For københavnske bagerier har det bragt en lind strøm af henvendelser om gratis morgenmad ifølge TV 2 Kosmopol.
Rasmus Sjødahl er medejer af bagerierne Benki, Alice og Københavns Bageri. Han oplever at flere modebrands og PR-bureauer kontakter hans virksomheder, når modeugen løber af stablen den 5.-9. august
Sidste år modtog Rasmus Sjødahl en besked fra et stort modebrand, som bad om gratis bagværk. Beskeden gjorde ham så irriteret, at han sendte deres årsregnskab tilbage i hovedet på dem for at vise, hvor absurd han betragtede deres anmodning.
Hvordan kan I helt seriøst sidde med 8-10 millioner i overskud og skrive til mig som enkeltmandsvirksomhed om gratis ting?
“Jeg sagde: ¨’Hvordan kan I helt seriøst sidde med 8-10 millioner i overskud og skrive til mig som enkeltmandsvirksomhed om gratis ting?’", fortæller han til TV 2 Kosmopol.
Siden har han ikke hørt fra modebrandet, og han vælger nu at ignorere lignende henvendelser.
Rasmus Sjødahl fortæller, at henvendelserne oftest drejer sig om morgenmad til 20-30 personer, og at det både er små og store spillere inden for modebranchen, som henvender sig.
I stedet for betaling lover modefolkene ofte indhold med bagerierne på deres sociale medier, men her havde bagerier som Rasmus Sjødahls altså foretrukket rede penge.
Også bageriet Andersen & Maillard i København fortæller lignende historier.
De får ugentligt henvendelser fra folk, som ønsker gratis bagværk.
Andersen & Maillard oplyser, at svaret altid er, at de ikke laver sponsorater eller bytter varer for billeder.
Det fremgik tidligere af artiklen, at historien var fra KøbenhavnerLIV. Det er retteligt TV2 Kosmopol.
Kommentarer
Modebranchen er syg og lever af udbytning af alle. Modellerne får ingen løn for at være på 18-20 timer om dagen. Underbetaling og prekære jobs. Anorexi. Overskud i mio-klassen til de fine ejere. Og så tillader de sig at gå tiggergang for at få morgenbrød. Godt der er nogle der siger fra overfor det cirkus.
Mode- og influencerbranchen er lige præcis, hvad "vi" andre gør dem til.
Synes "vi", at de er åh så fantastiske, kan de jo blive ved med deres aktiviteter.
Handlinger, der belønnes, har en tendens til at blive gentaget.