Woke’isme er ikke venstreorienteret, men derimod reaktionær stammetænkning
Woke’isme er ikke venstreorienteret, men derimod reaktionær stammetænkning
Den jødisk-amerikanske forfatter Susan Neiman stiller en sylespids diagnose af ”woke’ismen”, der har bredt sig fra USA til en del progressive i Danmark. Woke’ismen bryder med hele venstrefløjens fundament

Trump har startet et voldsomt opgør med woke’ismen.
Et dekret fastslår, at der kun er to køn – mand og kvinde – og at officielle registre skal tage udgangspunkt i dette, ikke i den enkeltes selvoplevede kønsidentitet.
Dekretet er led i Trumps ”revolution af sund fornuft.”
Den bidrog stærkt til valgets paradoksale mobilisering af arbejderklassen omkring en skruppelløs rigmand, der siden har givet store skattelettelser til de allerrigeste.
For venstrefløjen er faren indlysende: Mange fristes til at gå i forsvarsposition og mene det modsatte.
Det er ikke bare taktisk uklogt, det er også et fundamentalt brud med vores idégrundlag.
Reaktionære ideer i venstreorienterede følelser
Det påpeger den jødisk-amerikanske forfatter Susan Neiman. I bogen ’Left is not woke’ (2023) kortlægger hun den dybe kløft mellem woke’ismens og venstrefløjens udgangspunkt.
Susan Neiman fremlagde for nylig sine refleksioner på en festival i Stavanger og blev interviewet til det norske venstrefløjsdagblad Klassekampen (Norges næstmest læste avis):
”Woke er ikke ekstrem venstrepolitik (…) Det er meget reaktionære ideer, kapslet ind i venstreorienterede følelser,” siger Susan Neiman.
”Det er følelser, der er kørt af sporet. De fører til en afvisning af universalismen og læren fra oplysningstiden,” påpeger hun.
Læs også:Hvem ved egentlig, hvad ”woke” betyder?
Universalismen – at noget er fælles for alle mennesker – opstod med oplysningstiden og den franske revolution i 1789, det førte siden til menneskerettighederne efter 2. verdenskrig.
I stedet for kampen for universalisme, lighed og klasse sætter woke’ismen imidlertid ”tribalisme”, hvor det afgørende er minoritetsinteresser som sort, transseksuel eller andet.
Woke’isme er stærkt imod ”kulturel appropriation”, hvide må for eksempel ikke oversætte sortes værker eller spille minoritetspersoner i film.
Dette er ifølge Neiman en reaktionær opfattelse, da fremskridt og udvikling i høj grad sker gennem ”låntagning” og inspiration mellem forskellige kulturer.
Ifølge Susan Neiman er dette ikke kun et brud med oplysningstiden, men også med venstrefløjens universalistiske udgangspunkt, hvor arbejderklassen blev set som drivkraft i frigørelsen af hele samfundet:
”Marx sagde, at grunden til at arbejderklassen var drivkraft i revolutionen, var at den var den universelle klasse. Det er ikke et spørgsmål om mere magt til ”min” gruppe, men at skabe et retfærdigt samfund,” forklarer hun i Klassekampen.
Krænkelser og klager
I de senere år har den woke bølge bredt sig fra USA til akademiske kredse herhjemme.
Således har Københavns Universitet oplevet flere episoder med såkaldte krænkelser og klager til ledelsen.
På kandidatuddannelsen Global Development refererede en underviser gamle historiske plakater, der brugte det nedsættende ord ”nigger.”
Resultatet var, at de studerende udvandrede og klagede over ham til ledelsen, der i Berlingske udtrykte forståelse for reaktionen.
Tankegodset har også bredt sig til dele af venstrefløjen – ja, helt ind i Socialdemokratiet
På biologi blev en underviser kritiseret for en statistik opdelt på mænd og kvinder, da det kunne støde studerende, der ikke identificerer sig i forhold til biologiske køn.
At stort set al statistik opgøres sådan, forstyrrede tilsyneladende ikke de vrede studerende.
Kønsneutrale kirkegårde
Tankegodset har også bredt sig til dele af venstrefløjen – ja, helt ind i Socialdemokratiet. Med en ny sprogvejledning bliver lærere og andre i Københavns Kommune efteruddannet i at bruge det rette kønsneutrale sprog.
Sprogvejledningen fastslår, at kommunens ansatte skal undgå ord som ”far”, ”mor”, ”politimand” og ”videnskabsmand”:
”Jeg er pavestolt af den sprogvejledning, vi har lavet, fordi det giver plads i skolesystemet til familier, der ikke ligner den klassiske mor-far-familie. Det forhindrer dem i at blive unødigt stigmatiseret,” siger Socialdemokratiets politiske ordfører i København, Laura Rosenvinge, i Altinget.
Læs også:Hvor blev de socialdemokratiske københavnere af?
Med den nye sprogpolitik ansøgte kommunen også Kirkeministeriet om at indføre ”kønsneutrale gravmindebestemmelser,” så kendte mænd og kvinder på kirkegårdene i stedet betegnes som ”fortjenstfulde personer.”
For kirkeminister Morten Dahlin, Venstres mest ihærdige værdikriger, kom det som sendt fra himlen.
Ansøgningen blev fejet af bordet, og ministeren brugte fluks anledningen til at komme i avisen.
”Identitetspolitikken er anført af en meget lille elite af højtuddannede i København, som kører den her dagsorden for fulde gardiner og prøver at proppe det ned i halsen på folk,” sagde Dahlin til Berlingske.
Fra Aarhus til Vesterhavet
Desværre: Det har han ret i.
Identitetspolitikken har ifølge Valgundersøgelsen fra 2022 en vis støtte blandt de højtuddannede i universitetsbyerne, men falder på stengrund i det brede lag af danskere.
Kun 13 procent er ifølge valgforskerne uenige i, at ”den politiske korrekthed har taget overhånd”, langt over halvdelen erklærer sig enige.
Bliv ikke deres nyttige idioter!
Lad mig slutte med en hverdagsberetning. Trine Rønn er født og opvokset i Harboøre, men flyttede til Aarhus for at tage og bruge sin kommunikationsuddannelse.
Børn og ”afsindige huspriser” fik hende imidlertid til ”at skifte 60 kvadratmeter i midtbyen ud med to hektar på kanten af Limfjorden og Vesterhavet.”
Det blev lidt af et kulturchok:
”Herude i én af landets mindst befolkede, mest forblæste udkantskommuner, hvor en kræftplaget befolkning lever midt i Danmarkshistoriens største giftsvineri, fremstår mit politiske engagement fra Aarhustiden noget overprivilegeret,” skriver Trine Rønn i en kronik i Information, og tilføjer:
”Jeg har sagt og ment alt det rigtige om køn, strukturer og pronominer, men har slet ikke haft blik for, at jeg har været højrefløjens våde drøm af en naturvinsdrikkende elitesocialist.”
”Med god hjælp fra woke og veluddannede storbytyper som mig har højrefløjen haft held til at skabe splittelse i det, der historisk har været venstrefløjens selvskrevne vælgerbase.”
Hvis du, kære læser, tvivler på udsagnet, så følg blot Morten Dahlin (V) og Henrik Dahl (LA).
De stønner efter at foretage en dansk Trump og venter utålmodigt på, at vi kvajer os.
Bliv ikke deres nyttige idioter!
Kommentarer
Jeg er fuldstændig enig.
Jeg er fuldstændig enig.
Det er blevet sagt mange…
Det er blevet sagt mange gange, men vores vores medier bliver ved med at efterplapre hinanden om den woke venstrefløj. Så nu siger jeg det igen: Uanset hvor meget sympati man kan have for forskellige undertrykte grupper, så er woke altså en af de utallige småborgerlige strømninger, som ind imellem har plaget venstrefløjen.
De afsporer og gør derved stor skade, men de går over.
Det er så sandt, som det er…
Det er så sandt, som det er sagt. De woke er det nye bourgeoisi. De har bare skiftet fortidens pudderparykker, parfume og knæstrømper ud med blåt hår, ring i næsen, grimme tatoveringer og så disse helt bizarre holdninger.
Selvindsigt og erkendelse er…
Selvindsigt og erkendelse er ikke hverdagskost fra en elite, der lader til at være kendetegnet ved uddannelse via fælleskassen på uddannelsesinstitutioner, der mangler faste kulturelle holdepunkter og derfor ikke ved, hvilket ben, de skal stå på, og måske derfor producerer en "elite", der ikke er i stand til selvstændigt at tænke, overveje og ræsonnere.
Og det gælder i mange andre sammenhænge end wokeismen!
”Jeg har sagt og ment alt det rigtige om køn, strukturer og pronominer, men har slet ikke haft blik for, at jeg har været højrefløjens våde drøm af en naturvinsdrikkende elitesocialist.”
Ja, sådan kan det gå, når man vover sig udenfor elitens cirkler!
I gamle dage hed det racisme…
I gamle dage hed det racisme, men det er jo sådan et grimt ord, som de færreste vil bruge om sig selv. I dag kaldes det så i stedet identitetspolitik. Men det er det samme: Du vurderes ikke som person, men som medlem af en gruppe, som du ikke selv har valgt, men som du er født ind i.
Tilføj kommentar