Både karrieremæssigt og personligt.
Katherine Diez gik i flyverskjul i januar efter at have erkendt at have plagieret andres tekster i en del af sine anmeldelser.
Kort tid efter annoncerede hun og kæresten, tv-kokken og manuskriptforfatteren Adam Price, at de gik fra hinanden.
Katherine Diez lod til at være sendt helt og aldeles til tælling.
Men nu tager den detroniserede anmelder bladet fra munden og forsøger at rejse sig fra asken og fortælle sig egen historie i bogen med den, i denne anmelders øjne, ret sjove titel, ’I egen barm’.
Bogen er en ærlig tour de force på 182 sider om seksuelle eskapader med kendte og ukendte mænd, angst, anoreksi, kokainmisbug, lavt selvværd og store ambitioner.
Katherine Diez fortæller ærligt om en svær barndom med især en fraværende og vanskelig far og hendes lave selvværd og evige higen efter andres anerkendelse.
Det lave selvværd leder til grænsesøgende adfærd både i forhold til stoffer og sex, men også til en alvorlig spiseforstyrrelse.
Hun laver om på sig selv for at få anerkendelse
Den svære baggrund udmønter sig også i en voldsom ambition om at komme væk fra Jylland og blive til noget stort.
Desværre formår Diez gang på gang at løbe ind i mænd, som får hende til at tvivle på sit eget værd og egne evner, og som gør, at hun gør sig afhængig af dem på en måde, som mildest talt er usund. Hun laver om på sig selv for at få anerkendelse.
Efter i en årrække at have skrevet klummer og litteraturanmeldelser blandt andet i Berlingske, kunne Kulturmonitor og andre medier afsløre, at Katherine Diez havde plagieret andre skribenter og forfattere i sine skriverier i både medier og på Instagram.
En undersøgelse blev indledt på Berlingske,
Ud af i alt 43 boganmeldelser fandt en undersøgelse 11 eksempler på plagiat.
Det svarer til 25,58 procent.
I de 51 klummer er der fundet to tilfælde af plagiat.
Det svarer til 3,92 procent.
Derudover havde Katherine Diez ikke den bachelor i dansk fra Københavns Universitet, som hun ellers havde påstået.
En rød tråd i bogen er Katherine Diez’ ambitioner om at blive til noget stort. Være intellektuel og kunstnerisk. Med andre ord vil hun gøre alt for at komme ind på de bonede gulve i de fine saloner.
Det kommer hun også.
Både i kraft af sine forhold til kendte og ambitiøse mænd som blandt andre den daværende socialdemokratiske minister Dan Jørgensen og førnævnte Adam Price, men også i kraft af sit udseende, hvilket Diez ikke lægger skjul på i bogen.
Lige siden hun brød igennem i 2018, har hun måttet lægge ører og indbakke til en del latterliggørelse for sin insisteren på at være både intellektuel og sexet på samme tid
Men Diez’ lave selvværd indhenter hende konstant, og det er i sidste ende medvirkende til hendes fald fra tinderne i starten af 2024.
Men lige siden hun brød igennem i 2018, har hun måttet lægge ører og indbakke til en del latterliggørelse for sin insisteren på at være både intellektuel og sexet på samme tid.
Denne anmelder er ikke psykolog, men det lader til at Katherine Diez lider af storhedsvanvid og knusende mindreværd på samme tid.
Katherine Diez insisterer nemlig på at pege fingre ad sig selv, og blotte sine dårlige sider.
Men samtidig løber det igennem hele bogen, at Danmark simpelthen bare ikke kan rumme hende.
Og det får desværre af og til hendes undskyldning til at virke en anelse uoprigtig.
Katherine Diez har i både sine klummer, anmeldelser og især på Instagram slynget om sig med referencer til store forfattere og kunstnere på en måde, som det har været nemt for folk at gøre nar ad.
Katherine Diez misforstår i sin iver efter at vise, hvor intellektuel hun er, at ægte intellektuelle ikke hele tiden behøver at understrege, hvor stort deres intellektuelle vingefang er.
Når hun usentimentalt og nøgternt skriver om sin svære barndom, så er bogen en fornøjelse at læse
Det er lidt ligesom gamle penge og nye penge.
Katherine Diez ved tydeligvis, hvad hun taler om, når det kommer til både litteratur, opera og lignende. Men hun hviler ikke i det.
De afsnit i bogen, hvor hun alligevel glemmer at være den Diez, der konstant skal lave mere eller mindre relevante referencer til diverse klassikere, er også dem, der fungerer bedst.
Når hun usentimentalt og nøgternt skriver om sin svære barndom, så er bogen en fornøjelse at læse.
Nu ender den med at svinge fra den ene yderlighed til den anden. Fra fremragende til latterlig
Når hun forfalder til irrelevant namedropping, og når hun prøver at blæse egne følelser op til noget, de ikke er, så bliver bogen ufrivilligt morsom.
Var hun blevet i det førstnævnte spor, så kunne bogen have været en hårdtslående, fokuseret og velskrevet debut.
Nu ender den med at svinge fra den ene yderlighed til den anden. Fra fremragende til latterlig.
Med andre ord: Katherine Diez er bedst, når hun er sig selv. Det skal hun ikke være så bange for.
Katherine Diez. ’I egen barm’. 182 sider. People’s. Udkom 1. oktober 2024.
Kommentarer
Så mangler vi bare at Pernille Vermund bidrager med et indblik i det forhold hun havde med Adam Price - Var det samtidig med- og så videre og så videre - tsk- tsk tsk -
Helt ærligt ! Et stykke sladder litteratur fra Diez , som jeg personligt godt kan undvære -
Adam må bøde for sin smag for smukke kvinder!
Hvad bogen åbenbart ikke lever op til, får så rigelig i medieomtale og det må jo være det hun søger. At hun beretter meritter med kendte mænd er kun interessant for sladderpressen
Hold da k... hvor er det interessant at læse om, hvem, hvor og hvorfor hun har bollet.
Det korte svar er: For at blive set og blive berømt.
Nogle ligger sig jo til, at komme op af rangstien.
De rige har mange problemer!