V: 24 minutter er forskellen mellem frihed og tvang

Venstre har endnu engang vendt på en tallerken og støtter nu ikke længere en 37-timers skoleuge. Dette begrundes med, at fireogtyve minutter om dagen er afgørende for børnenes fritid.
Hvis Venstre, Liberal Alliance og De Konservative stod ved disse holdninger, hvorfor skal skoleugen så ikke barberes ned til femogtyve, femten eller ti timer? Det vil da om noget imødegå, at børnene bliver ’institutionaliseret’ og give familierne mere frihed.

Dagens citat. Venstre har i dag meddelt, at de ikke vil støtte regeringens planer om, at eleverne skal undervises mere og at skoleugen skal være på 37 timer. Til Jyllandsposten udtaler Venstres folkeskoleordfører Karen Ellemann, at ”regeringens faste målsætning om, at skoleugen skal være på 37 timer – så alle dagene bliver lange – synes vi er lidt for meget. Vi foreslår 35 timer”. Dette begrundes med at børnene skal have tid til også at dyrke fritidsaktiviteter. Som Hans Andersen (V) skrev på sin facebookside:

Skolen skal være et lærested og ikke et værested. Derfor støtter vi ikke regeringens forslag om en skoledag der hver dag går til kl. 15.30 for de ældste elever. Der skal også være tid til andre aktiviteter som sport”.

Spinmaskinen i Venstre har tydeligvis været på overarbejde, da de skulle finde på ’lærested, ikke værested’-soundbiten. Det er også en flot sætning. Men som tilfældet er med de fleste soundbites dækker den smukke ordlyd over indhold af tvivlsom karakter. Selv Venstres Ungdom kalder forlaget for ’rent spin’.

Retorikken om ’frihed til fritid’ ligger i tråd med den generelle borgerlige kritik, hvor forslaget betegnes som et ’anslag mod kernefamilien’ eller kritiseres for at ’institutionalisere børnene og begrænse familiernes frihed’. Man får næsten det indtryk, at Danmark ville overgå til stalinistiske tilstande, hvis forslaget blev gennemført.

Venstre skifter holdning efter meningsmålingerne. I december mente Karen Ellemann således, at en 37-timers skoleuge var en fremragende idé.

Men argumentationen hænger ikke sammen: Hverken Hans Andersen, Karen Ellemann eller Venstre svarer på, hvorfor to undervisningstimer om ugen gør forskellen mellem ’lærested’ og ’værested’. Hvorfor er 24 minutters ekstra undervisning per dag en trussel mod børnenes og familiernes frihed og fritid?

Hvis Venstre, Liberal Alliance og De Konservative stod ved disse holdninger, hvorfor skal skoleugen så ikke barberes ned til femogtyve, femten eller ti timer? Det vil da om noget imødegå, at børnene bliver ’institutionaliseret’ og give familierne mere frihed. Hvor kunne det være vidunderligt, hvis medierne for en gangs skyld ville gå lidt til stålet, skære igennem de hule slagord om ’frihed’ og stille disse spørgsmål.

Den nye udmelding blev ikke fulgt op med, at kravet om et tredje fremmedsprog blev droppet. Dette kan enten skyldes, at eleverne skal have flere fag på færre timer, eller at eleverne ifølge Venstre ikke længere har brug for et ekstra fremmedsprog.

Det taktiske kursskifte viser endnu engang, hvordan Venstre ikke blot skifter holdning efter meningsmålingerne, men også vil både blæse og have mel i munden. I december mente Karen Ellemann således, at en 37-timers skoleuge var en fremragende idé. De ekstra timer skulle anvendes til undervisning i et tredje fremmedsprog: ”I en globaliseret verden er det vigtigt at have et bredt sprogkendskab, og det vil vi gerne gøre en ekstra indsats for. Derfor har det også længe været Venstres politik at arbejde for flere timer i folkeskolen”.

Men den nye udmelding blev ikke fulgt op med, at kravet om et tredje fremmedsprog blev droppet. Dette kan enten skyldes, at eleverne skal have flere fag på færre timer, eller at eleverne ifølge Venstre ikke længere har brug for et ekstra fremmedsprog. Der er selvfølgelig også den mulighed, at vi set med Karen Ellemanns øjne ikke længere befinder os i en ’globaliseret verden’, hvorfor det oprindelige forslag ikke længere er nødvendigt.


Kommentarer fra Facebook