Vi kan ikke leve af at lege ”Europas Hollywood”

Mads og Monologen: Regeringen burde uddanne nogle flere faglærte i stedet for at genoplive 00’ernes drøm om en kreativ økonomi.
Med store armbevægelser bebudede erhvervsminister Brian Mikkelsen (C) i løbet af ugen, at Danmark skulle være ”Europas Hollywood”. Til formålet vil Brian Mikkelsen nedsætte et vækstteam, der skal finde på løsninger, der kan skabe vækst i de kreative erhverv. Faktisk er Brian Mikkelsen så overbevist om, at fremtidens rigdom kan findes i film, computerspil og arkitektur, at ministeren lovede en vækst på 25 procent i den kreative branche inden 2025.

Isoleret set kan det selvfølgelig være fint at undersøge, om man kan fjerne nogle hindringer for landets reklamebureauer, filminstitutter og tegnestuer. Men Brian Mikkelsens drømme om kreative væksteventyr vækker meget grimme minder og trækker triste tråde tilbage til 00’ernes helt store kreative illusionsnummer.

Den kreative industri blev offentligt støttet i et omfang, som ville få selv landbruget til at skamme sig en smule.

Verdens mest statsstøttede industri
Situationen er nemlig den, at vi allerede har lavet enorme samfundsomvæltninger for at styrke den kreative økonomi. 00’ernes erhvervspolitik var én lang statsstøtteordning til de kreative erhverv. Vi lavede centraliseringer, der tømte provinssamfund for liv i håbet om, at det ville skabe kreative enklaver i byerne. Enhver kommune med respekt for sig selv havde kreative vækststrategier med hubs til startups, kreative iværksættermiljøer og kulturhuse, der skulle lokke designere og reklamefolk til.

Fra politikerne udgik der befalinger om, at Danmark ikke skulle leve af produktion

Vi uddannede – og uddanner stadig – i hobetal af unge mennesker til fatamorgana-job i den kreative industri. Kreative iværksættere blev pumpet med støtte fra EU-fonde. Den kreative industri blev offentligt støttet i et omfang, som ville få selv landbruget til at skamme sig en smule.

Samtidig måtte den fremstillingsindustri, som Danmark levede og lever af, tage plads på bagsædet. Solnedgangserhverv blev de kaldt, og fra politikere udgik der befalinger om, at i Danmark skulle vi ikke leve af produktion, for det ville kineserne alligevel gøre bedre.

Uddan nogle faglærte i stedet
”Præmien” for denne massive indsats er, at lige under 3 procent af de danske lønmodtagere arbejder i kreative fag. Det er selvfølgelig godt, at de mennesker gør det, for naturligvis er der også brug for designere, arkitekter og filminstruktører i dagens Danmark. De mennesker gør deres arbejde og fortjener ingen hårde ord for det.

Men er det virkelig de kreative fag, der skal løfte Danmark til rigdom? Selv efter et årtis massiv støtte, er det ikke den kreative industri, der sikrer smør på bordet i de danske hjem. Men denne gang kan Brian Mikkelsen altså få det til at fungere, må vi forstå.

Særligt blåøjet bliver Brian Mikkelsens kreative drømme, når man sammenligner med den massive vækstdræber, der lurer forude i den fremstillingsindustri, som vi i høj grad lever af herhjemme: Den omfattende og faretruende mangel på faglært arbejdskraft, der risikerer at koste store milliardbeløb i tabt vækst i industrien. Her svarer regeringen hverken med vækstteams eller Hollywood-drømme men med stadige nedskæringer på de erhvervsskoler, der er selve forudsætningen for vores velstand.

Man siger jo, at historien gentager sig. Men hvis Brian Mikkelsen er i gang med at gentage 00’ernes fejlagtige drømme om kreativ økonomi, mens industrien får lov til at sejle sin egen sø, så vil jeg gerne sige nej tak.

Mads Havskov Hansen skriver "Mads og Monologen" på Netavisen Pio.
Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Mads Havskov Hansen er cand.jur. og ansat i Socialdemokratiet.


Kommentarer fra Facebook

Annonce