Enhedslistens klimaudspil: Dyrere benzin, færre flyrejser og tilskud til elbiler

Med 78 tiltag vil Enhedslisten skubbe Danmark i en grønnere retning. S og R positive, men afviser højere priser på benzin
Enhedslisten har onsdag præsenteret et nyt stort klimaudspil.

Tilskud til elbiler, CO2 afgifter til landbruget og begrænsning af flytrafik er nogle af de 78 konkrete tiltag, som ifølge Enhedslisten skal bringe Danmark i stand til at levere på Paris-aftalens klimaforpligtelser.

“En socialt retfærdig vej til det grønne samfund,” hedder det i planen, og ifølge Enhedslistens politiske leder, Pernille Skipper, er det vigtigt, at forslagene ikke vender den tunge ende nedad:  

”Der skal store beslutninger til, men det kan lade sig gøre at foretage den nødvendige omstilling i tide. Også uden at vende verden på hovedet og uden at dem, der har mindst, skal betale."

Dyrere benzin og billigere elbiler

I den nye klimaplan lægger Enhedslisten op til, at det skal være meget dyrere at køre i en diesel- eller benzinbil. Prisen for at transportere sig i en bil, der kører på fossile brændstoffer skal stige ved at hæve afgiften på benzin og diesel med 69 øre per liter fra 2020.

Det er en fremrykning af udfasningen på fem år, set i forhold til regeringens plan

I 2022 skal danskerne ikke længere kunne købe dieselbiler. Og blot tre år efter i 2015 skal det heller ikke være muligt at købe benzinbiler.

Det er en fremrykning af udfasningen på fem år, set i forhold til regeringens plan.

Enhedslisten vil også indføre “roadpricing”. Det skal koste penge at køre på de danske veje. Dyrest skal det være i de større byer. Mens vil man investere 40 milliarder kroner i den kollektive trafik over de næste ti år, hvor priserne skal falde med 30 procent allerede i 2020.  

Som en gulerod til de grønne vil Enhedslisten give et tilskud på op mod 100.000 kroner til dem, der køber en elbil.

Til landbruget er der mere pisk end gulerod i Enhedslisten klimaplan

CO2-afgifter til landbruget

Til landbruget er der mere pisk end gulerod i Enhedslisten klimaplan.

Man foreslår, at de danske landmænd skal betale 700 kroner i afgift per udledt ton CO2 fra 2027.  Ligesom der skal afgifter på husdyr, afgrødedyrkning og kunstgødning.

Pengene skal investeres i en grøn omstilling af landbruget.
 

Slut med plastik-eksport og mange ture med fly

I EU skal skal Danmark arbejde for at forbyde at lande eksporterer deres plastikaffald. På den måde bliver landene nødt til selv at håndtere deres affald.

Dansk erhvervsliv skal sortere al plast inden 2030. Det skal også være forbudt for lande at tjene penge ved at importere plastik til at brænde af og producere energi. Igen fra 2030.

Det bliver væsentligt dyrere at flyve på business class mange gange om året

Rejser du med fly skal du betale en klimaafgift, foreslår Enhedslisten. Flyafgiften skal være afhængig af, hvor mange gange om året man flyver, rejsens længde, og hvor i flyet man sidder. På den måde mener partiet, at det stadig vil være muligt for børnefamilier at tage på ferie en gang om året, hvorimod det bliver væsentligt dyrere at flyve på business class mange gange om året.

Vil have en klimalov

Endelig ønsker Enhedslisten en klimalov, der forpligter enhver siddende regering til at holde den grønne kurs, så man når en 70 procents reduktion af CO2 udledningen i 2030.

Vi er færdige med målsætninger, nu skal vi i gang med virkemidler

Pernille Skipper vil ikke gøre klimaloven til et ultimativ krav til en eventuelt kommende regeringen med Socialdemokratiet i spidsen:

“Jeg har svært ved at forestille mig, at der bliver dannet en regering baseret på Enhedslistens mandater, som ikke vil lave en forpligtende klimalovgivning, der siger, at vi er færdige med målsætninger, nu skal vi i gang med virkemidler,” siger hun til Politiken.

S og R positive men afviser dyrere benzin

Både Socialdemokratiet og de radikale roser Enhedslistens ambitiøse klimaplan.

Men hverken Socialdemokratiet eller de radikale ønsker at hæve prisen på benzin og diesel. Klimaordfører i Socialdemokratiet, Jens Joel, frygter nemlig at massive afgifter på benzin og diesel får en social slagside:

“Der er en social skævhed ved afgifter, når man laver markante stigninger. Og vi synes ikke, det er det mest effektive, fordi nogle af dem, der kører rigtig mange kilometer, måske slet ikke vil lade sig påvirke af det”, siger klimaordfører Jens Joel (S) til Politiken.

Et parti som Enhedslisten, der ikke skal sidde med regeringsansvaret og få økonomien til at hænge sammen, skruer lidt op for det hele

De radikales klimaordfører, Ida Auken, mener, at nogle af målene er skruet lidt for højt op:

“Så er det klart, at et parti som Enhedslisten, der ikke skal sidde med regeringsansvaret og få økonomien til at hænge sammen, skruer lidt op for det hele, i forhold til hvad vi andre siger,” siger Ida Auken til Politiken.
Forslagene i Enhedslistens klimaplan har været regnet efter af konsulenter i EA Energianalyse, Det Miljøøkonomiske Råd eller baserer sig på svar fra ministerierne.

Sarah Scheer er journalist på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Jeg synes man er gået helt grassat, Danmark kan ikke redde verden, vi kan gå foran, men dertil og til næsten at forbyde al fremgang, der er langt, selvfølgelig skal vi gøre det vi kan, for ikke at forurene.
Vi skal ikke hovedløst kaste os over ting vi ikke er sikre på virker, el-biler contra diesel-biler, der er man ikke engang sikker på, hvad der er bedst, mens alle kaster sig frådende over el-biler, lad os nu for engang skyld gøre det vi ved er rigtigt OG VIRKER.