Arbejdstilsyn: Nemlig.com har ansvar for chaufførers arbejdsmiljø

Leveringsgigant fastholder, at chauffører er selvstændige vognmænd.
Foto: Nemlig.com
Nemlig.com-chauffører fortæller om meget lange arbejdsdage, mange tunge løft og et barskt bødesystem
Når en chauffør kommer ud for en arbejdsskade og falder, kører galt eller får smadret ryggen, er det udbringningstjenesten Nemlig.coms ansvar.

Også selvom chaufføren ikke er direkte ansat af online-supermarkedet, men via selvstændige vognmænd.

Det har Arbejdstilsynet afgjort i en sag om en arbejdsulykke.

Det skriver Fagbladet 3F.

"Nemlig.com anses som arbejdsgiver for chauffører, der leverer varer til Nemlig.coms kunder, da Nemlig.com planlægger, tilrettelægger, instruerer og fører tilsyn med chaufførernes arbejde," skriver Arbejdstilsynet i sin afgørelse fra 4. juli 2019.

Nemlig.com har med andre ord et ansvar som arbejdsgiver over for chaufførerne.

For i realiteten minder forholdet mellem Nemlig.com og deres chauffører rigtigt meget om forholdet mellem en chef og en helt almindelig lønmodtager.

Gælder kun på arbejsmiljøområdet

Dermed tager Arbejdstilsynet aktivt stilling i debatten om såkaldte "falske selvstændige", som man også har set omkring andre digitale platforme, som pirattaxatjenesten Uber og udbringningstjenesten Wolt.

Her har virksomhederne stædigt fastholdt, at deres medarbejdere er selvstændige "partnere", som de ikke har ansvar for, og som derfor ikke nødvendigvis har ret til feriepenge, forsikringer og løn under sygdom.

Eksperter som Fagbladet 3F har talt med påpeger dog, at Arbejdstilsynet godt kan tildele Nemlig.com arbejdsgiveransvar i den enkelte sag, uden der er tale om et egentligt lønmodtagerforhold.

Derfor binder Arbejdstilsynets afgørelse heller ikke andre myndigheder, som Skat eller Konkurrencestyrelsen, til at komme med samme afgørelse. Men afgørelsen vil kunne bruges som argument i en eventuel retssag.

Har været udsat for hård kritik

Online-supermarkedet Nemlig.com har i de seneste måneder været under heftig kritik for de arbejdsforhold, som de tilbyder deres ansatte.

En kritik som Nemlig.com blandt andet har kaldt en "smædekampagne fra 3F".

Chauffører har kunne fortælle om ekstreme løft, 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage og brud på færdselsloven - og alt sammen for at kunne overholde de stramme deadlines, som er hverdagen for mange af dem.

Desuden beretter chaufførerne om manglende eller ingen skattebetaling. Nogle chauffører får hele deres løn udbetalt kontant, mens andre får den ene halvdel sort, og den anden halvdel som en lønindbetaling.

Nemlig.com fastholder, at vognmændene i juridisk forstand er selvstændige, og at firmaet derfor ikke har ansvaret for dem. Men det er i første omgang ikke rigtigt, i hvert fald ikke på arbejdsmiljøområdet.

Nemlig: Uenig med Arbejdstilsyn

Over for Fagbladet 3F fastholder Nemlig.com, at firmaet selv ikke vil – eller skal – hænge på ansvaret for, at deres chauffører ikke kommer på skade på jobbet.

"Det er alene den enkelte transportvirksomhed, der har ansvaret for at instruere chaufføren om, hvorledes han skal udføre arbejdet som chauffør forsvarligt. Hvis der opstår problemer af arbejdsmiljømæssig karakter, retter chaufføren ikke henvendelse til nemlig.com, men derimod til den transportvirksomhed, hvor chaufføren er ansat. Derfor var og er vi fortsat uenige i Arbejdstilsynets afgørelse," lyder det i et svar fra Nemlig.coms kommunikationsbureau, Pressconnect.

Nemlig.com valgte alligevel at acceptere Arbejdstilsynets afgørelse, selvom de ikke er enig i den.

Det begrunder firmaet med, at de vil undgå “omkostninger til en lang retssag”.

Firmaet oplyser videre, at AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, red.) i 2020 afgjorde, at vognmanden er sikringspligtig arbejdsgiver i denne sag.


 

David Troels Garby-Holm er redaktionssekretær, debat-redaktør og souschef på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Dejligt at arbejdstilsynet nu også er med til at lægge pres på dem. Der er ikke meget, vi har mindre brug for her i landet end den amerikansk-inspirerede, arbejderfjendtlige kultur, som nemlig.com og såmænd også flere andre er begyndt at praktisere.

Skulle der ikke stå medansvar?
Eller er chaufførerne personligt ansvarsfrie?

Annonce