Annonce

Danmark skal sikre sin maritime fremtid

Uden en fornyet indsats for at tiltrække unge danskere til de maritime uddannelser og erhverv, risikerer vi at se vores stolte tradition forsvinde i dybet
Foto: Colurbox

Danmark har gennem århundreder været en stolt søfartsnation.

Fra vikingerne, der udforskede verdenshavene, til de moderne containerskibe, der bringer verdens varer rundt mellem produktion og forbrugere, har havet altid været en central del af vores identitet og økonomi.

Men i dag står vi overfor en udfordring, som kan true vores position som en førende maritim nation.

Uden en fornyet indsats for at tiltrække unge danskere til de maritime uddannelser og erhverv, risikerer vi at se vores stolte tradition forsvinde i dybet.

Et skridt i den rigtige retning

Regeringens nyligt fremlagte finanslov for 2025 indeholder et vigtigt tiltag: flere togter med skoleskibene.

Dette initiativ, som har til formål at give unge en smagsprøve på livet til søs, er et afgørende skridt i retning af at vække interessen for en karriere på havet.

Ingen tvivl om at det har været vores og mange andre i branchens ønske. Regeringen fortjener derfor også en stor tak for dette første skridt.

Det er ingen hemmelighed, at Danmark står over for en demografisk udfordring med faldende ungdomsårgange

Det er en lovende start, men vi skal sammen gøre mere.

Vi skal sikre fremtiden for Danmarks maritime sektor, og det kræver en samlet national strategi, der rækker langt ud over de enkelte initiativer - vi skal kort sagt have flere perler på den snor.

Færre unge – større behov for handling

Det er ingen hemmelighed, at Danmark står over for en demografisk udfordring med faldende ungdomsårgange.

Antallet af unge, der starter ungdomsuddannelse falder med 15 procent de kommende seks år.

Dette gør det endnu vigtigere at sikre, at en større andel af de unge vælger en karriere inden for de maritime erhverv.

For der bliver kamp om de unge mellem uddannelsesinstitutionerne og sektorerne imellem.

I dag er det ikke kun den tekniske kunnen, der er nødvendig, men også en dyb forståelse af de globale sammenhænge, bæredygtighed og de digitale omstillinger, som præger den moderne søfart.

Det er også og måske vigtigere et spørgsmål om at bevare en del af vores nationale identitet

Danmarks maritime klynge, som omfatter alt fra skibsbygning og rederivirksomhed til offshore-industri og havne, er en af verdens førende.

Men denne position er ikke givet.

Uden en konstant tilførsel af højt kvalificerede medarbejdere, der både forstår de klassiske søfarts-kunstner og de nye teknologiske krav, risikerer vi at tabe vores førerposition til andre nationer.

Dette er ikke blot et spørgsmål om økonomisk overlevelse, for vi er vant til et globalt udbud af arbejdskraft i vores branche.

Det er også og måske vigtigere et spørgsmål om at bevare en del af vores nationale identitet.

En national strategi for fremtidens søfartsnation

Derfor er det nødvendigt med en ambitiøs, national strategi, som kan sikre, at flere unge vælger de maritime uddannelser.

Vi skal starte med at ændre fortællingen om, hvad det vil sige at have en karriere på havet.

For mange unge i dag er livet som sømand måske en fjern og eksotisk tanke – noget, der hører fortiden til.

Men virkeligheden er, at det maritime erhverv er lige så relevant og spændende i dag som nogensinde før, om end det nu omfatter avanceret teknologi, klimainnovation og global ledelse.

Desuden bør vi overveje økonomiske incitamenter, som kan gøre det mere attraktivt at vælge en maritim karriere

Vi skal gøre de maritime uddannelser attraktive ved at fremhæve de mange karrieremuligheder, som uddannelserne kan føre til.

Dette kræver tættere samarbejde mellem erhvervet og uddannelsesinstitutionerne, så vi kan sikre, at uddannelserne afspejler de faktiske behov i industrien.

Vi har brug for flere mentorordninger, hvor erfarne søfolk og maritimt personale kan dele deres viden og erfaringer med de unge.

Desuden bør vi overveje økonomiske incitamenter, som kan gøre det mere attraktivt at vælge en maritim karriere.

Dette kan inkludere bedre finansiering af maritime studier, stipendier og måske endda en slags "maritim startpakke" til unge, der vælger denne vej.

Det danske flag skal blive ved med at vaje på havene

Vi må ikke glemme, at Danmark har en helt særlig rolle at spille på verdenshavene. Ikke blot som en af verdens førende søfartsnationer, men også som en nation, der står for kvalitet, innovation og bæredygtighed.

Det danske flag skal ikke blot være en formalitet på verdens største skibe – det skal være et symbol på dansk ekspertise, pålidelighed og fremsynethed.

Det er på tide, at vi som nation forpligter os til at investere i fremtidens maritime medarbejdere

Hvis vi ønsker at bevare denne position, må vi handle nu.

Det er på tide, at vi som nation forpligter os til at investere i fremtidens maritime medarbejdere.

Kun gennem en målrettet indsats kan vi sikre, at Danmark også i fremtiden vil være kendt som en førende søfartsnation – en nation, hvor unge drømmer om og realiserer en karriere på dybt vand.

Og dermed sikre fødekæden til hele den maritime sektor, så der også i fremtiden danske kaptajner på Molslinjen, lodser der hjælper med sikker transport gennem danske farvande og videnspersoner der kan gå i land og sikre kundskaberne i vores mange maritime virksomheder på land.

 Formand for Søfartens Ledere


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Det er fint med støtte i begyndelse af en maritim uddannelse, men når så man kommer i job er rederierne ikke særlig flexible med work,Life,balance. De lever stadig i deres egen bobbel. Læs:sådan er vilkårene hvis du vil sejle……

Helt ekstremt skønmaleri uden megen forbindelse til virkeligheden. Fra vikingerne der udforskede verdenshavene til en nation der satser på bæredygtighed.

SANDHEDEN: Vikingerne stjal, røvede, myrdede og voldtog, hvor de kom frem. Hvad angår økologisk bæredygtighed så er Danmark et af de lande, der pr. indbygger belaster kloden mest med drivhusgasser. Og så er skibsfart, luftfart og import ikke engang talt med.
Redaktionen af PioPio burde se lidt på sandheden i det de publicerer. Det bør ikke være uvederhæftig skønmaleri, men kritisk og dybtgående analyse.