Den anden nyhed handler om, at regeringen nogle dage efter i folketingssalen giver udtryk for, at den ikke kan støtte forslag fra SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti om at forbedre indeklimaet i skolerne. Kun Danmarksdemokraterne og De Konservative bakkede forslagsstillerne op.
Og hvad har de to sager så med hinanden at gøre?
Jo, som finansministeren rigtigt nok er inde på, må man nogle gange investere for at få bedre resultater. Man kan sådan set bare tage finansministerens ord ovenfor og erstatte ordet ”kongehus” med ”skoleelever”.
Altså: Hvis vores skoleelever skal fortsætte med at udvikle sig og være et aktiv for Danmark, må vi samlet set forvente at skulle afsætte flere ressourcer
Men sådan er verden åbenbart ikke skruet sammen. Man må nemlig også forstå, at det nok mest gælder, hvis det også kan trække millioner af seere, som eksempelvis de royale begivenheder kan.
I hvert fald ønsker regeringen end ikke at støtte små tiltag som at pålægge kommunerne at udarbejde handlingsplaner til forbedring af indeklimaet eller indføre forbedret tilsyn med indeklimaet på vores skoler.
Udviklingspotentialet er ellers til at få øje på. Alle undersøgelser viser, at det har stor betydning for børnenes trivsel og sundhed, at indeklimaet er i top.
Hvis vi skal tale et sprog, som burde finde nåde i Finansministeriet og den regnemaskine, man bruger på de kanter, så ved vi, at indeklimaet betyder meget for indlæringen og dermed også for børnenes muligheder for at få uddannelse og bidrage til det danske samfund. Vi taler om over 600.000 skoleelevers udviklingsmuligheder.
Alligevel forpasser flertallet i Folketinget igen muligheden for at forbedre arbejdsmiljøet for danske skoleelever
En undersøgelse fra DTU af skolers ventilationstyper og nationale testresultater i fagene viser således, at skoler med både udsugning og indblæsning havde det højeste testresultat, skoler med kun udsugning det næsthøjeste testresultat, og skoler med naturlig ventilation ved at åbne vinduer det laveste testresultat. Tænk, hvor stort potentialet er, hvis vi investerede lidt i forbedring af indeklimaet.
Selvfølgelig er det lidt kækt af mig at stille det sådan op, og selvfølgelig ser jeg gerne, at der også investeres i hvert fald i vores kongelige slotte, som jo er vores alles fælles arv. Sagt med et glimt i øjet er der ikke noget, der kan få en blikkenslager til at få tårer i øjnene som et kobbertag.
For med al respekt for kongelig røgelse og kongelige ordener: Hvad er vigtigere end vores børn?
Men klassekvotienten i Danmark er steget støt igennem de sidste 20 år. Vedligeholdelsen af skolerne halter. Og vi hører næsten hver eneste år om utilfredsstillende resultater i skolerne. Om tusinder af unge mennesker, som ikke får en ungdomsuddannelse.
Samtidig ved vi, hvordan vi i hvert fald på ét felt – med hele videnskaben bag os – kan forbedre deres muligheder i livet: Vi kan simpelthen give dem et bedre indeklima. Sygefraværet vil falde og kundskaberne vælte ind i de små hoveder. Alligevel forpasser flertallet i Folketinget igen muligheden for at forbedre arbejdsmiljøet for danske skoleelever.
Jeg forstår det ikke, og jeg forstår sådan set heller ikke den måde, Socialdemokratiet placerer sig i denne debat på. Jeg er glad for de pæne ord om indeklimaet fra partiet, men det kniber med handling.
For med al respekt for kongelig røgelse og kongelige ordener: Hvad er vigtigere end vores børn?
De er jo vores allesammens prinser og prinsesser, som skal føre landet og fællesskabet videre. Lad os dog give dem de rammer, der gør, at de alle uanset baggrund kan udvikle sig selv og Danmark. Jeg håber derfor, at Socialdemokratiet ved 2. behandlingen bakker op om forslag, der kan medvirke til at sikre et bedre indeklima for alle vores børn.
Kommentarer
SANDE ORD !!!!
INDEN VI BLIVER KVALT I KONGERØGELSE !!!!!
MEN METTE VIL HAVE ELEFANTEN OM HALSEN
A.I. Fuldstændig enig, særligt "damerne" i socialdemokratiet har presset på så de kan blive "benådet" med en orden eller 2.det pynter jo fint på "roben" i vores selvvalgte "feudale" samfund, som socialdemokrat er "man" vel royal, ikke sandt.
Skør sammenbladning
Og kongehuset skaffer flere peng til BNP end de modtager
Kongehuset kan såmænd også lave vand til vin. God vin, endda.
Og jeg behøver heldigvis ikke dokumentere mine påstande.
Den version tror jeg kort og godt ikke på. Tesfaye vil til hver en tid arbejde for de bedste forhold i vore børs skole. Og man kan ej heller sammenligne de to ting overhovedet.
Helle. Jeg er enig med "Blik og Rør", "afgudsdyrkelsen" har taget overhånd, de såkaldte Årpenge har efterhånden nået et niveau som overstiger det rimelige i vores "semidemokratiske" samfund. En stor tak til fru Mette F. for at orkestrere det.
Henrik W Petersen er et godt eksempel hvor farligt det er at arbejde med bly.
Hjernen mister nemt overblikket.
Det er da helt i orden at han er modstander af monarkiet, men at tro at de x millioner kongehuset vil få i øget støtte, vil have nogen som helst indflydelse på skolernes indeklima, selv om de blev tilført til skolevæsenet, er helt i skoven. Mærkeligt at han ikke falder over de mange MILLIARDER der skal bruges til militær.
Jeg sidder tilbage med en lille mistanke om at Henriks egentlige ærinde er, at skaffe nogle store kontrakter og arbejde til sine medlemmer, Blik og rørarbejderne. Børnene er bare et godt argument.
Godt skrevet af Henrik W. Vores børn er de vigtigste.
Jo bedre uddannelse til børn og unge, jo flere mulige skatteindtægter, jo flere penge mulige til kongehuset.
Henrik W. Petersen
Forbundsformand, Blik- og Rørarbejderforbundet.
Anker Jørgensen.
I 1950 blev han næstformand i Lager- og Pakhusarbejdernes Forbund, i 1956 dets formand. I 1962 blev han formand for Transportgruppen og i 1968 formand for Dansk Arbejdsmands- og Specialarbejderforbund, som siden blev til SID (Specialarbejderforbundet i Danmark).
Krag var overbevist om nødvendigheden af et stærkt europæisk samarbejde og satsede, også i opposition 1968-71, på at føre Danmark ind i EF. Spørgsmålet truede med at sprænge partiet, og valget i 1971 bragte en række EF-modstandere ind i den socialdemokratiske folketingsgruppe. Da Krag dannede en mindretalsregering, blev partiet holdt sammen, ved at spørgsmålet lagdes ud til folkeafstemning; forud for den fik partiets EF-modstandere mulighed for at agitere for et nej. Med 63,3% af stemmerne for et ja ved folkeafstemningen 2.10.1972 stod Krag på sit politiske livs højdepunkt. Det var derfor en overraskelse, da han dagen efter meddelte, at han agtede at træde ud af politik; som sin efterfølger pegede han på Anker Jørgensen.
Statsminister Mette Frederiksen er overbevist om nødvendigheden af et stærkt europæisk samarbejde for at vinde krigen over Putin. Samtidig har mistrivslen blandt børn og unge aldrig været større i Danmark end i årene efter corona-årene. Forskellen på private lejligheder, parcelhuse og villaer sammenlignet med overfyldte nedslidte og skimmelsvamp inficerede vuggestuer, børnehaver og folkeskoleklasselokaler rammer børn og unge ekstra hårdt!
Børn ved bedre!
Mette Frederiksen ved bedre!
Om føje tid vil Mette Frederiksen pege på Henrik W. Petersen
Forbundsformand, Blik- og Rørarbejderforbundet som sin afløser!
Mette Frederiksen har altid haft Anker Jørgensen som sin helt og forbillede!
Sidenhen kom dronning Margrethe til!
Mette Frederiksen som royal og Ankofil!
Danske børn og unge går en stor fremtid i møde med Henrik W. Petersen som ny dansk statsminister!
“Men klassekvotienten i Danmark er steget støt igennem de sidste 20 år. Vedligeholdelsen af skolerne halter. Og vi hører næsten hver eneste år om utilfredsstillende resultater i skolerne. Om tusinder af unge mennesker, som ikke får en ungdomsuddannelse.
Samtidig ved vi, hvordan vi i hvert fald på ét felt – med hele videnskaben bag os – kan forbedre deres muligheder i livet: Vi kan simpelthen give dem et bedre indeklima. Sygefraværet vil falde og kundskaberne vælte ind i de små hoveder. Alligevel forpasser flertallet i Folketinget igen muligheden for at forbedre arbejdsmiljøet for danske skoleelever.”
Kong Henrik af Danmark!
Sammen med kong Frederik den 10. af Danmark!
Forbundne, forpligtet, for Kongeriget Danmark!
Her er mændene der både kan og vil!