Annonce

Kunder chikanerer ansatte på nettet med trusler og offentlig udskamning  

Butiksansatte og kundeservicemedarbejdere oplever at få beskeder i deres private indbakke og at blive hængt ud på hjemmesider, viser undersøgelse fra HK. En “syg kundekultur” lyder det fra fagforeningen.
Foto: Colourbox
Digital chikane er et problem for en stor del af landets butiksansatte og kundeservicemedarbejdere.

Det viser en undersøgelse, som TeamArbejdsliv har udarbejdet fra HK Handel.

15 procent af de cirka 3.000 medarbejderne, der har deltaget i undersøgelsen, svarer, at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet at blive chikaneret via online kanaler i forbindelse med deres arbejde.

Ekstremt grænseoverskridende 

“Det er et overraskende højt niveau,” lyder det fra HK Handels formand, Mette Høgh, på fagforeningens hjemmeside.

“Det er ekstremt grænseoverskridende at blive chikaneret på nettet, og tit har man ikke mulighed for at forsvare sig selv. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at chikane foregår i stor stil fysisk i butikkerne, men det er skræmmende at se, at det også foregår på nettet og via private online kanaler,” tilføjer hun.

Det er ekstremt grænseoverskridende at blive chikaneret på nettet

Tidligere undersøgelser fra HK viser, at et stort antal butiksansatte oplever chikane i de fysiske butikker. Konkret havde 80 procent af de ansatte oplevet en hård tone fra kunderne, mens 14 procent havde oplevet trusler om vold.

Netavisen Pio afdækkede i den forbindelse, hvordan vrede kunder kunne finde på at kaste flasker efter ansatte og kalde dem for skældsord som “luder”, “kælling” og “lede so”.

Formand: En syg kultur 

Mens den fysiske chikane skræmmer de ansatte i butikkerne, så oplever HK’s medlemmer, at nogle kunder forsøger at skræmme de ansatte, også når de har fri.

Ifølge HK har et af deres medlemmer for eksempel oplevet at blive hængt ud med navns nævnelse på hjemmesiden Trustpilot, da kunden ville give en virksomhed en dårlig anmeldelse.

Trustpilot er en hjemmeside, hvor kunder kan give virksomheder 1-5 stjerner og skrive en anmeldelse, som begrunder det antal stjerner, de har givet.

Ifølge Trustpilots politik er det forbudt at skrive navne, telefonnumre, adresser og lignende oplysninger i anmeldelserne, men på trods af det kan HK altså berette om, at en kunde skriver medarbejderens navn offentligt i forbindelse med en dårlig anmeldelse.

Det er ikke kun på Trustpilot, at ansatte udsættes for digital chikane. Ifølge HK fortæller et andet medlem, at vedkommende har fået trusler over SMS, fordi han ikke havde mulighed for at returnere en vare efter kundens ønske.

Ifølge Mette Høgh vidner undersøgelsen om, at der er en syg kultur blandt visse kunder:

“Det vidner om, at vi har med en meget syg kundekultur at gøre. Det skal vi først og fremmest have taget et opgør med,” siger hun.

 

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvis det stod til mig, skulle der ikke være noget, der hed de sociale medier.
Hvad de ikke bringer med af ondskab, er helt horribelt. Fatter ikke at folk ikke kan
Opføre sig ordentligt. Jeg ved godt, at jeg lige nu selv skriver noget ,men jeg prøver
da at holde en ordentlig tone. Men hvad man lige vil gøre ved problemet er meget svært.
Er der nogle der har en god og brugbar løsning? så vil jeg gerne høre den!

Har en veninde, der engang arbejdede i POWER. Her kom der ofte fremmede med bazarkultur, som nægtede at betale de priser, der stod angivet. Hvis ikke de kunne prutte om prisen eller afpresse sig frem til en eller anden form for særbehandling eller fordel, farede de op: "WALLAH LUDER RACIST FUCKING DANSKER LUDER JEG KNEPPER DANMARK LUDER RACIST LUDER RACIST LUDER". Det endte med, at alle POWER-butikker måtte ansætte arabiske vagter. Elgiganten har gjort det samme. Bilka har gjort det samme. Netto har gjort det samme. Det er meget svært at drive forretning i Danimakistan, hvis ikke man betaler beskyttelsespenge til muslimer, der kan forsvare ens forretning.

I Sverigestan, hvor Projekt Mellemøsten i Skandinavien er 10 år længere fremme end i Danimakistan, bliver hele boligejendomme dagligt sprunget i luften og familiemedlemmer likvideret.

Jaaa, vi skal komme efter hinanden skal vi. Hvad der før onlinekulturen var ligegyldige situatione eller slet ikke opstod er nu konflikt materialer ud i peditesser. Jeg skal lære dig skal jeg at opføre dig ordentlig mod mig. Ellers... Særligt de mennesker, som ingen gider hører på har her fundet sig en hverdagsplatform at føre sig frem på for at gøre sig selv lidt betydningsfulde. Vi møder disse tåbelige individer ved kassen hver dag på indkøb alle vegne.

Udeluk de kunder fra butikkerne. Indfør karantene for denslagsopførelse, hvor politiet kan tilkaldes og smide dem ud og tildele dem et tilhold. Og fatter de det ikke så skal der være bøde og i yderste indstands en tur ind at brumme bag træmmer.