Storstrømsbro-firma på anklagebænken for livsfarlige arbejdsforhold

Ansatte fra det portugisiske byggeselskab CNBT var i fare for at falde i døden fra ni meters højde. Nu rejser politiet tiltale og kræver rekordstor bøde
Foto: Vejdirektoratet
Sådan kommer den nye Stormstrømsbro til at se ud.

Arbejdsforholdene på den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster har i flere tilfælde været så farlige, at politiet nu vælger at rejse tiltale mod et udenlandsk byggeselskab.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det er portugisiske CNBT, der er på anklagebænken i fire forskellige sager, hvor firmaets bygningsarbejdere har været i fare for at styrte i døden fra høje arbejdsplatforme.

Det fremgår af et anklageskrift fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Anklageren i sagen går efter en rekordstor bødestraf på 350.000 kroner.

Vejdirektoratet er bygherre på bro-projektet. Direktoratets projektdirektør, Erik Stoklund Larsen, betegner de livsfarlige arbejdssituationer som helt uacceptable: 

Det er selvfølgelig helt uacceptabelt

“Det er selvfølgelig helt uacceptabelt. Derfor har vi indført skærpet tilsyn hen over efteråret i samarbejde med entreprenøren, der både har indskærpet sin egen tilsynspligt, og vi har mandet op på byggepladsen med vores egne folk, som sikrer, at tingene er i orden,” siger Erik Stoklund Larsen til TV2 Øst.

“Død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud”

Storstrømsbroen, der koster 2,1 milliarder offentlige kroner at opføre, har lige fra starten af byggeprocessen i september 2018 været plaget af et farligt arbejdsmiljø, og Arbejdstilsynet har reageret med strakspåbud og forbud hele 103 gange.

Nogle af de mest alvorlige sager handler om byggeselskabet CNBT, som gentagne gange er blevet taget i sende sine udenlandske bygningsarbejdere op på høje jernarmeringer - et net af jern - hvor de ikke er sikret forsvarligt mod at styrte ned på betonunderlaget.

Et fald på ni meter kan med stor sandsynlighed medføre død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud

“Et fald på ni meter kan med stor sandsynlighed medføre død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud,” skriver Arbejdstilsynet, ifølge Fagbladet 3F, efter et kontrolbesøg i slutningen af marts sidste år, hvor de har fundet to betonarbejdere i færd med at arbejde på et armeringsnet i ni meters højde.

Arbejdstilsynet understreger, at de ansatte ikke er sikret forsvarligt mod nedstyrtning, og at der er overhængende fare for, at de kan snuble i jernnettet.  

Fire gange i løbet af februar og marts 2019 finder Arbejdstilsynet ansatte fra CNBT på arbejdsplatforme i op til ni meters højde, og sagerne sendes videre til politiet.

Det portugisiske byggeselskab CNBT er i forvejen særdeles omdiskuteret, fordi det på det københavnske metrobyggeri stod bag omfattende og systematisk løndumping af udenlandsk arbejdskraft.

120 medarbejdere på metrobyggeriet var blevet snydt for 30 millioner kroner i løn, hvilket gør det til den største sag om social dumping i Danmark nogensinde.

Sagen mod CNBT for brud på arbejdsmiljøloven venter nu på at blive berammet hos Retten i Nykøbing Falster.

CNBT kommer ikke tilbage på brobyggeriet

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på opførelsen af Storstrømsbroen og har det overordnede ansvar for arbejdsmiljøet.

SBJV har også selv fået en lang række anmærkninger fra Arbejdstilsynet for livsfarlige arbejdsforhold.

SBJV oplyser, at CNBT ikke længere er at finde på Storstrømsbroens byggepladser:

“CNBT er ikke længere på projektet, da de har afsluttet deres opgave. Den verserende arbejdsmiljøsag har selvsagt været en del af beslutningen om ikke at invitere CNBT til at byde på flere opgaver,” oplyser Christian Lemvigh, der er pressetalsmand for SBJV, til TV2 ØST.

Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl er har tidligere kritiseret hovedentreprenøren og kaldt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i samråd om arbejdsforholdene ved byggeriet af den nye Storstrømsbro.

EL: Find en anden hovedentreprenør

Han mener, at tiltalen fra politiet skal tages alvorligt og tvivler på, at hovedentreprenøren har styr på sikkerheden, selvom det portugisiske selskab ikke længere er på byggepladsen.

Tiltalen understreger, hvor alvorlig situationen er på byggepladsen

“Tiltalen understreger, hvor alvorlig situationen er på byggepladsen,” siger Christian Juhl til TV2 ØST.

Enhedslistens arbejdsmiljøordfører har tidligere opfordret beskæftigelsesministeren og Vejdirektoratet til at finde en anden hovedentreprenør.

“Når man som entreprenør laver systematiske overtrædelser af arbejdsmiljøloven, og når Arbejdstilsynet har daglige tilsyn på byggepladsen, så er det efter min mening ikke sikkert, at den virksomhed er i stand til at lede sådan et byggeri,” siger Christian Juhl.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Hvor mange mennesker skal udsættes for livsfare på store offentlige bygge- og anlægsarbejder, før staten tager et opgør med den latterlige udbudspolitik, som betyder, at prisen til hver en tid står over arbejdsforhold og samfundsinteresser? Citat arbejderen.
https://arbejderen.dk/leder/n%C3%A5r-penge-er-vigtigere-end-menneskeliv