Fejlmeddelelse

Se på X

Minister fastholder på samråd: Jeg har hverken løjet eller vildledt

Benny Engelbrecht

Minister fastholder på samråd: Jeg har hverken løjet eller vildledt

Transportminister Benny Engelbrecht (S) fastholder, at han ikke har misinformeret Folketinget - men beklager samtidig to forhold over for Transportudvalget

Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Billedtekst

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

Foto: Claus Bech

Transportminister Benny Engelbrecht (S) fastholder under et samråd torsdag eftermiddag om manglende udlevering tal for klimabelastningen af anlægsprojekter, at han ikke har misinformeret Folketinget.

“Jeg mener ikke, jeg hverken har løjet eller vildledt. Jeg kendte til, at der fandtes tal, som ikke var konsoliderede. Og jeg kendte til, at de ikke blev udleveret. Jeg sagde under forhandlingerne, at tallene ikke var konsoliderede, og at vi derfor ikke kunne udlevere tallene.”

Engelbrecht beklager under samrådet, at han ikke klart nok forklarede Folketingets Transportudvalg, at tallene var usikre:

“Det burde jeg have sikret,” beklagede Benny Engelbrecht.

Det beklager jeg

“Jeg har fuld forståelse for, at Folketingets partier ikke er tilfredse med, at de under forhandlingerne ikke fik en tilstrækkelig forklaring på, hvorfor at tallene ikke kunne udleveres. Det beklager jeg. Jeg vil samtidig gerne i dag beklage, at jeg ikke udleverede tallene under forhandlingerne - inklusive en forklaring om at tallene var usikre”.

SF kræver to beklagelser

Med de to beklagelser imødekommer Engelbrecht tilsyneladende krav fra regeringens nærmeste støtteparti, SF.

Han skal - i følge SF - også beklage, at han trods usikkerheden omkring tallene ikke alligevel udleverede tallene

Partiet har op til samrådet krævet, at ministeren ikke alene beklager, at han ikke tydeligt nok under forhandlingerne havde forklaret udvalget, at tallene var usikre.

Han skal - i følge SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen - også beklage, at han trods usikkerheden omkring tallene ikke alligevel udleverede tallene. Inklusive tydelig besked om, at tallene for klimabelastningen var behæftet med betydelig usikkerhed.

placeholder

 

Under samrådet fremlægger Engelbrecht en tidsplan for, hvornår sikre tal kan fremlægges for Folketinget.

Dermed imødekommer han endnu et krav fra partierne bag Infrastrukturplanen. Planen indeholder en lang række anlægsprojekter til samlet 160 milliarder kroner, som anlægges frem mod 2035.

Under samrådet havde SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, yderligere to krav til selve tidsplanen, som Benny Engelbrecht også imødekom.

SF: Ministeren har lagt sig ned

Anne Valentina Berthelsen kvitterede efter mere end to en halv times samråd - og hele to samråd - for to beklagelser og endnu flere indrømmelser fra Engelbrechts side:

Ministeren har lagt sig ned og rullet rundt - om jeg så må sige

"Ministeren har lagt sig ned og rullet rundt - om jeg så må sige."

Under samrådet kvitterede SF's anden angriber i sagen, partiets klimaordfører og politiske ordfører nummer to, Signe Munk, for, at Engelbrecht nu "endelig indser", at han skulle hav fremlagt tallene under forhandlingerne:

"Godt at ministeren på samråd ENDELIGE indser at han skulle have lagt omend usikre CO2-tal for trafikanlæg frem. Og nu skal vi have de gennemregnede tal, så vi faktisk kan bruge dem til at stille CO2-reduktionskrav til anlægsprojekterne af veje, baner og cykelstier!"

placeholder

 

Opdateres

Jan Kjærgaard

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Chresten Sloth… (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 17:25

Var det en ide, at Folketingets partier krydsede klinger på politiske ideer og visioner i stedet for ustandseligt at stege kalkuner, de nok har jagtet, men ikke skudt? Hvem skal agere den næste kalkun?

Indsendt af Chresten Sloth… (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 17:25

Var det en ide, at Folketingets partier krydsede klinger på politiske ideer og visioner i stedet for ustandseligt at stege kalkuner, de nok har jagtet, men ikke skudt? Hvem skal agere den næste kalkun?

Indsendt af Aksel Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 17:27

Talmagi
Strategi
Hva’ ska’ vi gi’
Hva’ ka’ de li’

Et land hvor alting kører
Og alle veje til målet fører
Det store CO2ialdemokratiske land
Der forbinder vind, sø og vand

Demokratisk samtale
Hvem skal alt betale
Rød, blå eller grøn
Et statsminister-skøn

Nu må en minister atter gå
Så Wammen sin politik kan få
Ministre kommer og går
Men Mettes fædreland består

Indsendt af Helle (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 19:54

Enhedslisten er ret " diktatoragtig" i deres holdninger ind i mellem, klart en minister skal sige sandheden, men alt er altså ikke så ukompliceret, og de er ikke engang med i ret meget af den brede aftale, men ja det koster ham jobbet, han går nok selv, også selv om der nok ikke er 90 der ønsker dette. Jeg har mistet en del for mai Villadsen.

Indsendt af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 20:40

Som svar til af Helle (ikke efterprøvet)

Jeg har ikke mistet min sympati for Enhedslisten og Mai Villadsen, jeg har aldrig haft sympati for det partiet står for, bringer mindelser om det hedengangne Danmarks kommunistiske parti og det senere VS og KAP m.fl.

Indsendt af Arne Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 23:05

Som svar til af Helle (ikke efterprøvet)

Mon ikke Enhedslisten er fuldstændig ligeglad med,
om den infrastrukturplan, ikke bliver til noget eller ej,
de er ikke med i den aftale som omhandler udbygning af
vejnettet. Så de græder tørre tårer, når regeringen kom
på afveje, fordi embedsmænd ikke kunne vejlede deres minister
korrekt, så han ikke kom til at træde i spinatbedet.
Det må alt andet lige, være embedsmændene i departementet,
og i Vejdirektoratet, som skal være dem som tager stilling
til om ministeren kan fremlægge de værende beregninger.

Indsendt af Vhresten Sloth… (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 21:07

Det blev altså Enhedslisten, der skød en kalkun, og dermed gik med på de blås jagt. Dermed er jeg ude, så ingen investering i det parti herfra.

Indsendt af Vhresten Sloth… (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 21:07

Det blev altså Enhedslisten, der skød en kalkun, og dermed gik med på de blås jagt. Dermed er jeg ude, så ingen investering i det parti herfra.

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:31

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:31

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:31

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:32

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:32

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:32

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:32

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Hanne Thomasen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 22:32

Enig med Helle..
Det er undfær..øv øv.😏tyspisk Endhedlisten der ikkevil tage ansvar, men gerne "hængerandre ud".Benny Engelbrecht har gjort det Godt..En af De bedste Transport ministere..🚩

Indsendt af Gunner Holm Petersen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 03.02.2022 - 23:59

ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE …

Jeg har ikke nogen mening om hvorvidt SF burde følge EL og erklære mistillid til ministeren på det foreliggende grundlag. For at have en sådan mening må man være tættere på processen og dertil gøre sig analyser af hvad konsekvensen vil være i fremtiden … !

MEN EN GOD KONSEKVENS VIL MED SIKKERHED BLIVE, AT INGEN MINISTER FREMOVER VIL TURDE TAGE LET PÅ FREMLÆGGELSE AF TAL FOR CO2-UDLEDNINGER.

DETTE FORLØB HAR MEJSLET IND I DET POLITISKE UNIVERS – AT DEN SLAGS SKAL TAGES ALVORLIGT !

Selv partiet V er blevet fanget på det forkerte ben og har erklæret at det er for galt og de vil vælte ministeren - fordi han ikke har gjort netop det. Og det skal man så høre fra et parti der nok er stort set bedøvende ligeglad med CO2-beregninger .i denne sammenhæng .. !

Uanset hvad man mener om forløbet – så kan der efter min mening ikke være tvivl om at det har været udtryk for at man har ment - at den slag behøvede man ikke tage så seriøst.

Det glæder mit grønne hjerte at der er kommet andre boller på suppen.

TAK for det EL … 😊

Indsendt af Margit Johansen (ikke efterprøvet) den Fredag den 04.02.2022 - 09:28

Vi har virkelig hårdt brug for den nye regnemodel som trafikministeriets embedsværk ikke er nået i mål med.
De gamle regneark dur ikke i den grønne omstilling. Ærgerligt at den gode fortaler for nye modeller, den afgående transportminister, ikke fik lov at køre den i mål. Det virker som som EL er blevet filtret godt og grundigt ind i Christiansborgfnidder af værste skuffe. øv.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.

Succeshistorier fra fagforeningerne