775.000 el- og hybridbiler på vejene i 2030

S, De Radikale, SF og Enhedslisten indgår aftale om grønnere vejtransport
Regeringen og dets støttepartier De Radikale, SF og Enhedslisten er fredag eftermiddag blevet enige om en aftale om grønnere vejtransport.

Aftalen skønnes at medføre, at der kommer 775.000 el- og hybridbiler på vejene i 2030.

Ambitionen er at komme op på én million grønne biler på vejene i 2030, men i første omgang er finansieringen for de første 775.000 grønne biler på plads med dagens aftale.

Med aftalen bliver det dyrere anskaffe og eje en bil, der kører på benzin eller diesel. Den gennemsnitlige prisstigning ligger på 2.300 kroner. En luksusbil bliver 15.200 kroner dyrere, mens en lille bil kun bliver 600 kroner dyrere.

I aftalen er der sat penge af til at gennemføre et projekt med roadpricing. Aftalen betyder også, at der fra 2025 indføres en vejafgift for tunge lastbiler, der vejer mere end 12 ton.

Det bliver en helt afgørende omlægning af vejtransporten

"Det bliver en helt afgørende omlægning af vejtransporten, så vi kan tage meget vigtige skridt i retning af at nå klimamålsætningen i 2030. Aftalen bringer os et stort skridt fremad," siger finansminister Nicolai Wammen ved præsentationen af aftalen og fortsætter:

"Vi har en ambition om, at der skal køre én million grønne biler rundt i Danmark i 2030. Vi starter med at afsætte finansiering til 775.000 biler. Og så reducerer vi CO2-udledningen med to millioner tons."

Skatteminister Morten Bødskov understreger, at en elbil med fredagens aftale bliver "markant billigere":

"Aftalen sikrer, at de familier, der har en helt almindelig bil i dag, fortsat vil kunne beholde den, indtil de vil skifte bil," siger Morten Bødskov.

"En ny og afgørende retning er sat for den grønne omstilling af transportsektoren. Tak for et fantastisk samarbejde," skriver Morten Bødskov på Twitter, hvor han også præsenterer partiernes forhandlere bag den grønne aftale:

De Radikales Sofie Carsten Nielsen og Andreas Steenberg, SF's Pia Olsen Dyhr og Signe Munk, Enhedslistens Pernille Skipper og Mai Villadsen, og se regeringens to ressortministre, skatteminister Morten Bødskov og finansminister Nicolai Wammen.

placeholder

 

Vil af med biler, der kører på benzin og diesel

Partierne bag aftalen vil af med biler, der kører på benzin og diesel. Men som det er i dag, er det på grund af EU-bestemmelser ikke muligt at indføre et egentligt forbud mod at indregistrere eller sælge nye diesel- og benzinbiler i Danmark.

Aftalepartierne har i stedet aftalt, at Danmark i EU arbejder for, at nogle lande kan gå foran og indføre et forbud mod diesel- og benzinbiler senest i 2030.

SF's formand Pia Olsen Dyhr er godt tilfreds med dagens aftale:

Tidligere har vi nok hængt lidt i bremsen på det grønne

"Tidligere har vi nok hængt lidt i bremsen på det grønne, men nu er vi ved at komme i overhalingssporet," siger Pia Olsen Dyhr ved præsentationen af aftalen og med henvisning til fredagens anden grønne aftale, natur- og biodiversitetspakken. På twitter føjer hun til, at aftalen kunne være bedre:

"Fremtiden er grøn, så det skal vores biler selvfølgelig også være! Glad for, at det lykkedes os, at gøre aftalen dobbelt så ambitiøs, som udgangspunktet. Ku’ være bedre, men nu skal vi i gang. Klimaet kan ikke vente."

Glade radikale, knap så glade EL'ere

Den radikale forhandler, Andreas Steenberg, skriver på Twitter:

"To glade radikale forhandlere: 2,1 mio tons CO2 reduktion. 775.000 grønne biler - ingen stigning i konventionelle. Finansieringen er både råderum og stigning på forurening. Stor dag - god grøn weekend."

Hos Enhedslisten er glæden mere afmålt:

Men vi er ikke færdige med at finde CO2-reduktioner på transport

"Små skridt i den rigtige retning med ny bilaftale, men slet ikke ambitiøst nok. Godt at flere får mulighed for elbil, og at de største og mest forurenende biler bliver dyrere. Men vi er ikke færdige med at finde CO2-reduktioner på transport," skriver Enhedslistens forhandler, Mai Villadsen på Twitter.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Godt politisk håndværk, ærgerligt for Venstre de ikke havde modet til at komme med, deres vælgere havde nok været tilfredse.

Annonce