“Selvstændigt” cykelbud blev fyret for bagatel - nu er han genansat

Fagligt aktive kolleger glæder sig: “Vores pres har båret frugt”
Foto: Wolt
Wolt-bud
Tidligere på året blev et cykelbud tilknyttet budtjenesten Wolt fyret for en bagatel, men efter pres - ikke mindst fra den faglige klub af Wolt-medarbejdere, Wolt Workers Group Denmark - er han nu genansat.

"Vi glæder os over i Wolt Workers Group Denmark, at vores pres har båret frugt, sådan at cykelbuddet nu er genansat hos Wolt," siger Rasmus Emil Hjorth til Netavisen Pio.

Rasmus Emil Hjorth er Wolt-bud og talsmand for Wolt Workers Group Denmark. Gruppen kæmper sammen med fagforeningen 3F i København for at Wolt anerkender cykelbudene som lønmodtagere og ansættes af Wolt - med deraf følgende ret til løn under sygdom, feriepenge og andre ting, som fastansatte har ret til.

Rasmus Emil Hjorth fortsætter:

Hvad med den indtjening han er gået glip af

"Der er dog stadig et hængeparti. Cykelbuddet har været dømt ude af Wolt på grund af en bagatel i to måneder. Hvad med den indtjening han er gået glip af? Det skal vi lige have på plads også."

Han undrer sig over forløbet, som han mener afslører en grundlæggende fejl i firmaets argumentation:

"Wolt fyrer et cykelbud. Men Wolt anerkender jo slet ikke, at cykelbudene er ansatte hos Wolt. Og nu har man så genansat cykelbuddet. Det er vi rigtig glade for, men hele sagen afslører jo, at vi cykelbude ikke er selvstændige kurerpartnere, som Wolt hævder, men derimod lønmodtagere."

Rasmus Emil Hjorth - Wolt-bud og talsmand for Wolt Workers Group Denmark

 

Hos Wolt oplyser presseafdelingen over for Netavisen Pio, at cykelbuddet nu igen bringer madvarer ud for Wolt, og “at begge parter er indstillet på at fortsætte samarbejdet”.

Bagatel-forseelse

Wolt-cykelbuddet, som altså nu igen bringer varer ud for Wolt, blev for et par måneder siden fyret af Wolt.

Baggrunden for fyringen var - efter det oplyste - en bagatel.

Cykelbuddet skulle levere mad til en kunde, som opholdt sig på en bar. Da buddet var fremme, kontakter han kunden og oplyser, at han holder udenfor med maden.

Kunden - der tilfældigvis er ansat i Wolt-administrationen - siger, at han som aftalt kommer ud med det samme.

Af samme grund tager cykelbuddet maden frem fra boksen - klar til at overrække maden til kunden, der jo ville komme ud og hente maden “med det samme”.

Men kunden bliver tilsyneladende lidt forsinket. Der går et-to minutter, inden han kommer ud og henter maden.

Da kunden - som altså er ansat i administrationen hos Wolt - kommer ud, påpeger han over for buddet, at det er i strid med reglerne, at buddet allerede har taget maden ud af boksen. Maden må først tages ud af boksen umiddelbart før  maden overrækkes til kunden.

Godt en uges tid efter bliver cykelbuddet fyret med henvisning til episoden foran baren.

Wolt: Regler udstukket af Fødevarestyrelsen

Netavisen Pio har spurgt Wolt, hvorfor man fyrer et cykelbud for den beskrevne bagatel - særligt henset til at miseren alene opstår, fordi kunden ikke kommer ud og modtager manden som aftalt, men først efter en lille forsinkelse.

Netavisen Pio har også spurgt Wolt, hvordan Wolt overhovedet kan fyre et bud, når Wolt ikke - ifølge Wolt selv - har ansatte bude, men alene “selvstændige kurerpartnere”.

Tirsdag formiddag svarer presseafdelingen, at Wolt er i dialog med med det pågældende bud, og at man vil vende tilbage med flere oplysninger senere på dagen.

en samarbejdsaftale

Wolt oplyser samtidig, at “i udgangspunktet kan Wolt ikke fyre nogen, men derimod godt opsige en samarbejdsaftale, hvis et bud ikke overholder reglerne udstukket af Fødevarestyrelsen om, hvordan maden opbevares inden aflevering”.

Tirsdag eftermiddag oplyser Wolt, at efter dialog er begge parter “indstillet på at fortsætte samarbejdet.”

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Som det også fremgår af artiklen, er det trods alt stadig kun en halv sejr, så længe buddet og hans kolleger kun er "selvstændige partnere" og ikke medarbejdere.

Annonce