Annonce

Volkswagen-direktør undskylder gasforsøg med aber  

VW-skandalen når nye højder i Tyskland, hvor det er kommet frem, at producentens lobbyarbejde indbefattede sundhedsskadelige menneske- og dyreforsøg.
Tilbage i 2014 legede forskere i den amerikanske by Albuquerque i delstaten New Mexico med et usædvanligt eksperiment.

De indespærrede ti aber i bure i fire timer, imens udstødningsgas fra en Volkswagen Beetle blev ført direkte ind til aberne. For at berolige aberne viste man dem tegnefilm, imens forsøget stod på, “de kan godt lide at se tegnefilm,” forklarede forskeren Jake McDonald i en lukket høring sidste år. Forskerne ville teste, om forureningen fra dieselbiler nu også er så slem, som grønne kritikere mener, skriver New York Times.

Nu undskylder den administrerende direktør fra VW: ”Forsøgene var både frastødende og uetiske.”

Bilindustrien købte forskere
Abeforsøgene blev bestilt af den europæiske forskergruppe . En gruppe hvis aktiviteter var finansieret af Volkswagen, Daimler og BMW. EUGT foretog ikke forsøgene selv, men hyrede forskere ind til projektet, og målet var, at forskningsresultaterne skulle udfordre blandt andet Verdenssundhedsorganisationens klassificering af dieseludstødning som kræftfremkaldende.

De metoder, som er blevet brugt af EUGT i USA er forkerte, de var uetiske og frastødende.

De amerikanske forskere, som udførte forsøget, vidste dog tilsyneladende ikke, at der bevidst var blevet manipuleret med testbilens udledningstal, som fremstod markant lavere i laboratoriet, end på landevejene.

”De metoder, som er blevet brugt af EUGT i USA er forkerte, de var uetiske og frastødende. Jeg er ked af at Volkswagen var involveret i den sag som sponsor af EUGT,” sagde Matthias Mueller til en nytårsreception i Bruxelles mandag eftermiddag ifølge Reuters. Matthias Mueller er blevet indsat som ny administrerende direktør efter Dieselgate-afsløringerne i 2015, og har efterfølgende fyret 7 involverede topledere fra virksomheden.

Udledningseksperimenter på 25 personer
Udover abeforsøgene kunne den tyske avis Stuttgarter Zeitung søndag beskrive, hvordan EUGT - Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor - også har foranstaltet udledningseksperimenter på mennesker.

Studiet fandt sted i 2013 og 2014 og her udsatte man 25 personer for forskellige niveauer af nitrogendioxid i tre timer, et sundhedsskadeligt stof, som blandt andet findes i udledningen fra dieselbiler. Aachen Universitetshospital har efterfølgende bekræftet, at forsøgene har fundet sted, men forklarer, at målet var at undersøge de sundhedsskadelige konsekvenser af luftforurening på arbejdspladser. De understreger samtidig, at forureningskoncentrationen lå under den lovfæstede grænse for arbejdspladser.

Disse test på aber eller mennesker kan på ingen måde forsvares rent etisk

Angela Merkels talsperson, Steffen Seibert, har i kølvandet på offentliggørelsen af informationerne udtalt, at ”disse test på aber eller mennesker kan på ingen måde forsvares rent etisk,” og den tyske miljøminister Barbera Hendricks har kaldt forsøgene for ”vederstyggelige” og er overrasket over, hvordan nogen forsker kan være gået med til at udføre dem.

Forskningsgruppen EUGT blev lukket sidste år på grund af kritik af gruppens arbejde.

Biler kunne udlede 40 gange mere kvælstof end tilladt
Forsøgene var en del af Volkswagens forsøg på at forvanske deres forureningstal for at kunne bestå myndighedernes kontrol. En række nye dieselbiler skulle fremstå særligt miljøvenlige, og blev kaldt ”Clean Diesel Cars.” Men i 2015 kom det frem, at bilproducenten havde installeret et snydesoftware i deres dieselbiler, som gjorde, at de forurenede mindre i test, end når de kørte på landevejene.

Det lille stykke software betød blandt andet, at biler solgt i USA kunne udlede et 40 gange højere niveau af kvælstofilter, end loven tillader.

Det fik i 2017 en amerikansk dommer til at idømme Volkswagen en bøde på 2,8 milliarder dollars, knap 6 milliarder kroner.


Flere artikler om emnet