Regeringen vil reducere bilernes CO2-udledning

For lidt lyder det fra oppositionen, efter at regeringen har fremlagt sit såkaldte vejtransportudspil, der skal nedbringe CO-udslippet fra biler med én mio. ton
Regeringen foreslår i et såkaldt vejtransportudspil at reducere CO2-udslippet i vejtransportsektoren med én million ton. Hvilket skal hjælpe med til at nå målet om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030. Transportsektoren står i dag for 12 millioner tons (heraf kommer de syv fra personbiler).

Ifølge regeringen skal der således køre 500.000 elbiler rundt på de danske veje i 2030, hvilket ifølge Bilkommissionen, vil være 100.000 flere, end hvad der under alle omstændigheder ventes at køre rundt med de nuværende regler. Bil- eller Eldrup-kommissionen, som kommissionen populært også kaldes efter dens formand, Anders Eldrup, mener, at 750.000 i stedet har ”balance”.

”Regeringens holdning er, at transportsektoren skal være grønnere,” siger skatteminister Morten Bødskov (S). "Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem. Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år.”

Kilometerafgift

En ny kilometerbaseret afgift for lastbiler og varevogne skal således være med til at finansiere, at små elbiler fortsat kan sælges billigt, mens de større elbiler skal betale en højere afgift. Samtidig skal der blandes dobbelt så meget biobrændstof i benzin og diesel. Dermed sikres, at udledningen af CO2 også falde for de eksisterende benzin- og dieselbiler.

”Regeringens holdning er, at transportsektoren skal være grønnere,” siger skatteministeren. ”Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem. Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år.”

Mette F. advarer om høj pris

Klimarådet har i rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion” talt for mindst én million elbiler i 2030, hvilket skal ske ved at udvikle infrastrukturen for ladestandere, øge afgiften markant på benzin samt give et tilskud til køb af elbiler.

Men statsminister Mette Frederiksen (S) advarede tidligere på måneden om, at konsekvenserne af den grønne omstilling være alt for voldsomme for det danske samfund, hvis ikke man afventer ny teknologi. Statsministeren fremhævede netop Bilkommissionen.

Konsekvenserne for det enkelte menneske, som har brug for en bil

 

"Det vil koste samfundet fem milliarder kroner i 2030 at få én million elbiler,” lød det fra Mette Frederiksen på et møde i Grønt Erhvervsforum. ”Og så er der konsekvenserne for det enkelte menneske, som har brug for en bil."

I dag understreger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) dog, at der senere på året kommer udspil om landbrug og grøn skattereform.

"Spørgsmålet er derfor ikke, om vi skal nå de 70 procent – for det skal vi," siger Dan Jørgensen. "Spørgsmålet er, hvordan vi kommer i mål med vores ambition om en reduktion på 70 procent af CO2-udledningen på en klog og retfærdigt måde."

Støtterpartier kritiserer

Regeringens støttepartier kritiserer den imidlertid for at gøre for lidt.

”Regeringens udspil får os alt for lidt af vejen til det mål vi skal nå, lyder det fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen,

De Radikales klimaordfører, Ruben Kidde, mener, at regeringens forslag er ”grænsende til ulovligt” da det ikke lever op til klimalovens ord om, at C02-udslippet skal nedbringes med de 70 procent i 2030.

Og efter at SF’s klimaordfører, Signe Munk, og de andre partiers klimaordførere onsdag aften havde været til forhandlinger med Morten Bødskov, er hun ganske vist blevet klogere på forslaget. Men Signe Munk er ikke blevet ”betrygget”

”Nu ved vi bare mere om hvorfor CO2-reduktionerne er små,” skriver klimaordføreren på Twitter. ”Men godt at jeg har gode grønne kollegaer klar til forandring.”

Til gæld er FDM tilfreds med regeringens forslag og de 500.000 elbiler.

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Jeg så Clement i programmet (Clement kalder jorden) på tv
Og nu erkender de, regeringerne energiministerne og olie-selskaberne i hele verden,at så længe der er
efterspørgelse på fossile brandstoffer bliver den pumpet op af jorden.Det stopper først når det ikke kan betale sig,altså når kapitalismen ikke lægere kan se dollars i deres øjne,på bekostning af klimaet, som de heller ikke har haft noget til overes for i de sidste 40-50 år
Men de erkender nu at klimaet ænder sig på grund af af-brændning af fossille brandstoffer
men de vasker deres hænder og siger at det er forbrugernes ansvar.
Men det er olie selskaberne der har ansvaret,for de har løjet og manipuleret med sandheden i kapitalismens navn.
Og regeringerne har også et stort ansvar for at der indtil nu,ikke er sket en skid.
Og påstå ikke at der er bygget vindmøller og der er EL-biler på vejene.
For forbruget af forsille brandsoffer har været stigende igennem mange år, alene på de Danske veje er der på de sidste 10-20 år ca 800,000 flere biler
Og dem der forsker i klimaforandrigerne, isen der smelter meget hurtiger nu, end de spået for 10-15 år siden
siger at det er for sent at stoppe klimaforandrigerne.
Det er nu kun et spørgsmål om hvor store klimaforandrigerne skal blive og så længe vi bruger olie og kul
bliver fremtiden være og være.
Og hvad kan man lære af det.
At jordens fremtid ser meget mørk ud,
Ja jeg vil sige at jordens fremtid ser sort ud, kul-sort olie-sort

Se min kommentar på nyhedsartikel her på siden 25-09 der heder.
Regeringen vil redusere co2 udslip fra biler.

Og brint er ikke dyrt at fremstille,
strøm fra vindmøller eller strøm fra solen
og så vand =brint

det fik jeg skrevet på en forkert side men pyt måske bliver det læst allivel
det skulle være en kommentar på hvor meget eller lidt det betyder om det er
el-biler eller de biler vi har i dag og om ladestander og det hele
handler om hvor hurtigt man skal stoppe for kul og olie.
Og jeg mener at det kun kan gå for langsomt
For der er ikke noget velfærd tilbag hvis vi forsætter med olie og kul.
Nå jo hvis vi bygger nogle store kupler rundt om de store byer

Annonce