Vreden skyldes, at lastbiler fra 2025 ifølge et lovforslag fra regeringen pålægger lastbiler, der kører på benzin eller diesel, en kilometerafgift. Afgiften skal være med til at reducere Danmarks CO2-udslip.
Skatteminister Jeppe Bruus (S) siger, at regeringen - vrede vognmænd til trods - agter at fastholde lovforslaget.
Og nu har SVM-regeringen fået endnu et argument på hånden i diskussionerne med transportbranchen.
Helt nye tal fra Energistyrelsen viser nemlig, at CO2-udledningen fra lastbiler ikke er faldet de seneste ti år.
Det skriver DR Nyheder.
Trods nye miljøkrav har udledningen fra lastbiler ligget på omkring 1,6-1,7 millioner tons CO2 årligt fra 2011 til 2021, viser tallene fra Energistyrelsen.
Tallene får den grønne tænketank, Concito, op på tæerne. Her mener man, at det er på høje tid, at politikerne gør noget for at mindske lastbilernes CO2-udslip:
Lige nu er transport på landets veje med lastbiler meget underbeskattet
“Lige nu er transport på landets veje med lastbiler meget underbeskattet, og det kan sådan en afgift rette op på,” siger programchef i Concito, Søren Have, til DR.
Dansk Folkeparti støtter ikke regeringens kilometerafgift. Partiet er i stedet på de protesterende vognmænds side.
I P1 Morgen tirsdag angreb DF’s erhvervsordfører, Nick Zimmermann, regeringen for ikke at være i dialog med transportbranchen om den nye vejafgift.
Men det afviser skatteminister Jeppe Bruus (S) kategorisk:
“Kan forstå, at Nick Zimmermann siger i P1 Morgen, at der slet ikke har været dialog med branchen om den nye vejafgift. Ikke første gang Nick Zimmermann uimodsagt tegner fejlagtige billeder i pressen. Naturligvis er der løbende dialog. Har også møde med branchen senere i dag,” skriver Bruus således på Twitter.
Naturligvis er der løbende dialog
Jeppe Bruus har sammen med transportminister Thomas Danielsen (V) møde med brancheorganisationen ‘DTL - Danske Vognmænd’ og andre organisationer inden for transportbranchen sent tirsdag eftermiddag.
Eneste punkt på dagsordenen er således den nye vejafgift og vognmændenes demonstrationer. Direktør hos DTL, Erik Østergaard, understreger, at brancheorganisationen tager skarp afstand fra ulovlige demonstrationer.
Der skal ifølge lovforslaget fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler, der kører på benzin eller diesel. Den kilometerbaserede afgift varierer efter CO2-udslippets størrelse. I gennemsnit skal der betales 1,30 kroner per kilometer i CO2-afgift. Regeringen forventer, at aftalen vil reducere CO₂-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton CO₂ i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.Fakta: Lovforslaget
Kommentarer
En typisk metteløsning skatter og afgifter på alt.
Du har vist en Mette forbi, er hun også skyld i vejret, sikkert især når det regner, Mette Frederiksen har ingen magt alene hun har mindst 90 andre bag oftest over 100, så ret skytset det rette sted Bent Hansen
Klimakirken slår til igen. At lægge CO2-afgifter på dansk lastbiltrafik mens talrige kinesiske og indiske kulfyrede kraftværker er under opførelse, giver kun mening for de hellige i klimakirken.
Er på tide, at de skide vognmænd efterhånden begynder at yde lidt for at sænke CO2 svineriet som ikke er faldet de sidste 10 år, netop fordi at vognmændene ikke har ville yde noget, så derfor er denne afgift helt i orden. Vognmændene laver ikke blokader for vores andres skyld, men kun for deres egen - så drop ynken og vær med til at betale..
Det egentlige problem på CO2 mængden-den store befolkningstilvækst, bliver mærkeligt nok aldrig nævnt.
Selv om CO2 udledningen kom ned på nul, vil verden uddø på et tidspunkt ,hvis denne tilvækst ikke stoppes,
der er grænser for hvad kloden kan yde.
Ikke en eneste af disse mange lastbiler var blevet om-registreret til at køre på hvide plader og så må de simpelt hen ikke bruges til privat kørsel, så der må virkeligt være strømmet et bjerg af indtægter ned i statskassen, hvis ellers politiet har passet deres arbejde, er der nogen der ved hvor meget det blev til ?
Kære Jørgen Fabrin, du er vist en rigtig mettefans, der går ind for bøder-afgifter og urimelige skatter.