Vrede kunder råber skældsord og kaster colaflaske efter ansatte

“Luder”, “kælling” og “lede so” er nogle af eksemplerne på aggressive bemærkninger, butiksansatte oplever fra kunderne. Fagforening og detailbranchen går nu sammen i opgør mod den hårde tone.
Foto: Colourbox
I Maxi Zoo i Høje Taastrup har Trisha Johansen svært ved at finde ud af præcis, hvordan en rabatordning skal registreres korrekt på kasseapparatet.

Det vækker harme hos et kærestepar, som handler ind i butikken.

Trisha Johansen siger, at hun synes, de har en dårlig tone overfor hende.

“I det de går ud ad butikken, kommer hendes kæreste væltende tilbage ind og kalder mig lede so, luder og råber, hvordan fanden jeg kunne være bekendt at sige sådan nogle ting til dem, og at jeg skulle snakke ordentligt til hans kæreste,” fortæller Trisha Johansen til Netavisen Pio.

I perioden efter blev kæresteparret ved med at forsøge at komme ind i butikken, mens de var ubehagelige over for Trisha Johansen.

Først da de ansatte meldte parret til politiet, holdt de sig væk.

Kastet colaflaske

I Aldi i Haderslev er kasseassistent Line Nielsen på vej op til kassen for at betjene en kunde. Hun når ikke derop før kunden, og det er nok til at gøre ham rasende.

“Jeg får det største møgfald, jeg nogensinde har oplevet. Jeg får at vide, at jeg bare skulle sidde der, når han kom. Han kaldte mig en kælling og en luder,” fortæller Line Nielsen til Netavisen Pio.

Jeg får det største møgfald, jeg nogensinde har oplevet

Kort efter kaster kunden en colaflaske efter Line Nielsen, som er tæt på at ramme hende i hovedet.

Husk den gode tone 

Trisha Johansen og Line Nielsen er bare to eksempler på, hvad der sker, når kunderne mister temperamentet.

Selvom langt de fleste kunder opfører sig ordentlig overfor de ansatte i butikker, er der brodne kar imellem.

Derfor går Maxi Zoo, Salling Group, Lidl, Coop, Dagrofa, Circle K og HK Handel sammen i et opråb om at huske den gode tone over for de ansatte.

Det sker gennem opfordringer i butikkerne, på sociale medier og ved at uddanne de ansatte til at håndtere konflikter med kunderne.

Den opfordring er man glad for hos Maxi Zoo, hvor Trisha Johansen, trods sin dårlige oplevelse, stadig arbejder.

“Vores medarbejdere er vores vigtigste aktiv. Det er vores opgave at passe på medarbejderne og sikre dem optimale arbejdsforhold. En god kundeoplevelse skal gå to veje, og derfor skal vi fejre, at vi som virksomhed er med til at gå forrest i kampen for vores medarbejdere. Det er noget, jeg er stolt af,” siger Bo Demant, der er administrerende direktør i Maxi Zoo.

Problemer for ansatte 

En medlemsundersøgelse fra HK Handel viser, at Trisha Johansen og Line Jensen langt fra står alene.

80 procent af de butiksansatte har bare inden for det seneste år oplevet at blive talt grimt til af kunder, og 14 procent har sågar oplevet at blive truet med vold.

Hos HK Handel kræver man, at cheferne går forrest og beskytter medarbejderne, når den slags episoder opstår:

“Det er fuldstændig uacceptabelt, at den type opførsel er blevet hverdagskost for de ansatte. Det vidner om, at der er en kultur, som skal ændres. Og her er det vigtigt, at lederne i butikkerne er dem, der går forrest og beskytter medarbejderne ved at sige fra over for de ubehøvlede kunder,” siger Mette Høgh, der er formand for HK Handel, i en pressemeddelelse.


Den hårde tone i butikkerne

 

Ifølge en medlemsundersøgelse fra HK Handel oplever 80 procent af butiksansatte en hård tone fra kunderne. 14 procent oplever trusler om vold.

Netavisen Pio sætter i en artikelrække fokus på problemet ved at give en stemme til dem, som oplever den aggressive adfærd i hverdagen.

Dette er første artikel i artikelserien

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Og så er der de lidt ældre damer på 45+, som lige skal vise, hvem der svinger taktstokken over for den unge ekspedient. Møder jeg sådan en foran mig i køen, for hun min uforbeholdne mening at vide om hendes opførelse.

- Ingen årsag. Det gør jeg gerne.

De ansatte har simpelt hen ingen indflydelse på noget som helst, det må virkeligt være et sørgeligt arbejde at have og de bliver da også hele tiden udskiftet -

Min erfaring er, at cheferne i butikkerne glimrer ved deres fravær.
Før i tiden var det alm. kundeservice at butikkens ledere viste sig regelmæssigt i butikken og hilste på sine kunder. Nu sidder de på kontoret hele dagen, i stedet for at hjælpe og støtte de ansatte.

Der er vel ingen,

I den butik jeg arbejder i er købmanden tilstede, og hilser og joker med kunderne og med det ansatte, han hjælper og støtter dem.
Men det kan godt være at ikke alle chefer gør det, men der er nogen som gør!!!!!!

Det har du desværre ret i!
Vi havde for nogle år siden en meget velfungerende Remabutik i Haslev-så kom der "Købmandsskifte", og så gik det ned af bakke!
I April måned kom der så ny "købmand"-ingen har set ham og ikke et eneste opslag med et billede og et navn, vi aner ikke hvem det er-og det meget unge butikspersonalet kæmper som vanligt for at få det hele til at hænge sammen! Nogle af de unge har faktisk nu været der i over 2 uger!!

Folk er GENERELT "oppe i det røde felt " faktisk de fleste steder. En hel flok STRESSEDE individer der drøner
forvirrede rundt. En stor evindelig "myldretid". Med tempo overalt. Bilvrede og trafik der er som om vi alle befandt os i en "myretue". Danmark er blevet et alt for TRANGT sted for 6 millioner mennesker. Der er folk
ligemeget hvor man går og står.De fleste med en mobil i hånden. Har de mon også den "plade" med på toilettet ?
Der er nærmest ingen steder folk bare kan være SIG SELV. En hel nation af borgere som var vi nu alle en
"hønseflok" i bur. For vi er jo alle "styret" af regler, direktiver, og halvskjulte "stærekasser" og fartkontroller.

Hvis man ikke vil vente på det kommer en medarbejder til kassen, så lad være med at handle i en discountbutik. Der er en grund til at varerne er billigere. Og behandle så andre mennesker, som I selv vil behandles. Mennesker der har brug for at opføre sig sådan, må have et meget kedeligt liv.

Folk skulle bare tage at slappe lidt af når de er i en butik. Sjovt nok er Ingen, og jeg mener INGEN, af de ansatte der, for at genere kunderne. Men så snart noget ikke liiiige går efter kundens hoved, så er man åbenbart pludselig i sin gode ret til at te sig som et forurettet pattebarn. Tag en chill pill og snak pænt, så kan vi alle komme fra ekspeditionen med værdigheden i behold.

Og heads up... der er nok stor udskiftning i personale fordi de skal udsættes for, at voksne, modne mennesker opfører sig så pinligt og barnligt.

Generelt burde folk faktisk lade være med at køre ind og handle lige når de får fri fra arbejde, for det er som regel der deres humør er virkelig dårligt. Kør hjem til jeres familie, giv dem en krammer, stress af, og SÅ kan I bevæge jer ud til mennesker, der blot passer deres job.

Det må være enormt enerverende at sidde ved en butikskasse. Sidde der i flere timer. Se på den ene vare efter den anden. De FLESTE kassemedarbejdere er OK. Kassemedarbejdere burde have en højere løn når man tænker på hvor trivielt deres job er. Og når man tænker på hvor mange uforskammede mennesker de kan være i kontakt med i løbet af en dag. Der er noget himmelråbende galt med den danske mentalitet som den har udviklet sig indenfor de seneste 2o år. EGOISME i vid udstrækning.

Jeg arbejder i butik som leder og hvis folk ikke taler pænt til de ansatte for de at vide de ikke er velkommen før de kan tale ordentligt og respekterer de unge der står i kassen, ja mange gang ved de unge ikke så meget men der skal lige huskes på de har måske en eller 2 vagter om ugen a 3 4 timers varighed de fleste af de unge passer også en skole før de kommer på arbejde,

Annonce