Annonce

El-løbehjul får københavnske politikere til at føle sig magtesløse

Politikerne i København er på tværs af partier forargede over forholdene for de folk, der indsamler elektriske udlejningsløbehjul i hovedstaden.
Politikerne i Københavns Borgerrepræsentation føler sig magtesløse i forhold til at gribe ind overfor den underbetaling og de dårlige arbejdsvilkår, som el-løbehjulsfirmaerne bruger til at drive deres forretning på i hovedstaden.

Det skriver A4 Arbejdsliv.

Sådan lyder det efter A4 Arbejdslivs afsløringer af, at indsamlerne af el-løbehjul i Københavns Kommune ofte arbejder i nattevagter på op til ni timer til en timeløn helt ned til 58 kroner.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) er forarget over metoderne.

”Det er ikke ordnede og rimelige forhold, som de folk arbejder under. Jeg ville ønske, at vi kunne gøre noget ved det, men desværre handler kommunens tilladelse alene om, hvorvidt el-løbehjulsvirksomhederne overholder vejloven,” siger hun til mediet.

Hun mener, at politikerne skal have mere indflydelse på udvælgelsen af de firmaer, der bruger byens gader til at udleje løbehjul.

På tværs af kommunens teknik- og miljøudvalg er der bred enighed om, at der skal strammes op, hvis udlejningsfirmaerne skal kunne fortsætte med at have løbehjul i de københavnske gader.

"Vi er tandløse"

De Konservative i Borgerrepræsentationen mener, at det er problematisk, at man ikke kan sætte ind over for løbehjulsfirmaernes dårlige arbejdsvilkår.

De så gerne, at man introducerede en 'code-of-conduct' for alle el-løbehjulsfirmaerne.

”Hvis vi gik i dialog med løbehjulsoperatørerne, så er jeg sikker på, at vi kunne få dem til at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Men jeg synes, at flertallet i udvalget har gået for konfrontatorisk til værks. Det betyder, at vi nu står i en situation, hvor vi er tandløse over for operatørernes metoder, fordi de ikke behøver lytte til os i kommunen og bare skal overholde vejloven, siger partiets medlem Jakob Næsager.

Heller ikke Socialdemokratiet er begejstrede for firmaernes praksis.

”Det er ikke forhold, vi skal acceptere,” siger udvalgsmedlem Marcus Vesterager (S).

Minister vil stramme reglerne

Hele diskussionen om de elektriske løbehjul ligger lige nu på transportminister Benny Engelbrechts (S) bord.

Han er til foråret klar til at stramme vejloven, så kommunerne blandt andet får mulighed for at samle forladte løbehjul ind og sende regningen til firmaerne bag.

Udlejningsfirmaer har el-løbehjul på gaden i Vejle, Odense, Aarhus og København. Der er desuden planer om el-løbehjul i Aalborg.

David Troels Garby-Holm er forhenværende redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet