Annonce

Flere unge bliver fanget i ludomani

Flere unge mænd bliver fanget i spillemisbrug. Lettere adgang til onlinespil og mere aggressiv markedsføring bærer skylden, mener ekspert.
Danskerne spiller om penge som aldrig før. I 2016 blev der spillet for svimlende 8,8 milliarder kroner på alt fra Lotto-kuponer til hestevæddeløb – det er det højeste beløb nogensinde. Det fremgår af Spillemyndighedens årsrapport.

Særligt griber online-spilleautomater trækker nye kunder til. I 2015 røg der 22 procent flere penge igennem internettets enarmede tyveknægte, og i 2016 steg danskernes forbrug af online spilleautomater med yderligere 20 procent. I 2016 spillede danskerne således for halvanden milliarder kroner på internetspillemaskiner.

Stigningen i danskernes spillelyst er blevet hjulpet godt på vej af spilleloven. Spilleloven, der trådte i kraft i januar 2012, skulle gøre op med Danske Spils monopol på spillemarkedet, skabe konkurrence og give forbrugerne flere muligheder for at få stillet spillelysten. Lovændringen gjorde, at enhver nu frit kan søge tilladelse til at udbyde spil hos Spillemyndigheden mod at betale et gebyr og en procentmæssig afgift til staten.

Ønsket om mere konkurrence har givet pote. Der var i 2016 registreret 25 forskellige onlinekasinoer og 14 online væddemålsudbydere i Danmark hos Spillemyndigheden. Den øgede konkurrence har medført, at markedsføringen fra spillevirksomhederne er blevet mere og mere omfattende. I 2014 var Danske Spil den mest markedsførende virksomhed i Danmark. Og siden da er spillevirksomhedernes markedsføring blot blevet et større og større del af mediebilledet.

For dem, der enten har eller har haft et spillemisbrug, er markedsføringen et problem. De bliver hele tiden mindet om, at det er tilgængeligt.

Unge mænd og onlinespil
Men den øgede konkurrence har sin pris. Det siger Michael Bay Jørsel, der er centerleder hos Center for Ludomani.

”Marketingandelen er steget markant siden 2012. For dem, der enten har eller har haft et spillemisbrug, er det et problem. De bliver hele tiden mindet om, at det er tilgængeligt. Det er også et problem for deres pårørende, der er bange for, at de falder i igen.”

Michael Bay Jørsel understreger, at han ikke kan sige, om der er sket en stigning af antallet af danskere, der har et spillemisbrug. Til gengæld er der sket en drastisk stigning i andelen af unge ludomaner.

”Det er primært onlinespil, der gør sig gældende. Af de førstegangsludomaner, vi havde i behandling i 2016, var 47 procent mellem 18 og 30 år. Det er især unge mænd, der er veluddannede og i gang med deres studier eller deres læreplads. De følger med i sportsspil, de går op i sport, læser de forskellige sportsaviser. Det er især odds og livebetting (spil på sportsbegivenheder, mens de er i gang, for eksempel under en fodboldkamp, red.), der gør sig gældende her”, siger Michael Bay Jørsel.

Socialdemokratiet kræver politisk handling
Hos Socialdemokratiet er forbrugerordfører Karin Gaardsted opmærksom på problemet og kræver politisk handling.

”Man kan jo ikke se et eneste sportsarrangement hverken på tv eller på stadion, uden at der bliver givet opfordringer til, at du skal spille. Selv til håndboldkampe er der bannerreklamer, der opfordrer dig til at spille fra din telefon”, siger Karin Gaardsted, der vil tage sagen op i Folketinget.

Vi skal have kigget på, om der er nogen som helst mulighed for at regulere reklamen

”Jeg vil stille et spørgsmål til ministeren om det. Vi er nødt til at finde ud af, om regeringen synes, det her er et problem. Og om de i så fald vil være med til at lave en regulering, der gør det knap så interessant at markedsføre spil især over for unge”, uddyber Karin Gaardsted.

”Vi skal have kigget på, om der er nogen som helst mulighed for at regulere reklamen. Det kunne for eksempel være, at den først må vises efter klokken 21.00”, siger Karin Gaardsted, der også nævner, at man kunne udvide det såkaldte Rofus-register over frivilligt udelukkede spillere og gøre det lettere at identificere den enkelte spiller. Hun ønsker også at undersøge, om man kan regulere kendissers medvirken i spillereklamer.

Karin Gaardsted henviser samtidig til, at man i Norge har oplevet et fald i antallet af ludomaner, og at man med fordel kunne undersøge, hvad der havde virket i Norge.

Mads Havskov Hansen er cand.jur. og tidligere pressekonsulent i Socialdemokratiet


Flere artikler om emnet