Tror undervisningsministeren overhovedet på folkeskolen?

Lige nu har vi en undervisningsminister og en regering, som for tredje gang i træk vil øge det offentlige tilskud til privat- og friskolerne.  
Tror vi på folkeskolen, som den mest betydningsfulde fællesskabsinstitution i vores samfund?

Folkeskolen har alle dage været et relevant og omdiskuteret emne i den offentlige debat. Alle har og skal have en holdning til folkeskolen. Det er her, at langt størstedelen af vores børn og unge får både deres uddannelse og dannelse grundlagt. Sådan er det nu og sådan har det været i generationer tilbage.

Vores samfund står i mine øjne overfor en afgørende skillevej

Men vores samfund står i mine øjne overfor en afgørende skillevej: tror vi oprigtigt på, at folkeskolen er det bedste værktøj til at skabe et udannet, stærkt og sammenhængende samfund eller tror vi på at det er bedst, at størstedelen af vores børn og unge går i en privat- eller friskole?

[read-also]

Tidligere var svaret givet på forhånd
I mine øjne har svaret på dette spørgsmål altid været givet på forhånd. I Danmark tror vi på folkeskolen. Det er fint, at der for de få er et alternativt tilbud, så som friskoler og privatskoler, men majoriteten af vores børn og unge skal gå i folkeskole. Dette har i mine øjne været den bærende tanke i det danske samfund, generationer tilbage og frem til nu. Det gælder den brede del af befolkningen, det gælder de venstreorienterede politikere, de højreorienterede politikere og de faglige organisationer. Dette har betydet, at den offentlige og fagpolitiske debat altid har handlet om, hvordan vi laver en god folkeskole, og ikke om vi skal lave en god folkeskole.

Det vidner på mange måder om en klar opprioritering af privat- og friskolerne og en klar nedprioritering af folkeskolerne

Lige nu har vi en undervisningsminister og en regering, som for tredje gang i træk vil øge det offentlige tilskud til privat- og friskolerne. Det er samtidig med, at de kommunale budgetter til folkeskolerne bliver strammere og strammere. Det vidner på mange måder om en klar opprioritering af privat- og friskolerne og en klar nedprioritering af folkeskolerne.

Tre spørgsmål til Merete Riisager
Vi burde stille undervisningsministeren 3 helt centrale spørgsmål:

  1. Er det lige meget for vores samfund, om størstedelen af vores børn og unge går i en privatskole eller i en folkeskole?
  2. Er det bedst for vores samfund, hvis størstedelen af vores børn og unge går i en privatskole eller i en folkeskole?
  3. Tror du på, at folkeskolen er den mest betydningsfulde fællesskabsinstitution i vores samfund?

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl. Jeg tror på folkeskolen, og jeg mener, at vi som samfund skal blive ved med at tro på folkeskolen som den mest betydningsfulde fællesskabsinstitution i vores samfund.

Marco Damgaard, er skoleleder ved Tingbjerg Skole i Københavns Kommune    

Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentarer fra Facebook