Stolt fortæller de om huset, som på tre årtier har ottedoblet sin oprindelige købsværdi

I den store hvide kasse inviteres publikum ind som gæster hos det velhavende par Lis og Ole. Stolt fortæller de om huset, som på tre årtier har ottedoblet sin oprindelige købsværdi, så det i dag er knap 17 millioner værd. Og de tager imod ros for den ægte kunst på væggene, som de har købt af en veninde - naturligvis til fuld pris, bliver det understreget.

Velhaverne Ole og Lis byder velkommen i deres patriciervilla i Charlottenlund.
Pressefoto: Carla Gianette 

De rige… svin? 

Mange er nok opdraget med at ekstrem rigdom er en smule mistænkeligt.

Hvis ikke, så har DR’s dramaserier søndag efter søndag indprentet i os, at de gode menneskelige værdier trives bedst i køkkenet hos tjenestefolkene Agnes og Laura fra Matador eller i den toværelses hos arbejdersønnen Palle From fra Krøniken.

Og er det ikke noget med, at de rige koner i Hellerup slet ikke gider at passe deres egne børn, og at manden knalder au pairen?

For mens det ser lækkert ud med strandvejsvilla og pool i baghaven, gemmer der sig vel et moralsk fordærv lige under overfladen? Man når vel ikke til tops på den måde uden at have trådt på nogen på vejen derop? Og er det ikke noget med, at de rige koner i Hellerup slet ikke gider at passe deres egne børn, og at manden knalder au pairen?

Forestilling FØRSTE PARKET leger med vores fordomme om de allerrigeste mennesker i vores samfund - og vores moralske domme bliver både bekræftet og kastet lige tilbage i hovedet på os selv.


Klimafrås og våben-investeringer

Ruten rundt i villaen er fascinerende på samme måde, som det er fascinerende at se livsstilsprogrammet ‘Kender du typen’ på DR. Omgivelserne får det til at føles, som et autentisk smugkig ind i et andet og ret anderledes liv på første klasse.

Her får fordommene og de misundelige små tanker frit løb

På et tidspunkt lukkes vi fem mand ind på et lille gæstebadeværelse, som ligger ud til det, som man vel med rette kan kalde husets hall.

Her får fordommene og de misundelige små tanker frit løb. Først fra os i gruppen - og kort efter fra en stemme fra højtaleren i hjørnet.

Hallo, vi er midt i en klimakrise!

For kan man overhovedet tillade sig at lade den elektrisk håndklædevarmer køre på fuld drøn? Hallo, vi er midt i en klimakrise! Og gad vide hvor de rigtige ejere af det her hus, har deres penge investeret? Sikkert i oliepenge eller det, der er værre - våbenindustrien måske.


Pressefoto: Carla Gianette 

Hummer til aftensmad på en tirsdag

Vi slipper dog ikke uden om at se vores egen grådighed i øjnene, når vi skal kæmpe og quizze om guldmønter af chokolade. Og alle virker meget glade, da vi også får lov til at spise med ved de riges bord, når der serveres hummer i det store køkken.

Da arven fra Ole og Lis skal fordeles, mærker jeg et næsten oprigtigt stik af misundelse

Hummer til aftensmad på en almindelig tirsdag, virker som en noget træt kliche på de riges ekstravagante vaner. Men den måde som værten Lis fortæller om familiens forbrug på, er til gengæld både moderne og genkendelig. For det handler ikke om frås for fråseriets skyld, må vi forstå.

Det handler om glæden ved at være på fornavn med fiskehandleren i den lokale Meny, og om gennem fortærelsen af det hele skaldyr at blive mindet om, hvor maden kommer fra.

Da arven fra Ole og Lis skal fordeles, mærker jeg et næsten oprigtigt stik af misundelse, da jeg trækker det korteste strå i søskendeflokken. Ofte har jeg ellers turneret med det synspunkt, at ingen bør forvente at få “foræret” en formue, de ikke selv har tjent, når deres forældre dør.
 

FØRSTE PARKET er anden del en socialpolitisk trilogi af kunstnerkollektivet FAMILIEN. I første del var publikum inviteret med ind i et højhus på Amager.

Forestillingen kan opleves i en villa på Jægersborg Allé i Charlottenlund i Nordsjælland frem til 30. november.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook