Valgkamp føres på Facebook

Digital rådgiver: Succesfulde politikere er i stigende grad de SoMe-kyndige, for den politiske kampplads er i dag digital.
Kommunalvalgskampagnen er slut, og i dag ved vi, hvilke kandidaters kampagneindsats, der har båret frugt.

Den digitale rådgiver Astrid Haug er generelt imponeret over kandidaternes kampagneindsats på de sociale medier, som stadig ikke er på niveau med folketingspolitikernes, men som dog bliver mere og mere professionel.

”En undersøgelse har vist, at det redskab, som de fleste kandidater bruger i valgkampen i dag, det er Facebook. Der er virkelig sket meget i forhold til brugen af de sociale medier de sidste fire år - endda så meget, at sådan en som mig, der virkelig er social mediebruger, godt kan tænke ’stop, stop’! Det er stadig vigtigt med debatmøder og at komme ud og møde folk," siger Astrid Haug.

Videoer hitter på Facebook
Astrid Haug forklarer, at den vigtigste digitale platform også til dette valg har været Facebook. Men der er sket noget i forhold til måden, som kandidaterne bruger den på:

Generelt er der sket et kæmpe løft især for brugen af Facebook, i forhold til for fire år siden.

”Generelt er der sket et kæmpe løft især for brugen af Facebook, i forhold til for fire år siden. Mange bruger nu video, og det svinger fra det meget amatøragtige til noget temmelig professionelt, hvilket selvfølgelig tit er et spørgsmål om, hvor mange ressourcer en kandidat har til rådighed.”

Astrid Haug hæfter sig ved, at mange er begyndt at bruge videoer på Facebook, dels fordi det kan give et personligt billede af en kandidat, men også fordi formatet fungerer godt på Facebook: ”Det er meget let for folk at konsumere. En video bryder newsfeedet og får brugeren til at stoppe op. Mange af videoerne er tekstede, og det er klart en god ide at gøre, da mange af os måske ser videoerne, imens vi er i bussen, eller på kontoret, og så har vi ikke lyd på.”

En af de kandidater, som Astrid Haug mener har klaret valgkampen godt på de sociale medier er den aarhusianske borgmester Jacob Bundsgaard (s). Han har blandt andet lavet nedenstående video:

”Det er ret professionelt lavet og videoen fungerer rigtig godt, fordi den rummer et overraskelsesmoment, som er super godt på de sociale medier. Han har også lavet mere klassiske brandingvideoer om, hvad han har udført for Aarhus som borgmester. Men generelt er der en god tone og ret meget overskud i det, han laver.”

Astrid Haug har på sin blog lavet en opgørelse over, hvilke borgmestre, der har flest Facebookfølgere og her ligger Jacob Bundsgaard også i top. Den aarhusianske borgmesters kampagne lader til at have båret frugt – i hvert fald er han blevet genvalgt.

Fra Facebookprofil til Facebookside
Et andet skifte, der er sket siden sidste kommunalvalg er, at de fleste kandidater er gået fra at have en Facebookprofil til at have en Facebookside.

Det har i hvert fald ændret måden man fører politik på, og det kan også være med til at ændre lidt på, hvem der rent faktisk bliver valgt ind.

”Det kan lyde meget teknisk, men det er ret vigtigt, for når du har en Facebookside, så kan du både få statistik på, hvor langt du er nået ud med dine posts og finde ud af, hvem dine følgere er.” Derudover kan kandidaterne vælge at betale for at målrette deres opslag efter bestemte målgrupper: ”Hermed kan man for eksempel definere et geografisk område og så gå efter kvinderne. Eller som socialdemokrat kan man vælge at satse på de brugere, der interesserer sig for SF eller Enhedslisten.” Den teknik har været relativt anvendt, men er stadig ikke helt professionaliseret, siger Astrid Haug.

Har de sociale medier bragt de kommunale kandidater tættere på borgerne?

”Ja det vil være min påstand. I hvert fald har kandidaterne nu muligheden for at kommunikere mere med vælgerne end ellers, og de har fået rig mulighed for at få input fra borgerne. Dermed ikke sagt, at Facebook er svaret på alle de demokratiske udfordringer, vi ser jo også rigtig mange eksempler på tilsvininger på de sociale medier, men det har i hvert fald ændret måden man fører politik på, og det kan også være med til at ændre lidt på, hvem der rent faktisk bliver valgt ind – for det vil i højere grad være dem, der er gode til at begå sig på de sociale medier,” siger Astrid Haug.

 


Flere artikler om emnet

Annonce