Velkommen tilbage

Lærerne er en grundsten i at sikre, at vores børn kan gå fremtiden trygt i møde. Derfor er det tid til, at alle lægger gårsdagens konflikt bag sig og samarbejder om at skabe verdens bedste folkeskole – for børnenes skyld.
Mandag morgen og flagene vejrer over hele landet – i hvert fald, når man kigger ind i de danske skolegårde. Børn og skoleledere byder lærerne velkommen tilbage til skolerne. Velkommen tilbage til en hverdag, hvor børnene skal blive bedre til at læse og skrive. Men også en folkeskole, hvor børnene bliver dannede borgere i et moderne demokrati. Lærerne har de seneste uger fortalt, at de savner deres elever. Der er kun at sige: Vi har også savnet jer.

At lektierne kan blive gjort færdig i skolen betyder, at børnene altid har en dygtig voksen ved sin side, når matematikken driller. Her skal ingen have hjælp af en far, som knap kan huske hvad en andengradsligning er.

Folkeskolen skal rumme det hele. Der bliver stillet næste umenneskelige krav til lærere og elever. De skal være bedre end kineserne til paratviden. Bedre end finnerne til at regne og læse. Bedre end de nordiske lande til at samarbejde og tænke selvstændigt. De danske elever skal være de bedste i verden. Det forudsætter en folkeskole i verdensklasse. Det forudsætter, at lærerne præsterer deres yderste hver dag.

I dag kan hver femte unge menneske, der går ud af folkeskolen ikke regne og læse tilstrækkeligt til at kunne begå sig i en globaliseret verden. Det betyder, de har svært ved at tage en ungdomsuddannelse og i sidste ende at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Men det betyder også, at de bliver hægtet af samfundet, som kræver, at man kan læse en avis eller forstå et banklån. Undersøgelser viser, at det ikke er direktørens datter, der bliver hægtet af, men derimod lagerarbejderens søn. Folkeskolen bidrager med andre ord ikke godt nok til at bryde den sociale arv i dag.

Derfor er helhedskolen en rigtig god ide. At blande leg og læring giver helt nye muligheder for en moderne folkeskole, der er andet end røv-til-sæde undervisning. At lektierne kan blive gjort færdig i skolen betyder, at børnene altid har en dygtig voksen ved sin side, når matematikken driller. Her skal ingen have hjælp af en far, som knap kan huske hvad en andengradsligning er.

Lærerne er fundamentet for, at visionen om en bedre folkeskole kan blive til virkelighed. Derfor er det afgørende, at alle parter i konflikten lægger gårsdagens kamp bag sig. Og ser frem ad. Sammen.

I går var først arbejdsdag efter konflikten mellem lærerne og KL. Mange lærere følte sig splittet. De udtrykte frustrationer og bekymring for hvad den nye overenskomst og folkeskoleforlig kommer til at betyde for deres hverdag og kvaliteten i deres arbejde. Samtidig udtrykte de glæde over igen at skulle se og støtte børnene i at blive dygtige samfundsborgere. Og det kan man godt forstå. For der er store omvæltninger på vej. Så store omvæltninger, at de kan rette op på årtiers forfejlet skolepolitik.

Lærerne er fundamentet for, at visionen om en bedre folkeskole kan blive til virkelighed. Derfor er det afgørende, at alle parter i konflikten lægger gårsdagens kamp bag sig. Og ser frem ad. Sammen. Lærerne skal finde motivationen igen. Huske hvorfor de valgte at uddanne sig til lærer til den danske folkeskole. For at give vores børn det bedste grundlag til at gå livet i mødet. I dag er derfor dagen at sige til lærerne: Velkommen tilbage – vi er mange som har savnet jer.

Mathilde Illum Aastrøm (f. 1982) er uddannet cand.scient.adm. og til dagligt chefkonsulent i Københavns Kommune. Kandidat til Borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne.


Kommentarer fra Facebook