V-gruppeformand: Løkkes mål om en million grønne biler var “helt galimatias”

Daværende V-skatteminister Karsten Lauritzen anså VLAK-regeringens, Venstres og Lars Løkkes bil-mål for 2030 som ren overbudspolitik
Foto: Folketinget, Steen Brogaard
Karsten Lauritzen, Venstre
Venstres daværende formand, statsminister Lars Løkke, lancerede i sin åbningstale oktober 2018 et mål om en million grønne biler i 2030. Med forslaget overhalede VLAK-regeringen med et slag Socialdemokratiets daværende mål om 500.000 grønne biler.

Det var bare et problem. VLAK-regeringens, Venstres og Lars Løkkes mål var ifølge Venstres daværende skatteminister, nuværende gruppeformand for Venstres folketingsgruppe, Karsten Lauritzen, ren overbudspolitik og “helt galimatias”.

Det fremgår af bogen “Entreprenørstaten”, der udkommer denne uge.

Det skriver Berlingske.

Karsten Lauritzen nævner i bogen VLAK-regeringens bil-mål som eksempel på, hvordan politikere på Christiansborg ofte præsenterer udspil og planer, der i hans øjne ikke er realistiske.

Bogen, der er forfattet af vicedirektør hos Djøf, Sigge Winther Nielsen, argumenterer for, at politikere og embedsmænd har mere end svært ved at sætte effektivt ind overfor de allersværeste, ofte grænseoverskridende problemer, som for eksempel klimaudfordringerne.

Melodien i bogen lyder, at presset fra den konstante kamp om dagsordenen i medierne og på Christiansborg ofte betyder, at de løsningsforslag, der lanceres fra politisk hold ofte ikke er gennemarbejdet eller finansieret i tilstrækkelig grad.

Som konkret eksempel fremhævder Karsten Lauritzen så VLAK-regeringens daværende elbil-mål:

Det er jo helt galimatias, at man sætter sådan et mål

“Vi havde en lang diskussion internt i Løkke-regeringen om målet om antallet af elbiler. Hvor nogle partier sagde, vi skal have 500.000 biler, og hvor vi blev voldsomt presset. Og så sagde vi en million biler. Det er jo helt galimatias, at man sætter sådan et mål uden at have nogen som helst anelse om, hvorvidt det er realistisk,” nævner Lauritzen i bogen.

Venstre har sænket ambitionerne

Efter Lars Løkke dramatiske afgang som formand for Venstre i sensommeren 2019 har Venstre sænket ambitionerne på el-bilområdet kendeligt.

September 2020 skruede Venstre således ned for sine forventninger til antallet af grønne biler i 2030.

“Vi er jo ikke dumstædige, for vi skal jo se, om det kan lade sig gøre,”lød det fra Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, der fortsatte:

Vi er jo ikke dumstædige

“Når vi har læst rapporten, kan det godt være, at vi bliver nødt til at træde ned ad stigen og i stedet sikre 900.000 eller 800.000 elbiler i 2030. Det er ikke koste, hvad det koste vil,” sagde Tommy Ahlers, tilPolitiken- med henvisning til de forestående forslag fra en nedsat kommission, Eldrup-kommissionen, til hvordan man skulle finansiere den grønne omstilling af persontransporten.

På baggrund af forslagene fra kommissionen indgik S-regeringen december sammen med støttepartierne De Radikale, SF og Enhedslisten en aftale om grønne biler, hvor der sigtes efter en million grønne biler i 2030, men hvor de konkrete tiltag i aftalen vil bringe antallet af grønne biler op på 775.000 i 2030.

Venstre står uden for aftalen.

Lars Løkke: “Realistisk målsætning”

Den nu partiløse Lars Løkke Rasmussen finder den overordnede problemstilling i Sigge Winther Nielsens bog relevant, men han fastholder samtidig, at VLAK-regeringens million-mål for grønne biler var “realistisk”:

“Har dog svært ved at se den konkrete anekdote (fra Karsten Lauritzen, red.) som et illustrativt eksempel, da det snarere var et forsøg på at konkretisere en realistisk målsætning,” skriver Lars Løkke Rasmussen i et mail-svar til Berlingske.

var et forsøg på at konkretisere en realistisk målsætning

Netavisen Pio har spurgt Karsten Lauritzen om, om han forud for VLAK-regeringens lancering af en million-målet aktivt argumenterede imod forslaget på de indre linjer.

Karsten Lauritzen er ikke vendt tilbage på Netavisen Pio’s henvendelse.

Lars Løkke Rasmussen har bebudet, at han vil starte et nyt parti med udgangspunkt i hans politiske netværk, Det Politiske Mødested.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Det vidste vi andre jo godt. Eldrup kommissionen sagde 750.000, men hvorfor sagde V så ikke fra overfor Løkke. Det er da for sent nu. Han kommer jo med så meget her og nu og vupti politik, svært at tage seriøst, nogle gør det alligevel fortsat, og fint med det. Jeg undrer mig blot over, at han står og kalder folketinget et cirkus, alt mens han klamrer sig til sit politiske mandat. Der er for mange løsgængere i folketinget, det er et cirkus.
De får penge for at være der, men tilhører intet parti, det er forkert.

Helt galimatias.

Måske fra latin gallimathia ordret 'hanens viden'.

Ene hane i kurven eller Palle alene i verden.

Altså en viden som kun en har. Nemlig Lars Løkke Rasmussen.

Overbudspolitik?

Der er kamp om pladserne tæt på Christiansborg.

Boligpriserne i København og danske storbyer går amok.

Alle byder hinanden op! På boligmarkedet som i politik. Ren overbudspolitik Helt galimatias!

Men nogle har en billig bolig og kører bare derudad i overhalingsbanen.

Er man først med på vognen, kommer man i stødet og det går over stok og sten.

En million elbiler i 2030! Voila! Venstre for folket! Løkken er en elbil i egen garage!

Og alle de store bilgiganter sender det ene nye mærke efter det andet på markedet. El. El. El!

I resten af 2021 og i 2022 kommer der mindst 50 nye elbiler på markedet i Danmark. Sikken Løkke!

“helt galimatias”
NU kan det der er tilbage af venstre sende en 'venlig tanke' til ham (LLR) med silkeunderbukserne, og takke sig selv for at de ikke havde n.... nok til at sige fra over for en egenrådig partiformand.

Jeg vil gerne vide hvad politikerne mener med
at det er slut med at kunne købe disel og bensinbiler
fra 2030
ER det så slut med at købe bensin-drevet biler
Eller kan man købe hybrid-biler efter 2030 altså bil med bensinmotor
For så er det FUP OG SVINDEL, og en forsat CO2-udledning fra 2030-biler

Annonce