Vognmandsfirmaet Kurt Beier anmeldt for menneskehandel i fire lande

Også anmeldt for menneskehandel i Tyskland, Holland og Polen – det hollandske transportarbejderforbund har bedt Interpol om en europæisk, kordineret indsats
Foto: Flickr
Det hollandske transportforbund FNV-VNB har anmodet EU's politienhed Europol om en hurtig europæisk koordineret indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen, for at beskytte ofrene for menneskehandel og forhindre, at der kommer flere ofre.

Det siger Research Inforcement Officer, Edwin Atema, fra det hollandske transportarbejderforbund, FNV – VNB, til Fagbladet 3F.

”Vi har i lang tid undersøgt Kurt Beier A/S og interviewet flere lastbilchauffører i flere lande, der kører for Kurt Beier. Betingelserne i firmaet er så forfærdelige, og sagen er så international, at FNV - VNB har sendt en formel anmodning til Europol om beskyttelse af ofre for menneskehandel, der kører for Kurt Beier,” siger han.

Betingelserne i firmaet er så forfærdelige

Chauffører: Som at være i fængsel

”Med hjælp fra vores fagforening er ni filippinske chauffører bragt i sikkerhed af de hollandske myndigheder som ofre for udnyttelse og handel,” siger Edwin Atema.

Nogle af dem arbejdede for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier i Danmark, siger han og fortsætter:

”Flere af chaufførerne kørte for Kurt Beier. Chaufførerne fortalte, at de havde det som om de var i fængsel, og bad os om at hjælpe dem med at få deres frihed tilbage,” siger researcheren fra det hollandske transportarbejderforbund.

Selvom chaufførerne formelt arbejder for et firma i Polen, arbejder de ikke i Polen. De kører i stedet i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Sverige:

”Der lægges pres på dem for at overtræde reglerne om køre- og hviletid, og de bliver verbalt mishandlet,” siger Edwin Atema.

Chaufførerne fortalte, at de havde det som om de var i fængsel

Kontrakter stavnsbinder

Han oplyser, at chaufførerne typisk bliver tvunget til at underskrive dokumenter, hvor de skal betale store bøder, hvis de forlader virksomheden før kontraktperiodens udløb.

”Selvom vi kalder det "arbejde", er chaufførerne bogstaveligt talt "kørende og overlevende" på de europæiske veje. Fordi de ingen sygesikring har, giver de sig selv medicinsk behandling, når de er syge eller kommer til skade. De bor i deres lastbiler eller barakker og har ingen steder at gå hen,” fortæller Edwin Atema.

Han oplyser, at de ni filippinske chauffører opholder sig i safe houses på hemmelige adresser mens deres sager efterforskes af nationalt politi og Europol.

 

Ingen kommentarer til politianmeldelser

Netavisen Pio har forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktør Karsten Beier til, at Kurt Beier Transport A/S er anmeldt for menneskehandel i flere EU-lande, men Karsten svarer ikke på hans direkte telefonnummer hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Esbjerg. Hos firmaet oplyser man, at Karsten Beier ”ikke træffes på kontoret i dag”.

Karsten Beiers danske advokat, Anders Nehmeth, skriver i en sms til Netavisen Pio: "Det har jeg ingen kommentarer til".

Onsdag aften oplyste Nehmeth, at Karsten Beier ser frem til det danske politis undersøgelser - og at de vil vise, at alt er forgået efter bogen.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook