Venstre og den postfaktuelle virkelighed

Venstres nye taktik: Benægt virkeligheden og opfind din egen. Velkommen til den postfaktuelle virkelighed.
Den postfaktuelle virkelighed går enkelt sagt ud på, at ignorere fakta og danne sin egen virkelighed ud fra devisen, at bliver man ved med at gentage den virkelighed, man ønsker, så vil vælgerne på et eller andet tidspunkt tro, at det nok er sådan.

Under det amerikanske præsidentvalg oplevede vi for alvor fænomenet den postfaktuelle virkelighed. En politisk taktik og måde at anskue virkeligheden på, som de mest højreorienterede kræfter i det republikanske parti har taget til sig med uhyggelig entusiasme. Den postfaktuelle virkelighed går enkelt sagt ud på, at ignorere fakta og danne sin egen virkelighed ud fra devisen, at bliver man ved med at gentage den virkelighed, man ønsker, så vil vælgerne på et eller andet tidspunkt tro, at det nok er sådan.

Taktikken ramlede som bekendt ind i en betonmur med 180 km/t, da Obama til mange republikaneres overraskelse vandt valget. Bush’ dukkerfører Karl Rove, som havde bildt sig selv og Fox News’ seere ind, at Obama ikke havde en chance for at vinde, nedsmeltede for åben skærm, da hans virkelighed ramlede. Det samme skete for Donald Trump på Twitter og Mitt Romneys nærmeste.

Men den systematiske politiske virkelighedsfornægtelse er desværre ikke kun et amerikansk fænomen. Det står mere og mere klart, at det er den taktik, Venstre har valgt i deres politiske kommunikation. Nulvækst er ikke lig med nedskæringer i det offentlige, hører vi gang på gang. Det er på trods af, at partiet selv ment at nulvækst fører til nedskæringer tidligere på året, nedfældet faktummet i VK-regeringens 2020-plan fra 2010, ligesom økonomiske eksperter entydigt peger på, at flere år med offentlig nulvækst, betyder nedskæringer.

Men endnu mere klar er Venstres virkelighedsfornægtelse, når det kommer til kørselsafgiften på lastbiler. Partiets politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, har sammen med andre af Venstres medlemmer af transportudvalget startet en kampagne på Facebook og på avisernes debatsider, der har til formål at stoppe 'regeringens kørselsafgift'. Det er endnu et eksempel på, hvordan regeringen bremser væksten og kvæler erhvervslivet forstås.

Fem år inden den første lastbil efter planen i 2015 har betalt så meget som en krone i den nye kørselsafgift, brugte Venstre løs af de forventede indtægter med vedtagelsen af Forårspakke 2.0 i 2009 - cirka 1 milliard kr. årligt til skattelettelser og infrastrukturfonden.

Et lille problem med den præmis. Kørselsafgiften på lastbiler er ikke et barn født af denne regering. Det var Venstre, som fik ideen og førte den ud i livet med en bred politisk aftale i 2009. Men på grund af tekniske udfordringer er betalingssystemet endnu ikke kommet op at stå. Men det har ikke forhindret Venstre i at bruge løs af pengene. Fem år inden den første lastbil efter planen i 2015 har betalt så meget som en krone i den nye kørselsafgift, brugte Venstre løs af de forventede indtægter med vedtagelsen af Forårspakke 2.0 i 2009 - cirka 1 milliard kr. årligt til skattelettelser og infrastrukturfonden.

Fair nok. Men at sige at regeringen er ved at trække en kørselsafgift ned over hovedet på danske vognmænd er en lodret løgn. At løbe fra en aftale, som man selv har brugt løs af pengene fra er uansvarligt. Flere journalister og politikere har tidligere gjort Venstre opmærksom på løgnen men lige meget hjælper det. Venstre fortsætter med at benægte virkeligheden og give regeringen skylden for en afgift, som Venstre selv fandt på og allerede har brugt løs af indtægterne fra. Indrømmet. For et parti er der har indført 287 nye afgifter og skatter, må det være svært at holde rede på dem alle.

Men at blive ved med systematisk at benægte fakta er et nybrud i dansk politik. En taktik, der er blevet lettere med sociale medier, hvor politikere selv kan bygge deres egen virkelighed, uden at skulle svare på besværlige spørgsmål fra journalister.


Kommentarer fra Facebook