Deres indsats er afgørende for at undgå ulykker og miljøkatastrofer, og de er vores bedste forsvarslinje mod risici til søs.
Men lodsernes arbejdsvilkår er i dag forbundet med farer, vi som fagforeninger ikke kan acceptere. Og som staten som arbejdsgiver bør reducere for at forbedre sikkerheden.
Når en lods overføres til et skib – ofte en stor tanker eller et containerskib – sejles han ud af en mindre lodsbåd og skal kravle op ad en rebstige.
Dette arbejde udføres på alle tidspunkter af døgnet og året rundt, uanset vejrforhold. Det indebærer, at lodserne i alt fra roligt vejr til storme og mørke nætter skal udføre en af de mest krævende opgaver på havet.
Faren opstår især, når lodsen skal over fra lodsbåden til skibet og risikerer at falde i vandet.
I vores nabolande er lodsbådene bemandet med en ekstra person, der kan støtte og hjælpe lodsen sikkert ombord på skibet og tilbage i båden.
Det sikrer, at lodserne altid har en hjælpende hånd i situationer, hvor sikkerheden er på spil. I Danmark er praksis dog anderledes.
Her er det kun lodsen og styrmanden i båden, hvilket betyder, at lodsen i en uheldig situation selv skal klare sig op i båden, også efter et potentielt fald i vanskelige vejrforhold. Et fald der kan have slået lodsen bevidstløs, eller resulteret i brækkede arme og ben.
Danmark bør følger eksemplerne fra andre lande ved at tilføje en ekstra person til lodsbådens bemanding
Så skal han selv hive sig op i lodsbåden igen, mens styrmanden på båden skal finde ham, navigerer og styre skibet.
Danmark bør følger eksemplerne fra andre lande ved at tilføje en ekstra person til lodsbådens bemanding.
Det vil styrke sikkerheden markant for vores lodser og sikre, at de har de bedst mulige forudsætninger for at udføre deres arbejde under trygge forhold.
Lodserne spiller en vigtig rolle i at beskytte danske farvande, og deres sikkerhed bør prioriteres tilsvarende.
Vi mener, at alle fortjener et arbejdsmiljø, hvor sikkerheden vægtes højt, og hvor de ansvarlige gør deres yderste for at sikre, at medarbejderne kommer hjem i god behold.
Det er en investering i både vores lodsers sikkerhed og i det samlede sejladsmiljø i Danmark, som vil gavne os alle.
Kommentarer
Elon Musk og Tesla er løsningen. Om 10 år har de udviklet en robotlodsbåd, der klarer alt automatisk uden løn, pension og sygdom.