Vestager: Uacceptabelt med postkassefirmaer

EU-kommissær Margrethe Vestager erkender, at EU-reglerne ikke er gode nok til at dæmme op for social dumping i transportbranchen
Den danske EU-kommissær, Margrethe Vestager, udtaler sig nu for første gang om de op mod 200 filippinske chauffører, som har boet under usle og uhygiejniske forhold i Padborg og angiveligt arbejdet for helt ned til 15 kroner i timen.

Vestager er bedrøvet over de slavelignende vilkår chaufførerne har arbejdet under. Samtidig understreger hun, at det er helt uacceptabelt med postkassefirmaer:

”At folk kommer fra anden ende af verden og arbejder under slavelignende vilkår er uden den værdighed, jeg tror, enhver ville forvente. Det tager ens bekymringer til et helt nyt niveau,” siger hun til Fagbladet 3F.  

Ifølge Vestager er fri bevægelighed en god ting - men ikke for enhver pris:

”Det er godt, at man som borger i et europæisk land kan bevæge sig for at få et stykke arbejde. Men dårligt, hvis det går ud over nye kolleger, som man får i det land, hvor man arbejder. Det er ikke i orden, at man kan sidde i samme kø på motorvejen i hver sin lastbil med samme destination og samme last og ikke få samme løn for det.”

 

EU-regler ”alt for uklare”

Margrethe Vestager erkender, at de regler, EU har vedtaget på området, ikke dæmmer op for social dumping:

”Det har været meget svært at håndhæve lovgivningen. Den er blevet så kompleks, at myndighederne ikke har anet, hvad de skulle gøre og gribe i. Reglerne for cabotagekørsel har været alt for uklare. Det er helt uacceptabelt med letter box companies (postkassefirmaer, red.), som reelt ikke eksisterer, og med nomadechauffører, som bor i de lastbiler, de kører i.”

Det er helt uacceptabelt med letter box companies, som reelt ikke eksisterer

Sidste år fremlagde EU-kommissionen en “vejpakke”. Det er samling af lovforslag, som blandt andet skal gøre op med social dumping i transportbranchen.

”Vi er nødt til at komme videre på dette område med lovgivning, vi kan håndhæve, og som sikrer ordentlige vilkår for chaufførerne og ordentlige konkurrenceforhold mellem de forskellige grupper af arbejdstagere. For os (EU-Kommissionen, red.) er det meget vigtigt at få vedtaget,” siger Margrethe Vestager.

Det østrigske EU-formandskab arbejder på at strikke i kompromis om vej-pakken sammen. Men Vestager advarer mod at være alt for pragmatisk:

”Jeg er ked af, hvis kompromisforslaget forhindrer effektiv lovgivning. Det er vigtigt, at vi får regler, som alle landes myndigheder kan håndhæve. Problemet med kompromisser er, at det nogle gange får den effekt, at tingene bliver mudrede, fordi alle skal have lidt,” lyder advarslen fra Vestager.

At det overhovedet kan lade sig gøre for filippinere at arbejde i Europa til dumpingløn skyldes, at de europæiske lande i stor stil har fået mulighed for at åbne deres arbejdsmarkeder for chauffører fra lande uden for EU.

”Hvis konsekvensen er, at man må nøjes med 15 kroner i timen, er det ikke i orden. Men hvis man får samme løn som kollegerne, og der er en reel mangel på arbejdskraft, er det noget helt andet. Det handler om at skærpe og klargøre lovgivningen. Det er ikke i orden, hvis et land giver arbejdstilladelser så let som ingenting, mens et andet er mere restriktiv. Vi skal have lige løn for lige arbejde,” siger Margrethe Vestager.

Fakta: Den polske finte

Polen fungerer som porten til EU for arbejdere fra 3. lande.

 

  • Polen gav sidste år over 60.000 arbejdstilladelser alene til chauffører fra ikke-EU-lande.
  • Polen gav samlet set godt 597.000 arbejdstilladelser til borgere uden for EU sidste år. Hovedparten kommer fra Ukraine. Typisk sluses chaufførerne fra 3. lande hurtigst muligt videre fra Polen til EU-landene i vest.
  • Det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport A/S benytter også Polen som indslusningsland for blandt andet chauffører fra Sri Lanka, Filippinerne og Kazahstan. Beiers chauffører ansættes i et polsk datterselskab. Datterselskabet søger om arbejdstilladelse til chaufførerne hos de polske myndigheder. Som det er tilfældet med andre postkasse-selskaber arbejder Beiers chauffører heller ikke i Polen. De arbejder i stedet som chauffører i Vesteuropa. I Polen kan man lønne ekstremt lavt - uden at overtræde regler eller overenskomster. Chaufførerne kører blandt andet på ruter mellem Danmark og Italien/Spanien. Og har så base i Padborg.
  • I sidste uge fandt Fagbladet 3F 38 chauffører fra især filippinerne i tre huse i Koszalin i det nordlige Polen – få kilometer fra Østersø-kysten.  De er ansat af Beiers polske datterselskab. De venter nu på polsk arbejdstilladelse – og skal så efter planen køre for Kurt Beier Transport A/S på ruter i Vesteuropa. Arbejdstilladelsen fra Polen giver reelt 3. lande-chauffører ret til at arbejde som chauffør i alle 28 EU-lande.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce