TV 2: Vi har begået “en kæmpe fejl”

TV 2 News-redaktionschef Ulla Østergaard lægger sig fladt ned: “Jeg beklager dybt” - Grønlands landsstyreformand er rystet
Foto: IA
Múte B. Egede, landsstyreformand, Grønland
TV2 bragte få dage før landstingsvalget i april en opsigtsvækkende historie om formanden for Inut Ataqutigiit (IA), Múte B. Egede.

I historien påstod TV 2, at Egede har været inhabil i to sager, og har deltaget i beslutninger, som har forgyldt ham selv.

Men historien er lodret forkert, og dagen efter valget beklagede TV 2 historien og tilføjede rettelser og en beklagelse i toppen af artiklen, men lod den oprindelige artikel stå. Men mandag og tirsdag har TV 2 rettet yderligere til, sådan at TV 2 nu direkte skriver, at den oprindelige artikel aldrig burde være bragt - og TV 2 beklager uden forbehold: 'TV 2 beklager artikel om grønlandsk politiker', hedder artiklen nu. Og den oprindelige artikel er nu helt fjernet.

den oprindelige artikel er nu helt fjernet

Mandag skriver Ekstra Bladet - baseret på mobiltelefonbeskeder og mails sendt mellem Egede og de menige TV 2-journalister/Ulla Østergaard og oplysninger fra kilder tæt på sagen - at det var redaktionschef på TV2 News, Ulla Østergaard, som spillede den absolutte hovedrolle i affæren.

Det var således Ulla Østergaard, som koordinerede TV-stationens dækning af det grønlandske valg, der af uvisse årsager pressede to menige journalister til at skrive artiklen.

Landsstyreformand er rystet

Múte Egede, som vandt det grønlandske valg, og som derfor nu er Grønlands landsstyreformand, er “rystet” over, at historien blev bragt lige før valget. Han betegner det som “en plantet historie, som TV 2s redaktionschef er hoppet på”.

Egede understreger, at han op til valget forgæves forsøgte at få TV2 til at indse, at historien var falsk. Og at han aldrig blev præsenteret påstandene i artiklen, før den blev offentliggjort:

Ud fra den dialog kan jeg ikke se andet, end at det er en plantet historie, som TV 2's redaktionschef er hoppet på

“Jeg var rystet over, at det kom lige før valget. Og ud fra den korrespondance, jeg har haft med TV 2 og især med Ulla Østergaard, kunne jeg tydeligt se, at der ikke var styr på tingene. Ud fra den dialog kan jeg ikke se andet, end at det er en plantet historie, som TV 2's redaktionschef er hoppet på, som skulle påvirke det grønlandske valg,” siger Múte Egede til Ekstra Bladet.

Over for Ekstra Bladet erkender nyhedsdirektør Ulla Pors, at TV 2 med historien har begået “en kæmpe fejl”. Men afviser dog, at TV 2 har indgået i et påvirkningsforsøg af det grønlandske valg.

“Jeg har ingen grund til at tro, at vi på nogen måde skulle ønske at være med til at påvirke et valg. Jeg har 100 procent tillid til, at alle vores ansatte på TV 2 passer deres journalistiske arbejde og varetager TV 2 og borgernes interesser. Men begår vi fejl – ja det gør vi. Det har vi gjort her, og det beklager jeg,” siger hun til Ekstra Bladet.

Men begår vi fejl – ja det gør vi. Det har vi gjort her, og det beklager jeg

Ulla Østergaard undskylder og lægger sig også fladt ned:

“Jeg beklager dybt, at den historie nogensinde blev offentliggjort. Det var mig, der havde ansvaret for dækning. Og det gjorde jeg på ingen måde godt nok, det har jeg været og er stadig rigtig ked af – både overfor Mute B. Egede, de involverede medarbejdere og hele TV 2's vegne,” hedder det i en skriftlig udtalelse fra Ulla Østergaard til Ekstra Bladet.

Jeg beklager dybt, at den historie nogensinde blev offentliggjort

Østergaard havde “for tætte bånd” til Venstre 

I april var der også kritik af Ulla Østergaard.

I forbindelse med presseomtale af bogen “Forfra” om tidligere politisk redaktør på TV 2, Anders Langballe, oplyser samme Langballe, at et medlem af TV 2’s ledelse i årene op til Langballes blodprop i oktober 2018 havde “for tætte bånd” til Venstres daværende ledelse, inklusive den daværende formand, Lars Løkke Rasmussen.

Langballe oplyser i et interview med BT’s daværende politiske redaktør, Henrik Qvortrup, i podcasten  Q & Co., at han flere gange oplevede, at der blev krediteret medarbejdere til Venstre-landsmøder, som ikke var udvalgt af ham - på trods af at Anders Langballe var politisk redaktør - og havde ansvaret for TV 2’s dækning af de pågældende landsmøder.

Qvortrup, der selv er tidligere mangeårig politisk redaktør på TV 2, nævner i interviewet overfor Langballe, at han jo selv kender forholdene på TV 2 ganske udmærket indefra - og at han derfor “gætter på, at du taler om Ulla Østergaard”.

Langballe svarer, at han oplevede, at der eksisterede en usund forbindelse mellem Venstre-toppen og et medlem af  TV 2’s ledelse:

“Jeg oplevede, at der af og til var for tæt udveksling af oplysninger med Venstres daværende ledelse.”

I DR-podcasten Genstart gentager Anders Langballe sine anklager om, at der er for tætte forbindelser mellem den daværende ledelse i Venstre og TV 2-toppen:

“Nogle gange har jeg konstateret, at der var for tætte bånd mellem TV2 og Venstre.”

Ulla Østergaard, redaktør på TV2 News, er gennem årene flere gange blevet kritiseret for at have for tætte bånd til Venstres tidligere formand, Lars Løkke Rasmussen, som hun var spindoktor for i årene 2001 til 2007, da Lars Løkke var indenrigs- og sundhedsminister i de to første Anders Fogh Rasmussen-regeringer.

Nyhedsdirektør Ulla Pors afviste i maj over for Netavisen Pio, at der skulle være for tætte bånd mellem TV 2 og Venstre:

“Bogen er Anders Langballes erindringsbog – og som Anders også selv skriver det i bogen – så er det hans udlægning af historien. Jeg har en meget anderledes opfattelse end de beskrivelser, bogen giver af kollegaer og TV 2s politiske linje. Jeg må på det kraftigste afvise påstanden om, at der i forbindelse med TV 2s politiske dækning – eller på andre områder – skulle være bånd til nogle partier,” skriver Ulla Pors blandt andet i en mail til Netavisen Pio.

Ulla Pors understregede tilbage i maj, at hun har fuld tillid til Ulla Østergaard:

Der tegnes et billede af Ulla Østergaard som jeg ikke kan genkende

"Der tegnes et billede af Ulla Østergaard som jeg ikke kan genkende. Ulla Østergaard har en bred profil og har arbejdet i mange forskellige funktioner på TV 2 – på indland, udland, Christiansborg og på NEWS’ magasiner. Uden for TV 2 har hun arbejdet hos SF, Ny Alliance, Venstre og senest for socialdemokraten Mogens Lykketoft, og hendes mangeårige og varierede erfaring – også indenfor det politiske – gør hende til en af de journalister, som ved allermest om dansk og international politik. Samtidig er hun en dygtig og engageret redaktør og meget loyal TV 2-medarbejder, som jeg har fuld tillid til."

Opdateret kl. 21.15 med oplysningen om, at TV 2 nu helt har fjernet den oprindelige, forkerte artikel om Múte Egede

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Utroligt at det kan kommer bag på EB og BT samt alle øvrige medier, at journalister og medier fordrejer eller fortier sandheder i jagten på de største overskrifter. Sørgeligt at journalist-standen er sunket ned på et fagligt niveau, hvor de ikke længere tages seriøst af den brede befolkning. Trist at den faglige stolthed sælges for en pæn løncheck. Det er vel det man kan kalde ludermentalitet.

Det må og skal få ansættelsesmæssige konsekvenser for nyhedsredaktør/redaktør på en såkaldt "public service" landsdækkende TV-kanal.
Havde det været DR der havde blandet sig så direkte i valget så havde hele "BLÅ" presse skreget, skreget o skreget og breaking news osv... .

Her bare LARMENDE TAVSHED.

Presselogen havde noget i lighed med historien oppe i vende. Ulla Pors på stod at man aldrig på tv 2 ...osv. Jakob Nielsen og JP redaktøren spurgte om hun var helt sikker, og man kunne tydelig læse på deres ansigter at Pors ikke huskede sandt. Jeg sad og tænkte på Anders Langballes bog, måske er det på tide tv 2 kigger indad.

Den borgerlige presse for fuld udblæsning...de skyr ingen midler for at få en god historie...

Annonce